Производители искат по-нисък данък върху новите автомобили

Производители искат по-нисък данък върху новите автомобили

Новите автомобили да се облагат по-справедливо настоява Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП).

Позицията ѝ е по повод предложените от финансовото министерство промени в Закона за местните данъци и такси, според които ще се увеличи местният данък върху старите автомобили, защото освен от мощността на возилото и годината на производство плащането вече ще зависи от екокатегорията на колата. В четвъртък промените ще се гласуват на второ четене от бюджетната комисия в парламента, но въпреки това досега финансовото министерство не е представило разчети как измененията в закона ще променят размера на данъка.

Продължава порочната практика данъкът да се определя спрямо мощността на двигателя, като се умножава с коригиращ коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила, сигнализира автоасоциацията. Според нея не е нормално автомобилите до 5 години да са с коефициент 2.3, тоест техният данък да е повече от двоен спрямо този на колите, произведени преди 15-20 години, каквото е предложението за 2019 г. За сравнение, в момента коефициентът е още по-висок - 2.8.

"Резултатът води до това, че колкото по-стар е автомобилът, толкова по-малък данък се дължи. Така нормата има обратен ефект и не стимулира покупките на по-икономични, по-екологични и технически по-безопасни автомобили", смятат от асоциацията.

Оттам твърдят още, че в ЕС не се прилага коригиращ коефициент в зависимост от годината на производство, а се стимулират с данъчни облекчения автомобилите, които са с екологична категория.

Асоциацията е категорично против завишаването на ставката за най-мощните автомобили - над 150 kW. Досега ставката за тях можеше да е максимално 3.69 лв. на киловат, докато от Нова година таванът се качва на 6.30 лв. на киловат за возила над 245 kW.

Производителите настояват за равнопоставеност на облагането на всички автомобили. "Не приемаме и необосновано завишената скала на размера на стойността на данъка според мощността на двигателя. Определените стойности в различните диапазони варират от 0.34 лв. до 6.30 лв. за киловат. Предлагаме да се определи една фиксирана стойност за 1 kw, която да се умножава по мощността на двигателя за всички автомобили", настояват оттам.

Асоциацията обаче приема идеята за въвеждане на екологичен компонент в данъка.

България е държавата с най-стария автомобилен парк в ЕС. По данни на ГД "Национална полиция" средната възраст на автомобилния парк в страната към 31.12.2017 г. е 19 години. Леките автомобили до 5 г. са под 3.5% , а над 10 години са почти 90%.

Съществен пропуск в законопроекта е липсата на данъчно облекчиние за plug-in хибриди. "Тези автомобили никъде не фигурират като отделен клас. Те имат конструктивна възможност за автономно движение само на ток и за определен пробег между зарежданията се движат като чисти електромобили", посочват още производителите.

Според асоциацията промените в закона увеличават минимално данъка на силно замърсяващите автомобили (с около 30 лева) и по-никакъв начин не способстват за решаването на проблемите, свързани с подобряване чистотата на въздуха и намаляване на жертвите по пътищата.

Още по темата
Още от Бизнес