Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Проектът за изтребителите сбъркан и като концепция, и като оценка на офертите

Парламентарната анкетна комисия няма да вика президента за обяснения

6 коментара
Тодор Тагарев, сн. БГНЕС
Бившият военен министър Тодор Тагарев препоръча проектът за нов тип изтребители да бъде рестартиран, тъй като концепцията му да бъдат закупени общо 16 изтребители на два етапа е неправилна. Освен това той обясни, че моделът за оценка на подадените оферти не е включвал всички необходими критерии, за да бъде направен точен анализ, тъй като бордът към Министерството на отбраната за избора на изтребителите не се е съобразил с всички предложения на Института по отбраната, който доскоро се ръководеше от него.
 
В четвъртък Тодор Тагарев бе изслушан от парламентарната анкетна комисия, която проверява проекта. Той даде обяснения в качеството си на бивш служебен министър на отбраната през 2013 година и бивш директор на Института по отбраната към Министерството на отбраната (МО) от май 2016 до март 2017, когато бе освободен от назначеното от президента Румен Радев служебно правителство. 
 
Проблеми с критериите за оценка на офертите
 
Тагарев съобщи, че експертите от Военно - въздушните сили (ВВС), които са подготвяли, проекта са демонстрирали ”ограничена чуваемост” на аргументите му, но не потвърди думите на бившия военен министър Николай Ненчев за силно противоречие между тях, което е забавило проекта.
 
Той отхвърли и хипотезата, че е освободен от служебното правителство на Огнян Герджиков, заради конфликт с Военновъздушните сили, които доскоро се командваха от сегашния държавен глава. 
 
Тагарев обясни, че според първоначалното предложение за избор на офертите водещи са били три критерии: оперативна ефективност, цена и очакван живот. Институтът по отбрана обаче е предложил да се добавят още два основни параметра – ”военно сътрудничество” за приноса на страната доставчик при експлоатацията на изтребителите и ”индустриално участие”, според който България да има участие в част от поддръжката на машините.
 
Друго предложение на Института на отбраната е било да се прецезира тежестта на критериите за цената и за очаквания живот на машините. Тагарев е предложил да се предвиди колко ще струва и евентуална модернизация на машините, която би се наложила ако те бъдат експлоатирани по-дълго време. Според анализа на института модернизацията излизала около 25-30% от цената на придобиването.
 
В крайна сметка бордът не се е съобразил с всички предложения на Института по отбраната. Парламентарната комисия ще доуточнява модела за оценката на офертите, като изслуша и председателя на борда командира на ВВС ген. Цанко Стойков.
 
Депутатите няма да викат Радев
 
Депутати от ГЕРБ неофициално коментираха, че няма да викат за обяснения президента Румен Радев, тъй като се опасяват, че БСП ще ги обвини, че превръщат комисия в трибунал срещу президента.
 
Радев движеше проекта в качеството си на командир на ВВС, а назначеното от него служебно правителство на едно от последните си заседания одобри в пълна секретност подадените оферти и класира на първо място предложението за нови шведски изтребители ”Грипен”, пред това за машини втора ръка ”Юрокоптер”. Офертата на САЩ и Португалия за Ф 16 втора ръка бе декласирана, защото не отговаряла на финансовите изисквания.
 
Тагарев коментира обаче, че моделът по-който са оценени машините е бил непълен, a oфертата за изтребители Ф 16 декласирана по формална причина.
 
Бъдещето на проекта, който е замразен докато тече проверката на парламента, става все по неясно. Премиерът Бойко Борисов за последно каза, че ще се искат предложения и за нови изтребители от други производители, като така на практика проектът се връща в началната му фаза. Парламентарната комисия се очаква да излезе с доклад, който също ще има значение при решението дали работата по проектът да бъде рестартиран и така отложен за пореден път за бъдещето.
 
Проблеми с концепцията на проекта 
 
Тагарев коментира още, че проектът за избор на нов тип изтребители не е замислен правилно, тъй като се предвижда да бъдат закупени 16 изтребителя на два етапа. 
 
Този аргумент е посочван нееднократно и от други експерти. Вторият етап на практика е предопределен, тъй като ще бъдат закупени машини на същия производител, и така България ще има по малко възможности да лавира по време на преговорите.
 
Тагарев коментира още, че трябва да се прецени и какви точно изтребители иска да закупи България – по-евтини машини втора ръка или нови модерни многоцелеви изтребители, които обаче ще излязат много по-скъпо.
 
Неговата теза по време на подготовката на проекта е била, че България трябва да търси основно изтребители, които да ѝ дадат възможност сама да пази въздушното си пространство. Фокусът трябвало да бъде по-скоро върху т.нар. прихващачи отколкото върху многоцелеви изтребители.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Bлaдo
    #6

    а как е на шведски "чао"? ...Щото Грипените се оказаха не само спрени от производство, ами и чисто негодни (меко казано) за всякакви български ВВС-стратегии...

  2. Коментарът е изтрит в 20:24 на 30 май 2018 от автора.
    #5
  3. В САЩ има 8,6 млн милионери.Богатите в САЩ плащат 90% от данъците! И си харчат парите по свое усмотрение! Както каза американският посланик Джон Байърли, в България всичко е с краката нагоре. У нас данъци плащат само бедните!Богатите не плащат нищо. Корпорациите и банките-също! Бедните искат данъците да се харчат за здраве и образование.Според работещите с коли, данъците тряя се харчат за пътища! Ако някой иска изтребители-да събере данъци от богатите, или да си пусне подписка.

  4. MadMax7
    #3

    при условие, че целия ни живот е втора употреба от запада (колите, дрехите, храната и тя все едно един път вече е ядена) къв им е проблема да изберат втора употреба самолети, всичко ще бъде в рамките на нормалното.

  5. АлександърНиколов
    #2

    Тагарев е изключително прав. Индустриалното участие на страната производител може да бъде и доразвито като например и зглобяването на самолетите да се извърши в България, както например бразилците са договорили с СААБ Грипен, а не само техническата поддръжка. Така ще бъдат осигурени работни места в БГ и кадърен технически персонал а своевременно и производство на самолети. Но мисловната дейност на льотчика явно се свежда до уволняване на инакомислещите. Видимо даже една Дилма Русев е много по-интелигентна от Радев.

  6. Milenca
    #1

    Оказва се, че купуването на бойна техника е много сложно нещо, и май нямаме подготвени хора, които могат да да извършат подобна сделка напр. 3-те фрегати, които само 3-4 години след покупката им практически са неизползваеми. Или това се прави нарочно? Сега и за изтребителите, да не говорим за издънките на оня дебелия министър, който иска пак да ремонтира таралясниците, или по-точно моргите.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.