Продължава полемиката около използването на лични данни от компания, свързана с Тръмп

Продължава полемиката около използването на лични данни от компания, свързана с Тръмп

Силна полемика с разрази около използването на личните данни на 50 милиона потребители на най-популярната социална мрежа, Фейсбук (Facebook), от компания, свързана с предизборния щаб на Доналд Тръмп преди президентските избори в САЩ през ноември 2016 г., предаде Франс прес.

Агенцията отбелязва, че скандалът е засегнал икономическия модел на Фейсбук и курсът на акциите му на Уолстрийт е спаднал с 6,8 процента.

Според няколко медии, сред които американският ежедневник "Ню Йорк таймс" и британският седмичник "Обзървър", британската компания Кеймбридж Аналитика (Cambridge Analytica) е използвала личните данни на 50 милиона потребители на социалната мрежа без тяхно съгласие, за да разработи софтуер, позволяващ да бъдат прогнозирани нагласите на избирателите и да им бъде повлияно. Това е станало с помощта на приложение за психологически тестове, разработено от руския психолог Александър Коган и изтеглено от 270 000 потребители на Фейсбук.

От социалната мрежа признаха, че приложението се е сдобило с лични данни и на "приятелите" във Фейсбук на изтеглилите го потребители.

Кеймбридж Аналитика, на която щабът на Тръмп е платил за извършени услуги, отрече да е използвала данните от Фейсбук за нуждите на предизборната кампания на бъдещия президент на САЩ. Компанията уточни и че не е работила по референдума през юни 2016 г., на който британците гласуваха за излизане на страната от Европейския съюз.

Според експерти от социалната мрежа не са разбрали разликата между търговски и политически реклами. "Голям проблем е, че Фейсбук изглежда не прави разлика между това да продава маратонки и президентска програма", коментира Даниъл Крайс, преподавател в Университета на Северна Каролина.

В този контекст шефът на Фейсбук по сигурността Алекс Стамос обяви, че оттук нататък ще се съсредоточи върху сигурността при избори, но няма да напусне социалната мрежа.
Канал 4 на британската телевизия разпространи предполагаеми кадри, заснети със скрита камера, на които шефът на Кеймбридж Аналитика Александър Никс се хвали, че е прилагал неетични техники, за да залага капани на политически противници по време на кампании, предаде ДПА.

Никс говори включително за разпространяване на фалшиви съобщения в интернет.

Има данни, че Кеймбридж Аналитика е повлиявала на избори в целия свят.

Британската служба за надзор на информацията съобщи, че ще поиска съдебна заповед за проучване на компютрите и сървърите на компанията за стратегически комуникации. Причината е, че базираната в Лондон Кеймбридж Аналитика не сътрудничи на разследването.

Споделяне
Още по темата
Още от Свят