Програмите "Конкурентност" и "Транспорт" също поемат към ЕК

Бизнесът ще има достъп до 1.4 млрд. евро, за жп и пътни проекти отиват 1.9 млрд. евро до 2020 г.

Програмите "Конкурентност" и "Транспорт" също поемат към ЕК

Още две оперативни програми за настоящия програмен период до 2020 г. поемат за одобрение от Европейската комисия. Със задна дата на неприсъствено заседание на 17 ноември правителството е одобрило програмите "Иновации и конкурентоспособност“ (ОПИК) с бюджет от 1.4 млрд. евро и "Транспорт и транспортна инфраструктура" с бюджет от близо 1.9 млрд. евро, съобщи днес правителствената информационна служба.

Най-вероятно правителството на Бойко Борисов се е надявало да отчете, че програмите са изпратени до 17 ноември в Еврокомисията и така да бъдат разгледани до края на годината. Тази дата е важна, защото всички оперативни програми получени след нея ще бъдат разглеждани от Брюксел след 1 юни 2015 г.

Договарянето на новите оперативни програми беше една от темите на разговора между вицепремиера Томислав Дончев и Европейската комисия в сряда. Дончев и тримата ресорни министри, които отговарят за европейските инфраструктурните програми – "Регионално развитие", "Транспорт" и "Околна среда" обаче не изглеждаха в добро настроение след срещата и заявиха, че по-скоро очакват програмите да бъдат одобрени през втората половина на следващата година. Премиерът Бойко Борисов вече обяви, че очаква програмите да бъдат одобрени най-рано в средата на следващата година.

За да не е нулева и 2015 г. правителството обмисля да отвори авансово схеми по програмите за над 6.8 млр. лева, по думите на Дончев.

В същото време Асоциацията на консултантите по бизнес проекти призоваха правителството да отвори авансово повече схеми за бизнеса по "Конкурентоспособност" и Програмата за развитие на селските райони от настоящия програмен период за да се компенсира нулевата 2014 г.

Вместо три - пет приоритета по "Конкурентоспособност"

Одобрената от кабинета "Борисов" програма "Иновации и Конкурентоспособност" ще има пет приоритетни оси, е посочено в съобщението. По времето на правителството на Орешарски беше планирано те да са три, за да може да бъдем по-гъвкави в прехвърлянето на средствата при необходимост и забавянето на някои от проектите.

Програмата е била прекроена основно по времето на служебния кабинет от президентския съветник Ирена Младенова, която беше зам.-министър на икономиката и отговаряше за нея.

Така одобрената програма предвижда по приоритета "Технологично развитие и иновации“ да разполага с бюджет от 295 282 552 евро. За "Предприемачество и капацитет за растеж“ са предвидени 697 492 049 евро, за "Енергийна и ресурсна ефективност" - 310 686 632 евро, а за "Премахване на пречките в областта на сигурността на доставките на газ“ - 45 млн. евро. За "Техническа помощ“ е определен бюджет от 41 674 668 евро.

Фокусът на първите две приоритетни оси е поставен върху два взаимнодопълващи се аспекта – ускоряване на темпа на растеж и благоприятстване развитието на иновации, е посочено в правителственото съобщение. Третата приоритетна ос се отнася до ресурсната продуктивност и енергийната ефективност на предприятията, които са основата за устойчив растеж.

Приоритетната ос за "Премахване на пречките в областта на сигурността на доставките на газ" е насочена към гарантиране на енергийната сигурност, диверсификация на източниците и трасетата, енергийна ефективност, либерализирания енергиен пазар и защита правата на потребителите, се казва в съобщението на правителството.

Нов приоритет по "Транспорт" - управление на трафика

Нов приоритет за управление на трафика и безопасността при различните видове транспорт с бюджет от 77 млн. евро е включен в новата оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура", съобщиха от транспортното министерство. Бюджетът на цялата програма до 2020 г. е близо 1.9 млрд. евро.

По около 673 млн. евро са отделени за пътни и жп проекти. За изграждането на третия лъч на софийското метро са планирани 400 млн. евро. Допълнителни 25 млн. евро са резервирани за интермодални терминали.

Програмата е била представена от министъра на транспорта Ивайло Московски на Комитета за наблюдение в четвъртък.

Значително забавяне на изпълнението на проектите по старата програма "Транспорт" 2007 – 2013 г., отчете министър Московски.

Над година е закъснението по три големи жп проекта. Това са линиите Септември-Пловдив, Пловдив-Бургас и Димитровград-Свиленград.

Според Московски сериозно забавяне има при изграждането на участъка Церковски-Карнобат, в който беше спряно превоза на пътническите влакове. "Достигнати са 74% физическо изпълнение и са положени 115 км. нов железен път, но изпълнителят не показва необходимата мобилизация за завършване на обекта. Въведен е ежедневен мониторинг и е изготвен нов строителен график, който отчита и форсмажорните обстоятелства от това лято", каза Московски. Той се надява в следващите месеци строителите да покажат нужната мобилизация за завършване на обекта. Другият лот от проекта за модернизация на линията Пловдив-Бургас в отсечката Стара Загора – Зимница има около 91% физическо изпълнение, като е положен 109 км. нов железен път.

Основни проблеми по жп линията Димитровград-Свиленград са свързани с отчуждителните процедури заради законодателство. "Надявам се максимално бързо да се приеме необходимата нормативна промяна, за да се решат проблемите не само на този проект, но и на всички останали", каза Московски. Първият лот Димитровград – Харманли е изпълнен на около 70%. Вече е напълно завършена и най-голямата жп гара по неговото протежение Димитровград. По втория лот Харманли – Свиленград има 57% физическо изпълнение.

Най-късно започна строителството по линията Септември – Пловдив, поради което изпълнението по трите обекта в нейния обхват е най-малко. Отсечката Септември – Пазарджик е изпълнена на 28%, тази от Пазарджик до Стамболийски - на 17%, а от Стамболийски до Пловдив - на около 34%.

С добри темпове се движи и проектът за модернизация на Централна гара София, като вече са изпълнени една четвърт от дейностите.

В пътния сектор високо рискови са изграждането на отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица" и тази от Сандански до ГКПП "Кулата" на магистрала "Струма". "Като цяло мога да кажа, че съществува риск и за двата проекта, но той е управляем и при пълна мобилизация на изпълнителите и всички ангажирани институции, няма причина да не завършат до края на 2015 г.", каза министър Московски.

За да приключи успешно програма "Транспорт", всички тези рискови обекти трябва да бъдат завършени до края на 2015 г., което е малко вероятно да се случи за някои от тях, както и да се разплатят още около една трета от средствата по програма "Транспорт" за изминалия програмен период.

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?