Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Прибирането на нови 600 чужди туристи е под въпрос

Кризисните преговори между “Алма Тур” и “България Ер” при Трайков – без резултат

33 коментара
Прибирането на нови 600 чужди туристи е под въпрос

Безрезултатно приключиха кризисните преговори между представители на “България Ер” и “Алма Тур” в кабинета на икономическия министър Трайчо Трайков във вторник. Оказа се, че не е подсигурено прибирането на последните около 100 руски туристи, които е трябвало да пътуват през уикенда, а нови 600 пристигат на 16, 23 и 30 септември. “Връщането им е под въпрос”, каза министър Трайков.

От думите му стана ясно, че поведението на превозвача “България Ер”, който е част от групата на “Химимпорт”, но държавата държи златна акция, е в разрез не само с търговската етика, но и с европейските директиви. “Европейският регламент изисква пътниците да бъдат върнати дотам, откъдето са излетели, независимо кой какви ангажименти е спазил или не по пътя и това е задължение на авиокомпаниите”, каза Трайков.

"При всички положения компаниите ще понесат санкции заради създалата се ситуация", добави Трайков и каза, че наказанието ще зависи от поведението им в следващите часове и дни.

Така засега не е ясно каква ще е развръзката на започналата в петък криза с блокирани чужди туристи у нас, станали заложници на неуредени отношения между "България Ер" и "Алма тур". Вероятно дружеството "Химимпорт", което е собственик на националния авиопревозвач, е решило точно сега да уреди уреждане на финансов спор с "Алма тур БГ", което е заложено в полза на Централна кооперативна банка (ЦКБ) – част от "Химимпорт" и “Булбанк” срещу заем за 13.905 млн. евро.

Поведението на компаниите - безотговорни, но кооперативно

Транспортният министър Ивайло Московски каза от своя страна, че работна група с представители на различни ведомства обсъждат дали да се отнеме лиценза на “България Ер”.

"Считам, че до голяма степен има кооперативност в действията на превозвача", отговори Московски на въпрос възможно ли е да се стигне до тази крайна мярка. Ведомството на Московски държи златната акция в “България Ер”.

Министър Трайков обясни, че “Алма Тур” и “България Ер” са договорили 600 полета за целия летен сезон, оставали 100 полета, когато превозвачът решава да ги анулира заради неплатените дългове на туроператора. “За мен това е необяснимо, “България Ер” също не можаха да ми дадат смислено обяснение за това решение”, каза Трайков.

“Трябва да е кристално ясно, че поведението и на двете компании е изключително безотговорно на фона на усилията, които държавата прави за популяризиране на българския туризъм, на фона на това, че са лидери в бранша, на фона на това, че и двете разчитат на развитието на туризма и имиджа на България за своя бизнес успех. На всичкото отгоре не личи, че в последните два дни се прави нещо за решение на проблема”, каза Трайков.

Проблемът бил заради руския туроператор

Той отхвърли твърденията, че липсата на гаранционен фонд, който да покрива непредвидени ситуации в туризма, е причината за ситуацията с блокираните в България летовници.

Европейската директива дава възможност за избор между три варианта – гаранционен фонд, банкова гаранция и застраховка професионална отговорност и трите са еднакво ефективни, каза Трайков.

Проблемът в случая възникнал с руския туроператор на “Алма Тур”, който има застраховка професионална отговорност, но няма договор с т.нар. асистънс компания, която поема разходите на туристите при застрахователно събитие, а после си ги възстановява от застрахователя.

В такъв случай туристът трябва сам да плати билета си, а после да си търси парите от туроператора. Повечето от руските туристи, който е трябвало да излетят от Варна и Бургас обаче са нямали достатъчно пари в себе си и така се е стигнало до дългото отлагане на полетите им.

Министърът определи като добър вариант този, който в момента двете компании с помощта на държавата се опитват да оформят като решение. А именно "България Ер" да извози туристите, които все още не са си тръгнали, като срещу това се обезщети от застраховката професионална отговорност на руските туроператори.

"Това е начинът. Те трябва да намерят това решение, няма друг вариант. Безумие е това, което се случи", заключи Трайчо Трайков.

Финландия забрани на “Алма Тур” да работи в страната

Късно в понеделник авиокомпанията “Фин Еър” прибра последните 200 финландски туристи с анулирани полети, а финландската Агенция по защита на потребителите забрани на компанията "Алма Тур" да предлага почивки в страната, докато не докаже, че разполага с необходимите финанси, за да извършва пътувания.

Занапред компанията трябва да предоставят на финладнската агенция доказателства, че ще връщат клиентите си в родината им и ще възстановяват на потребителите авансите им в случай, че фирмите банкрутират. В противен случай властите ще обявят компанията за неплатежоспособна.

Борис Велчев: Мащабът на проблема е много сериозен

Темата коментира във вторник и главният прокурор Борис Велчев, който ден по-рано разпореди проверка по случая. Тя се извършва от икономическия отдел на Криминална полиция.

“Мащабът на това, което се случи, беше наистина много сериозен. Репутацията на България пострада в много сериозен план. Вече не става дума само за отношения между две дружества, а за репутацията на една държава. Ние по никакъв начин не сме предпоставили наличието на престъпление и не сме образували досъдебно производство. Ние сме възложили на Криминална полиция и по-точно на Икономическа полиция, което е поделение на Криминална полиция, да направи проверка, за да се изясни дали няма присвоени средства, измамливо насочени средства, дали някоя от компаниите не е в състояние на банкрут, което е наказуемо деяние, ако не бъде декларирано. Тази проверка не зная кога ще приключи, в рамките на няколко дни и тогава компетентната прокуратура ще се произнесе”, каза Велчев.

“България Ер” ще съди “Алма Тур”

Още от началото на драмата с отложените полети на “Булгария Ер“ руските туристи се заканват да съдят туроператора "Алма тур", след като се завърнат в родината си. От “България Ер” пък заявиха в официално съобщение, че ще си търсят дължимите 3.6 млн. евро от “Алма Тур” по съдебен път.

"Събирането на това вземане е въпрос на предприети вече правни действия, като окончателното решение ще бъде взето от компетентния съд", се казва в съобщение на авиокомпанията.

В него се посочва, че сериозни притеснения пред авиокомпанията предизвикват и "съществуващи проблеми с обслужването на кредити на групата "Алма Тур" към български банки във високия летен сезон - кредит от 8 млн. долара за финансиране на авиационна дейност и кредит от 18 млн. евро за хотелска дейност.

"България Ер" заявява в съобщението, че за разлика от "Алма Тур" не може да си позволи да бави плащания към свои контрагенти - за доставка на гориво, летищно обслужване и такси за прелитане и обслужване на полетната дейност. Затова от компанията заявяват категорично, че не могат да превозват клиенти на "Алма Тур", тъй като това би било безвъзмездно финансиране на нейната дейност и би застрашило работата на самата "България Ер".

“Алма Тур” е заложена в полза на ЦКБ – част от “Химимпорт”

Дружеството "Алма тур БГ" е заложено в полза на Централна кооперативна банка (ЦКБ) и “Булбанк” срещу заем за 13.905 млн. евро, ставя ясно от справка на “Дневник”. ЦКБ осигурява 3 млн. евро, а останалите - “Булбанк”. Залогът е направен на 10 август 2010 г. ЦКБ и "България Ер" са от варненската икономическа група на "Химимпорт".

С изтегления заем от двете банки "Алма тур БГ" е рефинансирала заеми на нейни дружества към ОББ за 7.9 млн. евро, 4 млн. евро са отишли за предсрочното погасяване на облигациите ѝ, а останалите 2 млн. евро за финансиране на 57% от изграждането на хотел "Тамплиер" в Банско. Няма информация дали компанията има просрочени задължения по тези заеми.

"Алма Тур Флай" пък е заложена в полза на “Емпорики” за заем от 1 млн. евро и в полза на "България Ер" за 5.88 млн. евро и 21.3 млн. долара. Залогът е по балансова стойност на "Алма Тур Флай" – 4.39 млн. лв и e за плащания по договор от май за 2010 за приоритетно чартиране.

Справка в отчета на "България Ер" за 2010 г. показва, че "Алма Тур Флай" е най-големият ѝ източник на приходи от наем на самолети – 11.3 млн. лв., при общо по това перо 12.57 млн. лв.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

33 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #33

    Правителството като е казало А, да каже и Б. Бойко в самото начало каза "Ще платим, но да се сбогуват с лицензите си". Това действие трябваше да бъде направено още в първия ден на кризата, а транспортното недоразумение Московски още мънка за това как били "кооперативни" фирмите в желанието си в някакъв неопределен бъдещ момент да спазят закона.

  2. Анонимен
    #32

    Иван Бакалов: "Очаквано ТИМ изложиха България като туристическа страна. Мутри владеят бизнеса и вредят" e-vestnik.bg

  3. Анонимен
    #31

    "варненската икономическа група на Химимпорт"?!! Така ли им казват на мутрите вече? Mediapool, вие вече почнахте като учебниците по история, където се говори за "османско присъствие". Айде бъдете малко по-откровени, кажете си това, което всички знаем - ТИМ-аджийските мутри са собствениците, и то наистина какво да чакаш етика от мутра? Не че оправдавам и "Алма Тур", но за съжаление за пореден път проявихме българската дивотия... И това ще ни коства скъпо!

  4. Анонимен
    #30

    "Российская газета" публикува разгромна статия за българския туризъм. България сама го била погребала и т.н. За руските туристи - това ще е факт. С една дума - на някой в Русия му дойде дюшеш кризата с извозването на хората. Някой, който е изнервен от непостоянството на Бойко Борисов и неглижирането на руските енергийни проекти. Щом вие така с Белене, ние пък ще ви ударим туризма. Сякаш казват. И да не е любител на конспиративните теории, човек би си го помислил. Отделно, че България ер и Алма тур доставиха сочна храна за вътрешната опозиция на властта.

  5. Анонимен
    #29

    По същия начин трябва да си плащаш грешно високите сметки за парно, вода, електричество и телефон... пък после се жалвай колкото си искаш! В такъв случай туристът трябва сам да плати билета си, а после да си търси парите от туроператора.

  6. Анонимен
    #28

    Бойко си направи рекламата, ТИМ-аджиите да се оправят оттук нататък.

  7. Анонимен
    #27

    Мутрите си помагат...със самолети, с парите на данъкоплатците, със съдии, с каквото може.

  8. Анонимен
    #26

    Във Финландия e забранено на "Алма тур" да продава туристически пакети (почивки). В България проблемът вече е на междудържавно ниво, от Русия се иска "Бългериа Еър" да бъде санкционирана. Може да се очаква сиране на газа, ако Бойко не превози останалите рускини с правителствения самолет.

  9. Анонимен
    #25

    "Прибирането на нови 600 чужди туристи е под въпрос" По-идиотско заглавие може и да се измисли, но трудно. Първо, прибира се реколта, а туристите се завръщат у дома. И второ, какво е въпрос? Просто се забавя завръщането им (заради което правителството няма никаква вина). А то излиза, че едва ли не ще искат политическо убежище в България? Ех, журналистчета, журналистчета... Помиярчета.

  10. Анонимен
    #24

    Това е вината на алма тур ..ненамесвайте правителството

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.