Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Произведени в Китай, но сглобени в България

71 коментара
Произведени в Китай, но сглобени в България

Боядисани в ярки цветове нови автомобили заблестяха в огромни прозрачни кутии на няколко ключови места в столицата. Всяко от лъскавите превозни средства, наподобяващи детски играчки, носи огромен бял надпис: "Made in Ловеч". Това са първите китайски леки коли, произведени в България.

В края на 2009 г. Грейт Уол Мотор започна преговори за изграждане на огромен автомобилен завод върху изоставен земеделски парцел край Браховица – тихо селце в близост до Ловеч в Северна България.

Съоръжението отвори официално врати през февруари, когато изкара три дебютни коли. Това са "Воликс Ц10" – компактен хечбек с 1,5-литров двигател и пет врати, пикап и спортен модел. Капацитетът на завода е близо 50 хиляди автомобила годишно, а цените започват от 16 хиляди български лева, близо 10 400 долара.

Засега в Браховица се сглобяват коли от части, произведени и боядисани в Китай. Но според плановете на управата, през идните години дейността на съоръжението ще се разшири. След време дори ще извършва целия производствен цикъл.

Идеята зад инвестицията е съвсем проста. България – най-бедната членка на ЕС, предлага малки производствени разходи, евтина работна ръка и плосък данък от 10%, който е най-ниският в целия съюз. А след като са направени в членка на блока, китайските коли могат да влизат на европейския пазар, без да плащат мита.

Грейт Уол има за цел да привлича новите потенциални собственици на автомобили, чийто бюджет е ограничен. Както в България, така и в Европейския съюз. Цените на компанията се съревновават с предложенията на италианската Фиат и румънската Дачия.

Любомир Станиславов – редактор на списание "Топ Гиър" в България, смята, че стратегията може и да проработи.

"Като се каже "китайски", хората се сещат за нещо нискокачествено и нездравословно. Но в този случай, всъщност, е обратното. Не знам дали друг автомобилен производител може да предложи по-добро качество за тази цена", изтъкна той.

Другите обаче са по-скептични. Бернар Нювиал – изпълнителен директор на Рено Нисан България, която продава моделите на марката Дачия, произведени в съседна Румъния, твърди, че ограниченият набор от коли ще притъпи конкурентоспособността на Грейт Уол.

"Малко вероятно е фирмата да промени позициите на водещите марки на българския пазар", заяви той в имейл. "Досега китайските компании не успяваха да заемат стабилна позиция в Европа, където ефективността на двигателя и надеждността на колата са много важни", подчерта той.

Погледнато през призмата на г-н Станиславов, решението на Грейт Уол да стъпи в България е хитър начин да се наложи на европейския пазар. Въпреки това той призна, че има известни съмнения относно икономическото състояние на завода, който ще трябва да продава по 15 хиляди коли годишно, за да остане отворен. Това обаче е прекалено голяма бройка предвид миналогодишните резултати, според които за 12 месеца в страната са се закупили едва 22 хиляди нови леки коли. През 2008 г. – преди световната финансова криза и европейската рецесия, броят им надвишаваше 60 хиляди.

Грейт Уол отчасти уреди проблемите си, като сключи партньорство с местен бизнесмен – българския олигарх Гриша Ганчев. Г-н Ганчев, който направи цяло състояние по време на българския преход към свободен пазар след падането на комунизма през 1989 г., има богат набор от бизнеси. В това число футболен клуб, захарни фабрики, бензиностанции и Литекс Моторс, която вложи 90% от почти 160-те млн. лева за изграждането на завода в Ловеч.

Иначе компанията планира първоначално да продава колите си в съседните държави, а по-късно – в Западна Европа.

България е добра стартова позиция за износ на автомобили към европейския пазар, отбеляза Ван Фен Ин – изпълнителната директорка на Грейт Уол, която посети балканската страна за официалното откриване на обекта. "Всички наши модели имат шанса да успеят тук", допълни тя.

Александър Костадинов – мениджър по продажбите и маркетинга в Мото-Пфое – официален дистрибутор на Форд, Волво, Ягуар и Ленд Ровър в България, приветства инвестицията.

За да си проправят път към европейския пазар, "е напълно логично производственият процес да се случва в България – развиваща се държава, предлагаща вероятно също толкова ниски производствени разходи, колкото и тези в Китай", предположи Костадинов.

На фона на стагнацията из цяла Европа и трудностите на местните производители това не изглежда като добър момент за откриване на нов завод. Въпреки това г-н Костадинов посочи, че има ниша от възможности за растеж напук на кризата.

Грейт Уол не е единствената компания, откриваща нови обекти в региона. Преди няколко години Форд започна производство в Румъния. А през април Фиат отвори ново съоръжение в Сърбия.

Ключът, твърди г-н Костадинов, е да убедиш хората да купуват нови коли, вместо втора ръка.

В продължение на десетилетия под управлението на комунистите единствените автомобили, с които българите можеха да се сдобият, бяха произведените в Съветския съюз Лади и Москвичи, както и източногерманските Трабанти. След като Желязната завеса падна, българите изпитаха глад за западни модели, които до онзи момент бяха виждали единствено по телевизията.

Но в бедна България нови коли могат да си позволят наистина малко хора. През годините в признак за социален статут се превърна дори употребата на стари, второкласни Мерцедеси и Беемвета.

Употребяваните коли днес господстват българския пазар. Близо 200 хиляди от тях са се продали само през изминалия месец. Мнозинството са били внесени от Западна Европа. България "е на дъното в класациите за продажби на нови коли в Европа", заяви г-н Костадинов.

Но Грейт Уол се надява да промени традицията с един размах.

Марката има голям шанс да се съревновава с колите на Дачия, Опел, Фолксваген, Тойота и Шевролет, обяви Станиславов.

"Цената е наистина примамлива. Плюс това, че големите марки нямат традиции на българския пазар. Следователно очаквам от хората да са готови да експериментират с нещо ново, за което доскоро не бяха чували", прогнозира той.

По БГНЕС

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

71 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #71

    Ей не може да се зарадва българското сърце, брей. Хитър народ, пресметлив. Не можеш да го залъжеш с нищо. Затова и си стои толкова беден, защото си е повярвал, че е хитър.

  2. Анонимен
    #70

    Мама-мия, карамба - толко проЗД народ се е размножил в последните години ... Trash-тестове? Пичове, включете мозъците :о) Китайските машини, които ще се сглобяват тука вече от доста време се търкалят по пътищата на русия, и отзивите съвсем не са негативни. Доколкото видях, по проходимост възможностите на китайскитя "джиБ" са доста над очакванията, и доста над паркетната конкуренция с part-time 4х4 задвижване. Освен това екстрите които предлагат в рамките на цената си, силно надхвърлят възможностите на пряката конкуренция. И последно - неам нищо общо с производителя, и съм заклет почитател на италиянски спортни коли втора употреба, каквато карам и в момента :о)

  3. Анонимен
    #69

    Защо не потърсите в Интернет нещо за качествата на китайските коли. Има доста мнения от патили и препатили. Не, благодаря! Предпочитам немската кола, ама те няма да дойдат в БГ. И без това в БГ се продават коли, печки и т.н., сглобени в Турция.

  4. Анонимен
    #68

    Вицове без край ...
    В Италия работодателите плащат много по - висок данък печалба към държавата в сравнение с родните ни олигарси, а в същото време и заплатите там са много по - високи от тези у нас ... При това положение е логично да попитаме къде всъщност отиват големите печалби у нас и въз основа на какво трябва да подкрепим произведеното в БГ ? За да може олигарсите у нас да генерират още по - високи печалби, които да ги ' инвестират ' във футбола и респ. Слънцето да прави първи копки и реже

  5. Анонимен
    #67

    край Браховица тихо селце в близост до Ловеч.... вземете ми кажете каде се намира това селце!!!(Браховица)??? Или като почнете да пишете статии,проверете дали така се казва тихото селце се казва Баховица....!!!!!

  6. Анонимен
    #66

    Китайците и Ганчев са ГЕРОИ НА БЪЛГАРИЯ! Първите, които почват да произвеждат и изнасят в Западна Европа (представете си само - да изнасят от България??!! Коли в Германия?? Или във ФРАНЦИЯ??!! Oh, my God!) нещо в тоя загиващ доматарник... Форумният зверилник ме умилява обаче - ако фабриката за коли беше в Хърватска например, сега сичкото българин щеше да се тръшка от умиление колко перфектна инвестиция било

  7. Анонимен
    #65

    Добре де, дай да ги видиме тия "качества" на китайските коли? Не само рекламни приказки за наивни купувачи! Дай РЕАЛНИ иследвания и тестове! И то не на специално произведени за теста бройки, а за случайно взети от конвейра коли! Интересува ме каква е сигурността за пътниците, икономичността и издържливостта на тези коли! Освен това предлагат двигатели Евро-4, при положение че в ЕС вече е задължително новите коли да са минимум Евро-5 стандарт за екологичност и икономичност!
    Цялата бизнес-стратегия

  8. Анонимен
    #64

    Злобата на костовашките "експерти" не идва заради качествата на автомобила, а заради посоката, от която идва инвестицията. Но сега е така, парите не са вече само в САЩ и Европа.

  9. tim
    #63
  10. Анонимен
    #62

    Сърбите в Крагуевац подновиха производството на Фиат-ки (екс-Застави) под италианско ръководство, дизайн и технология! Така че в ниския клас китайците НЯМАТ ШАНС дори в България! Да караш части за сглобяване от другия край на света и в Ловеч няколко стотин безработни от борсата да се упражняват в "сглобяване", само и само някое българско мутре да се тъпанчи по медиите, че Б-ия е автомобило-производител?! Някой ще трябва да плаща масрафа и мутрата Гришо иска да прехвърли това плащане на хазната с патриотични лозунги от типа "Дайте да дадем за българското"! А в същото време се вози в Ауди!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.