Проектантът на релсите по "Графа" видя проблеми в ремонта им

Проектантът на релсите по "Графа" видя проблеми в ремонта им

Авторът на проекта за ремонта на трамвайните релси по ул. "Граф Игнатиев" в София отхвърли обвиненията, че работата му "не става" и обясни, че при обновяването на улицата са пропуснати важни детайли. Два дни, след като организацията "Спаси София" пусна информация, че материалът за виброизолация на релсите е заменен с друг след началото на строителството, проектантът инж. Румен Борисов изпрати свое становище до медиите.

В него той отхвърля твърденията на зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев за пропуски в проекта си, които са били и причина за промяната му, включително за замяна на предложената от Борисов виброизолационна подложка. Освен това твърди, че при изпълнението на проекта не се спазват заложени първоначално изисквания, които трябва да намалят вибрациите от преминаващите трамваи.

От "Спаси София" отново настояват за отстраняване на зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев. Те искат кметът Йорданка Фандъкова да публикува товарителницата за полаганите виброизолационни подложки, за да се види дали не са пристигнали в София, преди да бъде гласувано да се използват те; анекса към договора с "Джи Пи Груп" заради смяната на материала; както и разликата в цените на първоначално избрания продукт и реално използвания.

Блъскащи се трамваи

Според зам.-кмета по транспорта Евгени Крусев първоначалният проект на инж. Борисов бил така направен, че можело да се стигне до челен сблъсък на трамваите при преминаването им през завоя при ул. "Алабин". В пост на кмета Йорданка Фандъкова във Фейсбук пък се казваше, че там трябвало да се сложи светофар, за да не стават инциденти. Според Крусев това и проблеми с дренажа са основните причини "Столичният електротранспорт", към който са трамваите и техните трасета, да поиска от Експертния съвет по устройство на територията да промени техническия проект, направен от инж. Борисов.

Това се случва след като ремонтът на ул. "Граф Игнатиев" вече е започнал. Заедно с тези елементи от проекта се променя и дренажната система, както и виброизолационната подложка. Първоначално тя трябвало да е по-лека, строителят предлага продукт на фирма "Гетцнер", а в последствие това изискване отпада и се слага продукт на фирмата "Пандрол".

Според Борисов твърдението за сблъсък на трамваите при преминаването през кривата към ул. "Алабин" е несъстоятелно. "Нямам представа за какви направени промени в проекта се говори, но релсите са огънати и монтирани като кръгови и преходни криви по моето решение, което предадох (през месец май) преди да се оттегля от проекта – всеки геодезист може да го провери на място за 15-20 минути", твърди Борисов. Той допълва, че не би сбъркал точно тук, тъй като има теоретичен и практически опит при изчисляването на кривите.


Проектно разминиване на трамваите според инж. Борисов.

"Не е това мястото, където ще сбъркам – по моите 20 км трасета в експлоатация има много тесни места и криви, но няма "челни сблъсъци", коментира той.

За виброизолацията

Борисов отново защитава избора си на конкретни характеристики на виброизолационната подложка, която се слага под релсите, за да обира нискочестотните вибрации от трамваите. Той потвърждава, че в идейния си проект за ремонта на "Граф Игнатиев" е заложил по-тежкия продукт, направен от "рециклирана гума". Това се случило през 2014 - 2015 г., но "почти през цялата 2016 г. правих проучвания на материали, срещах се в София и Берлин и водих кореспонденция с представители на фирми-производителки на подложки, околорелсови елементи и релси".

Оказало се, че могат да се използват по-добри материали от тези в идейния проект и за това в техническия си проект направил няколко изменения. Те включвали изискване полаганите релси да са обемно закалени за "по-голяма дълготрайност и за предотвратяване на вълнообразно износване с последващи увеличени вибрации при преминаване на мотрисите", а подложката за виброизолация да е нов материал, "което основно означава, че характеристиките му могат да се модифицират към спецификите на конкретния обект". Той не коментира изискването за тежест на материала. В обществената поръчка, правена по техническия проект на Борисов, беше заложено освен да е нов продукт, максималната му маса да е 5 кг на кв. метър.

Според Борисов параметрите на виброизолацията не ограничават конкуренцията, както твърди производителят на реално използваната изолация "Пандрол". Според фирмата това условие свежда избора до една единствена фирма за доставка. Според Борисов имало 4 компании в Европа, които правели такива подложки от нов материал, а "има и китайска конкуренция с подобни характеристики на материалите".

Борисов също така потвърждава, че при друг свой проект - за ремонт на трасето на трамвая в кв. "Овча купел" е предложил подложката за изолация, която сега се слага на ул. "Граф Игнатиев". Казва обаче, че го направил, защото нямало шанс консорциумът, в който участва, да спечели търга, ако използва смятания от него за по-добър, но по-скъп материал.

"На "Графа" условията са съвсем други – разстоянието от близката релса до ъгловата сграда на ул. "Раковски", например е само 2.30 м. В никакъв случай не смятам, че веднъж като е използван един материал, то това трябва да става на всички бъдещи обекти и да не се търси и по-добро решение", коментира той.

Критики

Борисов критикува реалното изпълнение на част от дейностите по подмяната на релсите. "В кривите на ул. "Алабин" и ул. "Граф Игнатиев" обемно закалените релси са заменени с обикновени. По света се прави точно обратното – в кривите се монтират закалени релси заради увеличеното странично въздействие от мотрисите, а в правите може и да са обикновени", твърди Борисов.

Според него проблем е и намалената дебелина на паветата - от 10 см на 6 см. "По-тънките павета са по-неустойчиви и сега за тяхната стабилност се разчита предимно на доброто им залепване", коментира инженерът.

Той критикува и решението за допълнителен дренаж на част от трасето. Според него той не е необходим, тъй като под релсите има канал, който да изпълнява тази функция, а и той трябвало да отводнява "минимални количества дъждовни води", попаднали в конструкцията от евентуални пукнатини в настилката. "Колегите правят дренаж над канала, но запушват дренажните отвори в стоманобетонните плочи, които трябваше да осушават пространството под паветата за да не замръзва там вода", твърди проектантът.

Според него и поставените около релсите виброизолации не отговарят на условията на търга, като са с недостатъчно височина. Липсвали и вертикални фуги, които да обират деформирането на настилката при преминаването на трамваите.

Още по темата
Още от България