Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Пристанищна инфраструктура” е абсурден правен буламач

18 коментара
“Пристанищна инфраструктура” е абсурден правен буламач

В края на 2005 г. предпразнично и тихомълком, Народното събрание гласува Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата в Република България (ЗМПВВППРБ). Явно тристранната коалиция е успешен механизъм да се гласува това, което „трябва да стане”.

Само преди един политически полусезон по същия въпрос, двама от коалиционните партньори днес - БСП и НДСВ, имаха полярни позиции. Представителите на БСП, чрез Конституционния съд тогава обориха същата част на закона, който бе приет безропотно в края на годината.

А „опозицията” днес се представи само като задължителен парламентарен аксесоар. Вероятно е най-добре и тя да си подаде молба за членство в коалицията!?

Първото професионално впечатление, както и при съборените текстове от закона при правителството на НДСВ, е, че тук не става дума за закон, а за някакъв вътрешен правилник. Подробно се регламентират правата и задълженията на всички субекти по „последните виждания” за българското „пристанище за обществен транспорт”. А субектите никак не са малко, уж прилагаме „евродирективите”, а те се множат – Държавно предприятие ”Пристанищна инфраструктура”, Изпълнителна агенция ”Пристанищна администрация”, пристанищните акционерни дружества (Бургас, Варна, Русе и Лом), концесионираните пристанища и частните пристанища (които законът не забелязва). И всички те, подредени по важност по смисъла на закона, с преплитащи се функции се борят на един и същи терен, и за едни пари, и са в очакване на нови проекти за изменение и допълнение на закона „с дългото име”.

В същото това динамично време, през пристанищата с много „принципали” преминава над 80% от търговския оборот на държавата България. За каква морска и речна политика и стратегия говорим? И защо идеолозите на „закона” не се идентифицират най-после публично? Не, че не ги знаем.

Последното изменение на ЗМПВВППРБ потвърждава впечатлението за неудачното събиране в един закон на браншове, които трудно се хармонизира - морски пространства, „вътрешни водни пътища”(река Дунав) и пристанища, освен това администрация и вече едно предприятие. Това не е кодификация, а правен буламач.

Какви са основните недоразумения в поредния проект, станал закон?

1.Единственото съобразяване с отменителното Решение №5 на Конституционния съд е, че се запазва донякъде ИА „Пристанищна администрация”, но вече със значително орязани функции за сметка на монополното предприятие;

2.Предоставяне на териториална компетентност на ДП „Пристанищна инфраструктура”, от граница до граница!?

Законът дава териториални права на предприятието като държавен орган и то по цялата северна и източна граница. Правен и мисловен абсурд. Каква работа има предприятието, което ще се занимава с публичната държавна собственост в портовете (пристанища за обществен транспорт с национално значение) по цялото крайбрежие? Там има концесионирани и частни пристанища, такива с регионално значение, на изток е съсредоточена голямата част от туристическата индустрия на страната.

Предприятието „Пристанищна инфраструктура” може да има само функционална компетентност, а не териториална. Явно амбициите на стоящите зад схемата „предприятие” са всеядни.

3.Определянето на министъра на транспорта като самостоятелен орган на управление е друга недомислица. В закона подробно са описани неговите задължения. Очевидно, създателите на тази част от закона, бъркат основно фигурата на „принципала” с тази на ръководителя на предприятието. Но проблемът е друг. Несъмнено, на идеолозите на проекта им е необходим широкия гръб на длъжността на министъра, за да може някой да поема отговорността им. Ако министърът си беше само министър, дистанцията на административните правоотношения щеше да бъде от друг ред.

4.Така, както е измислена схемата за финансиране на ДП „Пристанищна инфраструктурадостигаме до друг феномен – финансово преосигуряване на една безспорно монополна структура.

Източниците за финансиране са два – пристанищните такси по чл.115с, ал.1, както и по чл. 115т, където на държавата се „дава” още един широк коридор да „финансира дейностите по изграждане, реконструкцията, рехабилитацията, подържането и развитието на пристанищата за обществен транспорт”. В днешното „пазарно” стопанство не съществува друг стопански субект така добре охранван. Освен, ако „някой” в близко време не му готви приватизация в полза на някой точно определен „стратегически” купувач, като междувременно и набързо ще се концесионира в полза на когото трябва!

Любопитно е откога държавата в лицето на Министерството на финансите е възприела стратегията, че не я интересуват въобще постъпленията в бюджета от публичните държавни такси, чрез РВД, летища и пристанища? Тази схема беше експериментирана още при предишното правителство. Вероятно, хазната ще се пълни само от акцизи и данъци на мнозинството от народа?

Добре е, ако министърът на транспорта успее да загърби интересите на отделни участници в коалиционната „тричленка” за сметка на стратегическите интереси на България. Друг път няма. Правителството не може да си избира ролята на щрауса.

* Авторът е специалист в областта на международното морско право. Участвал е подготовката на голяма част от действащото законодателство в тази област у нас. Президент е на юридическата агенция “Евробалканконсулт”. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. тодор георгиев
    #20

    ами прав е г-н антонов.те такъв добитък няма.възтасновяме социализма по формата на стопански обединения.иначе пристанищта а са си самостоятелни търговски структури с различни видове собственост.а тонажните такси по цяяяял свят са такси на фиска.едиственият смисъл от съществуването на подобно невъзможно в рациооналния и правния мир образование 9 то и рака си е такова) е лапаницата.Щото целият морски свят в държавицата ни скочи срещу недоностчето обаче....

  2. blue_fish
    #19

    Цитат: "Да не стане така, че пристанищата Констанца и Солун да обслужват българския външнотърговски стокообмен по море"Това вече се случва. Много вносители от западна България внасят контейнерите през Солун - идва им по-евтино, а и проверките на КПП Кулата са минимални. За сметка на това във Варна или Бургас митницата често проверява стоките и трупа разходи за получателя: стифиране на контейнера, бригада за деконтейнерицазия и т.н - всичко това са много време и пари. За Констанца: огромно пристанище,

  3. Серж,Дог,Симо
    #18

    Тепърва има да ручаме!

  4. Малък Сечко
    #17

    буламача ще бъде напълно готов.И кой каквото си е дробкал ...

  5. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #16

    ЗА СМЪРТТА НА СЪПРУГАТА НА КИВОРК Автор: STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE Получено на: 18 Януари 2006 16:56 ИНФОРМАЦИЯТА ЗА СМЪРТТА НА СЪПРУГАТА НА КИВОРК КИВОРКЯН СРЕШНАХ В СТРАНИЦИТЕ НА КРИМИ - http://www.krimi.dir.bg/_wm/news/news.php?nid=2605&df=45&dflid=3 - ЦИТИРАМ - " 17 Януари 06, 00:27 / Автор: в-к "Труд" Кеворкян вини лекари за смъртта на жена си Филчев засекретява проверката" ТАМ СРЕШНАХ ЕДНА МАРЗКА, ЗЛОБНА И ЗЛОКОБНА ОТПЕЧАТКА НА НЯКОЙ СИ, ЗАЩОТО ПОДОБНИ ХОРА НЕ СИ ПИШАТ ИМЕНАТА И ТАМ

  6. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #14

    СОЛИДАРНОСТ-СТЕФАН Д-р Д написа: Автор: STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE Получено на: 18 Януари 2006 17:01 СОЛИДАРНОСТ-СТЕФАН Д-р Д написа: КОПИЕ НАПРАВЕНО В СТРАНИЦИТЕ НА КРИМИ ТУК КЪДЕТО СЪМ ВНЕСЪЛ МОЕТО НАПИСАНО МНЕНИЕ В ДРУГИ ДИСКУСИОНИ ФОРУМИ В БЪЛГАРИЯ СЛЕД ИЗТРИВАНЕТО МИ НА ТОВА МЕСТО ! ИНТЕРЕСНО Е ДА СЕ ОТБЕЛЕЖИ , ЧЕ "СЕГА" , "МЕДИАПОЛ" , "НЮЗ-БГ" НЯМА ПОМЕСТЕНА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ТОЗИ СЛУЧАЙ ОКОЛО СМЪРТТА НА СЪПРУГАТА НА КИВОРК КЕВОРКЯН ! СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАКОВ 18 ЯНУАРИ 2006 ШВЕЦИЯ

  7. КраятНаПрехода
    #13

    Тъпота, бъркотия, бедност, високи цени и скоро по-висока инфлация.....БСП и Симеон ни докараха отново в Съветски ТУПИК!!!

  8. СеСеСеРе
    #12

    Това ни е директивата за периода 1944-2044.

  9. STEFAN D-R D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #11

    TOVA E USA ............ZATVORhttp://www.nationalvanguard.org/images/teaser/zundel_cell_poster.jpg http://www.nationalvanguard.org/== http://www.hermes-press.com/militarismindex.htm http://www.holywar.org/ KOPI STEFAN D-RD TCHOLAKOV18 JANUARI 2006SVERIGE

  10. Христо Антов
    #10

    Привет, Антоне!Приятно ми беше да прочета изложението ти по темата за морските пристанища. Дано някой те чуе, защото тези, които натвориха това недоносче, ходят с банани в ушите... Проблемът ще стане още по сериозен, когато започне концесионирането на големите пристанища. Ще се радвам, ако имаме възможност да дискутираме тази тема.Добре би било, ако по този въпрос пишат хора компетентни, професионалисти, а не просто "драскачи", които даже не си поставят името...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.