Всекидневни проверки на четирите високорискови проекта

Приоритетните проекти по програма "Транспорт" ще се пренареждат

Няма риск от загуба на пари за 2014 г., остават да бъдат разплатени 82 млн. евро

Екипът на транспортното министерство - министър Николина Ангелкова и заместниците й Георги Тодоров (вляво) и доц. Камен Спасов

Ще има промени в приоритетните проекти по новата оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г., съобщи министърът на транспорта Николина Ангелкова. Тя не ги посочи, преди да бъде взето окончателно решение следващата седмица.

Президентът Росен Плевнелиев и ГЕРБ имаха сериозни разминавания с кабинета "Орешарски" по приоритизирането на пътните и жп проектите през настоящия програмен период. Проблемът е в недостига на средства и невъзможността с наличния финансов ресурс по програмата от 1.6 млрд. евро безвъзмездна помощ да бъдат реализирани всички.

Изпълнението на програма "Транспорт" 2007-2013 г., договарянето на новата, преговорите с кредиторите на БДЖ и електронното управление ще са основните приоритети в работата на министър Николина Ангелкова. Тя ще има двама заместници. Единият е доц. Камен Спасов, който ще отговаря за електронното управление, а другият е Георги Тодоров, с ресор търговските дружества, в които предстоят смени в ръководствата им, "където е необходимо", по думите на транспортния министър.

По 100 млн. лв. на месец, за да няма загуба

Средно по 100 млн. лв. месечно трябва да бъдат плащани, за да бъдат усвоени изцяло всички средства по оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г., каза министър Ангелкова. По думите ѝ целта е постижима, но през следващите месеци е необходима максимална мобилизация.

Към момента са разплатени над 2.5 млрд. лв., което е над 63% от бюджета на програма "Транспорт". Остава да бъдат разплатени още 1.5 млрд. лв. до края на 2015 г.

"Първата ми основна задача е да не допуснем загуба на средства по програма "Транспорт" към края на 2014 г.", каза министър Ангелкова. По думите ѝ до края на 2014 г. трябва да бъдат разплатени още 82 млн. евро, за да няма загуба на средства. Към момента прогнозата на управляващия орган на програмата е, че тази сума ще бъде надвишена и няма риск от загуба на средства, каза Ангелкова.

Четири високорискови проекти

За да се ускори реализацията на четирите високорискови проекта, от понеделник започват проверки на място за изпълнението им. Това са строежите на жп линиите Септември – Пловдив и Първомай – Свиленград, както и на магистралите "Марица" и "Струма".

Транспортният министър отбеляза, че по програмата няма забавени плащания към строителите за разлика от програмите "Околна среда" и "Регионално развитие". Към момента на пътната агенция са изплатени 1 млрд. лева, а на Национална компания "Железопътна инфраструктура" са преведени над 472 млн. лева.

Пренареждане на програма "Транспорт" 2014-2020

Другият основен приоритет е одобрението на новата програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 – 2020 г.

"Към момента списъкът с проекти, предложени по нея, в пъти надвишава наличния финансов ресурс. По тази причина е нужна внимателна приоритизация на база техническа готовност, за да започне изпълнението на обектите максимално бързо", каза министър Ангелкова.

Какви промени ще има в програмата, ще е ясно следващата седмица след среща с премиера Георги Близнашки и вицепремиера Екатерина Захариева, допълни тя.

Вече са получени и първите официални коментари от ЕК и новият вариант на програмата ще бъде изпратен в Брюксел до 20 дни.

България ще кандидатства с два проекта по новия инструмент "Свързана Европа", по който страната ни може да разчита на 409 млн. евро в следващите 3 години. Единият е жп линията Видин – София, а другият е за подобряване на навигацията по река Дунав, който ще е съвместен с Румъния, стана ясно от думите на министър Ангелкова.

Нови финансови корекции за 24 млн. лв.

Нови финансови корекции за допуснати нарушения по пътни и жп проекти за 24 млн. лв. е предявила Изпълнителна агенция "Одит на средствата от Европейския съюз" (ОСЕС), съобщи министър Ангелкова.

До момента по програма "Транспорт" бяха наложени само 5 финансови корекции за малко над 2.3 млн. лв.

Одитът на ОСЕС е предварителен и ще бъде направено възражение по него. Като първа мярка в спешен порядък ще бъдат предприети нужните коригиращи мерки, за да отговорим на забележките, каза Николина Ангелкова. По думите ѝ целта е финансовите корекции да отпаднат.

Промени в Закона за електронното управление

В ход е подготовката на промени в Закона за електронното управление, съобщи още министър Ангелкова, без да уточни какви. Предстои кръгла маса по законопроекта със всички заинтересовани страни.

Работи се и по създаването на единния системен интегратор, както и за електронните услуги в общините и администрацията.

Преговорите с кредиторите на БДЖ продължават през септември

Преговорите с кредиторите на БДЖ ще продължат през септември, каза транспортният министър. Тя вече е имала срещи на място с ръководствата на "Холдинг БДЖ" и Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Ангелкова не съобщи дали ще има промяна в ръководствата на двете фирми. Тя уточни, че ще има смени "там, където е необходимо".

Министър Ангелкова коментира и задържаните служители на Дирекция "Автомобилна инспекция" във Велико Търново по обвинения за вземане на подкупи. По случая е разпоредена вътрешна проверка, но на база предварителната информация се очаква те да бъдат освободени. "Няма да толерирам незаконни действия в системата на транспорта и разчитам на гражданите и медиите да сигнализират при всеки подобен случай", подчерта Николина Ангелкова.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?