Според колеги на загиналия край Калояновец машинист

Проблеми със системата за сигурност вероятно са довели до влаковата катастрофа

Дерайлиралият край Калояновец влак, сн. БГНЕС

Старо устройство, което отделя коловозите в района на жп гара Калояновец, където на 12 дерайлира пътнически влак от София за Варна и машинистът загина на място, а десетина души бяха ранени, а не човешка грешка е най-вероятната причина за тежката катастрофа. Това смятат колеги на двамата пловдивски машинисти, управлявали злополучния влак, който според Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) обаче не е спазил семафорната сигнализация и затова в последния момент е намалил скоростта за влизане в отклонението на гарата и е дерайлирал.

НКЖИ, както и министърът на транспорта Данаил Папазов са убедени, че става въпрос за грешка на загиналия машинист и изключват да са станали проблеми със сигнализацията на гарата като посочват, че участъкът е бил наскоро ремонтиран с пари от еврофондовете и е минал технически изпитания.

Според експерта по Безопасност и здраве при работа в Локомотивно депо-Пловдив Иван Балталийски обаче, макар и пътят да е ремонтиран, устройството, отделящо коловозите, е било старо.

Разследващите органи досега не са дали информация за събраните доказателства по случая.

На среща с ръководството на БДЖ локомотивните машинисти обясниха, че машинистът е управлявал влака край Калояновец със 100 км/ч. Това става обаче след като получава светлинен сигнал за позволение да се движи с тази скорост. След 250-300 м обаче светва сигнал, според който той трябва рязко да намали до 40 км/ч заради устройството, отделящо коловозите, обясни Балталийски, цитиран от Дарик радио.

По думите му има разминаване в системата за безопасност. Устройствата, които подават сигнала на машиниста с каква скорост може да се движи в отделните участъци, са поставени на жп линиите, а приемащите сигнала - в самите локомотивни мотриси. Проблемът според Балтийски е, че две различни фирми произвеждат двете устройства.

Не може една фирма да прави тези устройства, които са по пътя, а други - тези, които са в машината, защото когато едното не се сработи с другото, фирмите започват да си прехвърлят отговорността, категоричен бе експертът.

Синдикатите категорично се обединяват около тезата, че не човешкият фактор е причината за катастрофата, а лошата инфраструктура.

На косъм от катастрофа се е разминал друг влак, заради неподдържана инфраструктура, съобщи председателят на КТ „Подкрепа” Атанас Кръстев. По думите му дни след катастрофата край Калояновец влак е преминал край Маноле при неизправна сигнална лампа.

Благодарение на професионализма и познаването на трасето от страна на машиниста не се е стигнало до инцидент, категоричен бе Кръстев.

Той се оплака още от лошите условия, при които работят машинистите на БДЖ.

В един от общо 114 влака има работещ хладилник, където машинистите да оставят храна и вода, прозорците се уплътняват с вестници, а вратите се затварят с трупчета, заяви той. По думите му в локомотивите липсват още сенници, които да предпазват машинистите от 40-градусовите жеги през лятото. Дунапрени в седалките им също липсват и повечето машинисти страдат от дискова херния и дископатии.

Синдикатите настояват за проверка от Инспекцията по труда в Пловдив, която да констатира проблемите и да направи предписания.

По думите на Баталийски заради ниското заплащане и лошите условия на труд има огромен недостиг на машинисти. 12 машинисти напуснаха пловдивското депо, за да работят в метрото в София, където взимат 1700 лв. заплата, обясни той.

В Пловдив машинистите получават 664 лв. заплата, а служители се оплакват, че от 30 години заплатата им не се е променила и от два месеца не са получавали полагащите им се ваучери за храна в размер на 40 лв., каза още експертът.

Независимо от това машинистите от пловдивското локомотивно депо са заявили желанието си да дарят социалните си бонуси в размер на 250 лв. на вдовицата на загиналия в катастрофата при гара Калояновец.

Паралелно с това синдикатите от КТ „Подкрепа” организират дарителска кампания в помощ на съпругата загиналия машинист. В нея ще бъде преведена и сумата от 80 000 лева от застраховката живот на машиниста.

Синдикатите ще настояват за независимо разследване на инцидента, което досега се извършва от специалисти на Национална компания "Железопътна инфраструктура”.

Още по темата
Още от България