Пробитата цистерна при трагедията в Хитрино е била за бракуване

Гарата в Хитрино след експлозията

Влаковата цистерна с пропилен, която се пукна и предизвика експлозията в Хитрино през декември 2016 г., не е трябвало да бъде в експлоатация, обяви пред съда експертът инж. Евгени Димов, цитиран от БНР.

"Ако дебелината на стените на спуканата цистерна бе като на другите в композицията, вероятно нямаше да има проблеми", каза още Димов. Ултразвуково обследване, направено от вещото лице през 2017 г., показва, че дъното и стените на цистерната са с 6 милиметра по-тънки от изискваната на Международния правилник за превоз на опасни товари.

Цистерната е била произведена през1971 година и е трябвало да бъде бракувана или допълнително подсилена.

"Такива мерки обаче не са взети. Отговорност носи наемателят, който е трябва да знае каква техника ползва, както и контролната фирма, която е позволила тази цистерна да бъде използвана", каза вещото лице.

Прокуратурата твърди, че превишената скорост на влаковата композиция е основната причина за трагичния инцидент. Взривът в Хитрино доведе до смъртта на седем души, а други 29 бяха ранени. Подсъдими са машинистите на дерайлиралия влак Димитър Михнев и Радослав Петков, служители на частния жп превозвач "Булмаркет Рейл Карго", собственост на една от най-големите русенски компании "Булмаркет ДМ".

Подсъдими за трагедията са само двамата машинисти, защото влаковата композиция е навлязла в жп отклонението на Хитрино със скорост от 78 км/ч при разрешени 40 км/ч.

Експертизите показаха още, че възпламеняването на пропилена е станало между 3 и 5 минути след дерайлирането на композицията. Изчисленията показват, че през 80-сантиметров отвор в цистерната са изтекли 45 тона пропилен за 39 секунди.

Следващото заседание по делото "Хитрино" е насрочено за 19 юли.

Споделяне

Още от България

Каква е оценката ви за проектокабинета на ИТН?