Проблемни остават 7 км от строежа на магистрала "Люлин"

Проблемни остават 7 км от строежа на магистрала "Люлин"

От магистрала "Люлин" са построени 13 км, като проблеми с изграждането има с около 7 км от трасето, съобщи Божидар Йотов, председател на управителният съвет на агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Ръководството на агенцията направи в понеделник поредната проверка на място по изграждането на магистралата.

Забавяне има при строителството на тунел 3 от магистралата при с. Мало Бучино. Причината е, че турският консорциум "Мапа – Ченгиз" е започнал много късно строителните дейности по съоръжението. Вина за забавянето има и инженерът на обекта – "Луис Бергер - Мот Макдоналд", който най-вероятно ще бъде санкциониран.

"Ако това, което съберем като доклади, е достатъчно, смятам, че трябва да има санкция, която ще определя и ще ви информирам", каза Йотов.

"Луис Бергер - Мот Макдоналд" имат договор за надзора на магистралата за 6 млн. евро.

За завършването на тунел 3 ще бъдат наети подизпълнители, каза Йотов. Крайният срок за съоръжението е 18 декември 2010 г., а закъснението към момента е 20 дни. През ноември се очаква да бъдат завършени тунели едно и две, посочи председателят на АПИ.

Проблемно и е укрепването на откосите между 8-ми и 10-ти км, каза още Йотов.

До края на седмицата ще бъде пусната за движение южната дъга на пътен възел "Даскалово", което е уникално съоръжение за България, обеща шефът на АПИ. С отварянето му ще бъде отпушено движението за зимните курорти.

Няма да се допусне компромис с качеството на строителството за сметка на усвояването на парите по ИСПА, каза Йотов. Той посочи, че по негова заповед всеки ден на обекта има хора, които контролират качеството.

До края на година трябва да бъдат усвоени 145 млн. евро по изграждането на магистрала "Люлин", иначе се губи част от европейското финансиране по ИСПА, припомни Йотов. Към 1 септември са усвоени над 92 млн. евро, което е 48% от средствата по проекта, показват данните на финансовото министерство. Правителството вече се съгласи да плати допълнителни 50 млн. евро за магистралата от държавния бюджет, за да се свърши работата навреме и да не връщаме пари на Европа.

Съгласно постигнатата договорка между държавата и "Мапа - Ченгиз" "Люлин" трябва да е съществено завършена до края на годината и окончателно готова до 15 май 2011 г. Ако турският консорциум не се справи, повече турска фирма няма да строи в България, зарече се премиерът Бойко Борисов при предишната инспекция на магистралата.

Търговете за "Струма" се бавят заради отчуждения

Търговете за два лота на магистрала "Струма" може и да не тръгнат до края на годината, стана ясно от думите на Йотов по време на инспекцията на "Люлин". Шефът на АПИ припомни, че има проблем с отчуждителните процедури за строителството на пътя, който ще свързва магистрала "Люлин" с Кулата.

"Старият екип не е направил много в областта на отчужденията. Уточняваме сроковете поради факта, че очакваме промяна в закона за държавната собственост, която ще облекчи процедурите”, коментира Йотов. Няма опасност от оскъпяването на "Струма”, увери Йотов.

Той обясни още, че за строителството на отсечките по първия етап на Оперативна програма "Регионално развитие” (ОПРР) са били обявени търгове за 13 лота. По два от тях има жалби – за Лот 1 и за Лот 2, за всички други лотове има програма за поетапно откриване. По втория етап на регионалните проекти по ОП "Регионално развитие" се очаква окончателно становище на управляващия орган на програмата и в края на септември – началото на октомври да бъдат пуснати търговете за още 15 лота.

502 млн. лв. са средствата по ОПРР за рехабилитация на регионални проекти. 60 млн. лв. са били спестени от първия етап, а се очаква да бъдат спестени още 100 млн. от втория. Спестените пари ще бъдат вложени в нови проекти. Целта е да бъдат обновени колкото се може повече пътни отсечки, каза Йотов.

Още по темата
Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?