Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Проектозаконите – тези досадни "ревльовци" за прозрачност

Управляващте системно неглижират обществените обсъждания

2 коментара
Веселин Вучков, сн. БГНЕС

Осеммесечната възраст на новите управляващи показва една системна грешка в областта на законотворчеството: неглижиране на обществените обсъждания.

Изискването на Закона за нормативните актове не е лекомислена приумица: дори най-качественият нормативен текст няма да изпълни своята роля, ако не "завоюва" така желаното обществено доверие. Това е особено важно за предварителната фаза – подготовката на проектите за нормативни актове. Тук "препускането“ през процедурата е не само неприемливо като роля и смисъл; то е и вредно: дори и най-самоувереният нормотворец е длъжен да се вслуша в критика, независимо дали е експертна или политическа. Повтарям, това е важно да се случва още преди проектозаконът да е "потеглил“ към висшия законодател – парламента!

Примерът с проекта за нов Наказателен кодекс е показателен: на 21-ви декември 2013 г. той бе поставен на специален сайт, като бе даден първоначален срок до 4-ти януари 2014 г. за изпращане на становища, удължен впоследствие до 15-ти януари. Нещо повече, дочуха се заявки проектът да бъде приет на заседание на МС на 15-ти януари, за да бъде изпратен набързо в НС.

Съжалявам, но всичко това звучи несериозно! Оставям настрана отправените критики относно съдържанието на някои текстове. Друго не би могло и да се очаква в условията на подобно нормотворческо "галопиране“. А когато става дума за Наказателен кодекс, старанието по въпроса за предварителните обсъждания трябва да е изключително! Защото НК има огромни обществени последици и липсата на доверие към него от страна на правоприлагащите магистрати (и други органи), така и от страна на широки обществени слоеве ще донесе единствено дългосрочни вреди…

Очевиден е стремежът на изпълнителната власт да прехвърли проблема към парламента: по "парливите“ въпроси няма да вземем категорично отношение, пък депутатите да се оправят!... Но това – повтарям! – е погрешна политика, защото завишава нивата на недоверие от страна на експерти, медии и политици към предложения, които не са непременно лоши.

Тук "оправданията“ с предстоящия доклад на Европейската комисия (на 22-ри януари) са неприемливи: проекто-закон с подобен ранг в йерархията и с подобни последици в крайна сметка не се прави заради Еврокомисията, а за да обслужи сериозни обществени отношения в България.

Препоръчвам на управляващите да не прибързват с процедурата и да не изпращат на НС проекта, а да дадат поне три-месечен срок преди дискутирането му на ниво Министерски съвет. Императивно необходимо е да се проведат няколко задълбочени обществени обсъждания: в университети, в БАН, в магистратските среди (съдии, прокурори, следователи), МВР, митници, ДАНС, неправителствен сектор… При това – обсъжданията да са обявени предварително, с възможност за безпрепятствено участие на всички желаещи. По време на дискусиите активни позиции следва да заемат членовете на работните групи, подготвили проекта. Редно е да се води стенографски протокол, който да бъдат качен след това на съответен сайт. Накрая – разумните предложения да бъдат отразени в проекта, преди приемането му на ниво МС!

С риск да проявя нескромност ще споделя, че като зам.-министър на вътрешните работи (2009 – 2013) императивно спазвах изискванията за предварителни обсъждания: публично обявени дати; активно участие на неправителствен сектор, научни среди, професионални съсловия, медии; публикуване на стенограми… Ще посоча само три примера: първо, дискусията относно т. нар. "разпечатки“ от есента на 2009 г.; второ, въвеждането на стандарта "абсолютно необходимост“ при употребата на оръжие, физическа сила и помощни средства от полицейски органи (закон за МВР) в периода 2011 – 2012 г.; трето, четирите проектозакона за разузнавателните служби (НРС, НСО, военно разузнаване …) през 2012 г. Защото формалното "поставяне“ на проектите на съответния ведомствен сайт не е достатъчно…

Личното ми недоверие към управляващите в сферата на "писането“ на закони е непоправимо. Само в сектора за сигурност бяха сътворени много "бели“ с решителния "принос“ на непрозрачни процедури: Най-напред това се случи с поправките в Закона за ДАНС и Закона за СРС от лятото на 2013 г.: никакви обществени дебати, внасяне чрез депутати, съкратени срокове между първо и второ четене в пленарна зала, скорострелни обнародвания в "Държавен вестник“! Сега в НС на дневен ред е „новият“ проекто-закон за МВР, подложен на същото "изпитание“: липса на предварително обявени обществени дебати, неясни мотиви, експертни и политически напрежения. Подобна "участ“ има и едно от най-"секретните“ упражнения на властта: новият проектозакон за националната сигурност (неясни автори, никакви обсъждания, контролирано изтичане на информация към медии…).

Подобни имитации на обществени дебати генерират единствено и само дългосрочни вреди!

*Веселин Вучков е народен представител от ГЕРБ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #2

    ОСЕММЕСЕЧНАТА ВЪЗРАСТ ПОКАЗВА САМО НЕКАДЪРНОСТ И КОРУМПИРАНОСТ! ОСТАВКА, КОМУНЯГИ!

  2. Анонимен
    #1

    Гицка Не сме ревльовци. Не ревем просто против непрозрачно нормотворчене. Тайно действат и конспиративно - конспираторите! 90% тайно (10те процента са мижи да те лажем). Произвеждат пишман проектозакони. В Костинбродската лаборатория, май. Произвеждат и скандали - чрез Лидер на парламентарната етика. Възбудена е и тече Прокурорска проверка. Там ни е надеждата. В проверката. "Проектозаконите – тези досадни "ревльовци" за прозрачност" Управляващте системно неглижират обществените обсъждания Веселин Вучков*

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.