Приходната агенция пусна две нови електронни услуги

Над 6.5 милиона пъти е ползван персоналният код на НАП

Приходната агенция пусна две нови електронни услуги

Националната агенция по приходите (НАП) пуска две нови електронни услуги. Те са за самоосигуряващите се лица.

Едната услуга е за подаване на заявление за приоритетно плащане на осигурителни вноски. Другата електронна услуга е заявление за приоритетно плащане на осигурителни вноски за допълнително задължително пенсионно осигуряване, съобщиха от НАП.

Над 6.5 милиона справки са направили с личния си персонален идентификационен код (ПИК) клиентите на приходната агенция през 2016 г., сочи статистиката на НАП.

Най-много с ПИК гражданите са проверявали своите задължения. За първите шест месеца на годината тази услуга на НАП е ползвана близо 2 милиона пъти.

Справка за осигурителния доход клиентите на НАП са направили 550 хиляди пъти, а за извършените плащания към НАП – 750 000.

В същото време от началото на годината до края на юни по интернет с ПИК в НАП са подадени общо 283 000 декларации. От тях 83 000 са годишни декларации за облагане на доходите на физическите лица.

С ПИК има подадени най-много осигурителни декларации образец 1 – 114 000 броя.

Персоналният код на НАП е безплатен и безсрочен и се издава в офиса на НАП по постоянен адрес. До момента в цялата страна има издадени близо 500 000 персонални кода.

С ПИК клиентите на НАП могат да ползват много електронни услуги, които им спестяват разходката до офисите на агенцията.

При подаване на годишните си декларации за облагане на доходите с персонален код, гражданите ползват облекчение от 5% от данъка за довнасяне.

Освен данъчната декларация за облагане на доходите, с персонален код на НАП гражданите могат да подават по интернет и много други документи – осигурителни декларации образец 1, 6, 5 и 7, справка за изплатени доходи на физически лица (по чл. 73 от ЗДДФЛ), както и декларацията за авансови данъци (по чл. 55 от ЗДДФЛ), която се изисква от самоосигуряващите се и наемодателите всяко тримесечие.

С ПИК клиентите на НАП могат да проверяват още какви са задълженията им към бюджета, какви плащания са направили, какъв е осигурителният им доход, да получат информация за членство си в пенсионен фонд, направените вноски и др.

С ПИК на НАП могат да се ползват и услуги на много други администрации, като например електронни услуги на НОИ, да се проверяват задълженията за местни данъци и такси, както и да се плащат местни данъци и такси на някои общини.

Повече информация за това какви услуги предоставя НАП с ПИК, можете да видите в информационното видео, публикувано в официалния канал на Агенцията в YouTube.

Споделяне
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?