Икономическата криза не влияе на оръжейния бизнес:

Продажбите на стоте най-големи компании през 2010-та са за над 411 млрд. долара

Продажбите на стоте най-големи компании през 2010-та са за над 411 млрд. долара

Стоте най-големи производители на оръжие са реализирали продажби за 411.1 млрд. долара през 2010 година, което представлява ръст с 1% в сравнение с 2009-та. За периода от 2002 г. до 2010 г. обемът на продажбите на оръжие, произведено от включените в списъка компании, се е увеличил с 60 на сто. Това показва изследване на Стокхолмския международен институт за изследване на проблемите на мира (СИПРИ).

 

Обемът на продажбите на десетте най-големи оръжейни компании се изчислява на 230 милиарда долара, или 56 на сто от общата сума за стоте компании в доклада на СИПРИ. В списъка обаче не фигурират компании от Китай "заради липсата на достатъчно точни сведения".

 

"Данните за 2010 г. отново доказват способността на най-големите играчи да продължават продажбите на оръжие и услуги въпреки започналата неотдавна финансова криза, засегнала други промишлени сектори", изтъква Сюзън Джексън от СИПРИ.

 

Според нея някои от настъпилите промени към намаляване на продажбите на някои от компаниите се обясняват не с въздействието на кризата, а с изтеглянето на чуждестранните войски от Ирак и съответното намаление на търсенето на оръжие и
материали с военно предназначение.

 

Близо половината от включените в списъка компании са базирани в САЩ. Обемът на техните продажби възлиза на 60 на сто от общия обем на продажбите на стоте компании. Обемът на продажбите на западноевропейските оръжейни компании (от Великобритания, Германия, Франция, Италия, Испания, Норвегия, Финландия, Швейцария и Швеция) се изчислява на 29 на сто от общата сума за стоте компании в списъка.

 

Експертите на СИПРИ обръщат специално внимание на повишението в показателите за дейността на компаниите, предоставящи услуги в сферата на въоръженията ;(осигуряване, обучение, логистика и ремонт). Такива са общо 20 компании от списъка на института. През миналата година обемът на техните продажби се е увеличил в сравнение с 2002 г. със 147 на сто – от 22,3 на 55 милиарда долара.

 

На първо място в списъка е американската компания "Локхийд Мартин" с общ обем на продажбите за миналата година 45,8 милиарда долара. На второ място е британската БАЕ, следвана от американските "Боинг", Нортроп Грумън" и "Дженеръл дайнемикс".

 

В списъка на СИПРИ има и десет руски компании. Най-високо в класацията по обем на продажби сред руските компании - на 20-о място - е концернът за производство на техника за противовъздушна отбрана "Алмаз-Антей", който произвежда зенитните ракетни комплекси С-300 и С-400.

Още от Свят

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?