Приходите от тол таксите падат от над 1 млрд. лв. на 600 млн. лв.

Регионалното министерство отстъпи пред превозвачите - намали обхвата на платените пътища и на някои ставки

Тол системата, която премиерът Бойко Борисов нарича "печатница на пари", няма да събира над 1 милиард приходи годишно, каквито бяха първоначалните разчети, а около 600 млн. лв., тъй като обхватът на платените пътища се свива, както и на някои ставки.

Това е ефектът от първото заседание на Обществения консултативен съвет за въвеждане на тол системата с участието на Министерството на регионалното развитие и превозвачите под ръководството на ресорния заместник-регионалния министър Николай Нанков.

Съгласно действащия Закон за пътищата, платеното преминаване за автомобилите над 3.5 тона на база изминато разстояние трябва да стартира на 16 август. Това обаче няма да се случи, защото в момента експресно се променя срокът и новият е до 1 март 2019 г.

Мнозина вече се питат дали изобщо ще заработи тол системата. От няколко години правителството обещава да бъде въведен по-справедливият модел на заплащане за използването на пътната мрежа, който обаче засега остава само в бъдеще време и основната тежест се поема от гражданите.

Намаляване на обхвата на платените пътища наполовина

МРРБ отстъпва пред натиска на превозвачите и намалява обхвата на платените пътища близо наполовина.

Вместо първоначално лансираните 10 800 км платени магистрали и пътища първи, втори и трети клас, сега предложението е за 5900 – 6000 км магистрали и първи клас пътища и частично втори.

МРРБ приема аргументите на превозвачите от такси да бъдат освободени третокласните пътища, каза Нанков след края на срещата.

И приходите падат с над 400 млн. лв.

Освен намаляване на обхвата на платените пътища, превозвачите са поискали още и намаляване на тол таксите за автомобилите над 3.5 тона и нулеви ставки за редовните автобусни линии.

Предстои преработка и на тарифите на тол таксите. Те ще са различни според класа на пътя – автомагистрала, първи или втори клас.

Таксите ще имат различна ставка и според категориите на превозните средства в зависимост от тонажа им, броя на осите и екологичния им клас.

Логиката на тарифирането е който по-малко замърсява въздуха, защото е с по-висок екологичен клас, и по-малко износва пътната настилка, защото е по-лек, да плаща по-малко, посочи Нанков.

МРРБ предложи в петък няколко варианта на тарифи, които обаче отново ще бъдат преработени, според съобщението на регионалното министерство.

Например за най-масовия тежкотоварен превоз - ТИР с тегло над 12 тона и повече от три оси, ако е клас Евро 01 или Евро 02, би плащал 39 ст. на километър за преминаване по магистрала или път първи клас. Съответно, ако е клас Евро 03 и Евро 04 – 36 ст. на километър, клас Евро 05 – 33 ст. на километър, и клас Евро 06 – 26 ст. на километър.

Прогнозите след редуцирането на обхвата и размера на тарифите са за около 600 млн.лв. приходи от тол такси за първата година от въвеждането на системата. Заедно с постъпленията от над 250 млн.лв. от електронни винетки, общо годишният приход от електронната система за събиране на пътни такси се очертава да е над 850 млн.лв.

Това са най-консервативните планове за приходи. Оптимистичните бяха за над 1.2 млрд. лв., които да се инвестират в изграждането на нови магистрали и ремонт на пътища.

От 2021 г. Европейската комисия спира изцяло парите за ремонт на пътищата.

Автобусите по редовните линии няма да плащат тол такса

Склонни сме да приемем предложението на автобусните превозвачи от тол такса да се освободят редовните линии, за които се плаща билет, каза Николай Нанков.

По думите му тол такси ще плащат само случайните и служебни автобусни превози, които по данни на бранша са около половината.

Бизнесът доволен от отстъпчивостта на правителството

Бизнесът остана доволен от направените отстъпки и поиска още редуциране на платените пътища.

Председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи и на Браншови съюз за стопанска инициатива в транспорта Магдалена Милтенова каза, че освобождаването на автобусите по редовните линии от такса е европейска практика.

"Има диалог, днес за нас беше важно да разберем дали сме чути. Оказа се, че сме чути", заяви изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.

Очакваме още редуциране на обхвата на платените пътища и да се покрие целият транзитен трафик, добави той.

За нас беше важно да разберем, че тежкотоварните превозни средства с GPS няма нужда да се снабдяват и с бордови устройства, каза още Арабаджиев.

Тестовете на терен тръгват от 16 август

От двете браншови организации потвърдиха готовността си да осигурят транспортни средства, чрез които след 16 август при въвеждането на тол системата в техническа експлоатация да започне и тестването ѝ в реална среда.

Зам.-министър Нанков изрази надежда да се потвърдят прогнозите на превозвачите, че и с по-ниски тарифи приходите за държавата няма да спаднат драстично.

Целта на тестовете на терен е да се потвърди ефективността на системата и да се добие представа за реалните разходи на превозвачите.

За целта по входно-изходните трасета от и до граничните контролно-пропускателни пунктове се изграждат стационарни контролни точки с камери, които ще проследяват транзитния трафик, каза Нанков.

Тежкотоварните автомобили, които имат GPS система, няма нужда да купуват нови бордови устройства или маршрутни карти, обясни директорът на Националното тол управление проф. Олег Асенов.

Той каза, че доставчиците на декларирани данни ще преработват суровите GPS данни в т.нар. тол декларации – маркират къде по маршрута си превозното средство е преминало по участъци с тол такса, и ще подават информацията към Националните доставчици на услуги, които от своя страна ще препращат към Националното тол управление, обясни той.

До 2 часа след преминаване по трасето, националните доставчици на услуги трябва да доставят на Националното тол управление 98% от тол декларациите.

Няма монопол

Към момента няма нито един регистриран доставчик на данни в Националното тол управление и само една компания има право да събира пътни такси.

Според Николай Нанков обаче не може да става въпрос за монопол, защото на българския пазар има около 70 фирми, които доставят декларирани данни. Режимът за регистрация на доставчиците на декларирани данни ще бъде облекчен чрез уведомително писмо до АПИ, допълни той.

В процедура за Национален доставчик на услуги (продажба на тол такси и винетки) на различен етап са четири компании, каза още Нанков.

Следващият кръг от разговори между МРРБ и превозвачите ще е на 16 юли.

Още по темата
Още от Бизнес