Заради отчуждения, археология и проблеми с радиочестотите рисковите проекти са четири

Програма "Транспорт" отново затъна

България излъга Брюксел, че ще осигури недостига от 150 млн. лв. за жп проектите

Програма "Транспорт" отново затъна

Доскорошният отличник в усвояването на европейските фондове оперативна програма "Транспорт" 2007-2013 г. отново се нареди на опашката както по времето на тройната коалиция. Това става ясно от системата за еврофондовете ИСУН.

 

Заради забавени отчуждения, археология, преместване на техническа инфраструктура и освобождаване на радиочестотите от военните под риск е изпълнението на четири проекта – по два в железопътния и пътния сектор. Отделно е недостигът от 190 млн. лв. за изпълнението на жп проектите по програмата, става ясно от доклад на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) до парламентарната комисия по еврофондовете, с който Mediapool разполага (виж прикачения файл).

 

На практика българските власти са излъгали Европейската комисия, че ще попълнят недостига на средства с пари от националния бюджет. Такова писмо беше изпратено в края на годината на Брюксел, за да одобри изменението на програмата и да бъдат прехвърлени 122 млн. евро от проекта "Батин - Белене" към метрото и ремонта на жп гарите в София, Пазарджик и Бургас. Това стана при условие, че ще осигурим средства за довършването на жп проектите Първомай – Свиленград и Септември – Пловдив, които вече са рискови и може да се наложи дори да връщаме усвоените дотук пари, според доклада на НКЖИ.

 

До ситуацията се стигна заради наддоговарянето на програмата. Заради проблема транспортният министър Папазов поиска единен национален механизъм при наддоговаряне и осигуряването на средствата, какъвто не беше изработен нито от предишното, нито от настоящото правителство.

 

Опашкарят "Транспорт"

 

Оперативна програма "Транспорт" е предпоследна в усвояването на евросредствата за периода 2007 – 2013 г. с 58% от над 2 млрд. евро бюджет. След нея е единствено оперативна програма "Околна среда" с 53%, чиито пари бяха спрени от Брюксел заради нередности с обществените поръчки.

 

За сравнение средното усвояване по 7-те оперативни програми е 60%, като номер едно е "Човешки ресурси" с 67%, така както беше и по времето на тройната коалиция.

 

През тази година по програма "Транспорт" трябва да бъдат разплатени 314 млн. евро по правилото n+2. За първото тримесечие на годината са платени 57.5 млн. евро, сочат данните на Министерството на финансите.

 

За първите 114 дни на годината по програмата са платени близо 70 млн. евро, отчете транспортният министър Данаил Папазов на семинар за журналисти в Сандаски. По думите му на практика всеки ден се инвестират над 1 млн. лв. в транспортната инфраструктура на страната.

 

Папазов отчете, че до момента няма загубено евро по оперативната програма, но не коментира изоставането ѝ.

 

Рисковите проекти

 

Четири са рисковите обекти по оперативна програма "Транспорт". Това са магистралите "Марица" и "Струма", както и жп отсечките Първомай – Свиленград и Септември – Пловдив.

 

В четвъртък министър Папазов провери лично как върви строителството на "Струма". По думите му гръцката "Актор" е обещала да приключи обекта до края на лятото, докато за участъка от Дупница до Благоевград ще се търси съдействието на Министерството на културата археолозите да приключат по-бързо, за да могат строителите да работят.

 

За магистрала "Марица" положението е отчайващо и според пътни експерти тя няма да бъде завършена до края на годината, а трябваше да е готова още през 2013 г. Въпреки това регионалният министър Десислава Терзиева е оптимист и обяви, че магистралата ще бъде пусната до ноември.

 

Най-лошо обаче е положението с жп отсечките. Критична е ситуацията с участъка от т. нар. железопътна "Марица" Първомай – Свиленград, по който се работи от 2005 г. и вече бяха загубени 70 млн. евро по ИСПА, защото не беше построен в предвидения срок до края на 2010 г. В момента има риск обектът да не бъде завършен и до края на 2015 г., което ни поставя под риска да връщаме и вече усвоените европейски средства.

 

Жп линията от Първомай до Свиленград е разделена на два участъка. Единият обхваща реконструкцията и електрификация на 36-километровата жп отсечката от Димитровград до Харманли с гарите Димитровград и Симеоновград. По него изпълнението е на 41%, според доклада на НКЖИ.

 

Другата жп отсечка от Харманли до Свиленград е с дължина от 34 км и електрификация на жп линията от Свиленград до гръцката граница с дължина близо 4 км. Този обект е изпълнен до момента едва на 20%, според доклада на НКЖИ.

 

Изоставане има и с изграждането на тяговите подстанции в Симеоновград и Свиленград и разширение на съществуващата подстанция в Димитровград. Тук физическо изпълнение е близо 28%, но изоставането е, защото договорът с изпълнителя беше сключен едва в началото на тази година, е посочено в доклада на НКЖИ.

 

Тези обекти се бавят заради порои, археология, изместване на трасето и инженерни мрежи, за което отговорност носи държавата.

 

Изостава и изграждане на оптичния кабел за сигнализация по жп отсечка, като вината отново е на държавата, защото се бави освобождаването на честотите от военните.

 

Другият рисков жп проект е отсечката от Септември до Пловдив, чието изграждане започна едва през тази година заради обжалване на тръжната процедура, като до момента свършената работа е едва 10%, според доклада на НКЖИ. За някои от участъците дори няма издадени все още строителни разрешения.

 

Най-големият проблем обаче е осигуряването на липсващите 150 млн. лв. за довършването на двата обекта. Към днешна дата е получен официален отказ от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) да отпусне средства за покриване на финансовия недостиг на безвъзмездна финансова помощ. Като мотив за отказ ЕИБ посочва, че не може да отпусне допълнителни средства, които надвишават предоставените за проектите с предходни заеми.

 

В същото време Министерство на финансите е обещало, че недостигът за Първомай-Свиленград ще бъде покрит от фонда "Растеж и устойчивост на регионите", но това не се случи и обекта липсва сред одобрените.

 

Недостиг от 8.65 млн. лв. има и за ремонта на жп гарите в София, Пазарджик и Бургас. Недостигат и 30.4 млн. лв. за подготовка на жп проекти, е посочено в доклада на НКЖИ.

 

"Невъзможността проектите да бъдат завършени съгласно одобрените от Европейската комисия обхват и дейности ще доведе до ситуацията държавата да възстанови всички средства, използвани за реализацията на проектите", предупреждават в доклада си НКЖИ.

Споделяне
Прикачени файлове
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?