Проблеми със собствеността бавят развитието на летищата у нас

Проблеми със собствеността бавят развитието на летищата у нас

Концесията на летище Русе ще бъде одобрена от правителството до края на юни, съобщи министърът на транспорта Петър Мутафчиев по време на петъчния парламентарен контрол. Правителственото решение за обявяване на концесията се съгласува между ведомствата. По информация на Mediapool, срокът за това изтича днес. До края на месеца ще бъде готово и разширението на пътническия терминал в летище Бургас, което се извършва от концесионера “Фрапорт”.

“Имам сериозни притеснения за забавянето на процедурата около летището в Горна Оряховица”, призна транспортният министър от парламентарната трибуна. Аеропортът генерира сериозни загуби, но ведомството не може да инвестира в летището, защото е трудно да се обясни на обществото нуждата от наливане на пари в инфраструктура, която ще се отдава за ползване на частни собственици, поясни Мутафчиев. Забавянето е заради собствеността на летището, чиято голяма част е в активите на Министерство на отбраната (МО).

Подобни проблеми спъват и разширението на пловдивското летище. Транспортното ведомство се опитва да се договори с МО за терен, който се намира в централната част на проекта, за разширение на летище Пловдив, като се подготвя вариант  за заменяне с друг парцел.

Отдаването на частен оператор на двете централни гари – София и Пловдив, ще се прави по различен от досегашния метод за концесиониране, поясни пред народните представители Петър Мутафчиев. Първо ще се обяви конкурс за идеен проект за развитие на градските зони около транспортните центрове и ще се направи обществено обсъждане на представени проекти. От тях ще се избере един проект, въз основа на който ще се предложи концесията на двете гари.

Подготвят се документите за отдаване на концесия на интермодалния пристанищен терминал в Лом и терминала на пристанище Сомовит. . Икономическият анализ за отдаването на пътническата гара на пристанище Видин е показал, че е неефективно да се пуска на концесия само публично- държавната собственост, защото теренът е много малък, каза транспортният министър. Той поясни, че на 27 юни ще се срещне с кмета на Видин Иван Ценов, да разговаря за възможностите за прехвърляне на общинския терен край реката на транспортното ведомство.

Проблем има и със собствеността на земята около пътническия терминал на пристанището в Русе. Разговорите с частните собственици там са на финала, коментира Петър Мутафчиев. В края на месеца ще има резултат от тях. Спорният терен там е над 320 кв.м., но се намира на такова място, че без него е трудно да се развие модерен порт, каза транспортният министър.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?