Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Производителите на екипировка се надпреварват кой да облича участниците в Мондиала

0 коментара

От няколко години световното първенство по футбол не е арена за сблъсък само между футболисти. Друг мач, на стойност милиони евро, се играе между производителите на екипировка за отборите и играчите. Противопоставянето е главно между две световноизвестни марки: Adidas и Nike. От своя страна, Reebok е направил избор, по-различен от този на кръглата топка, като е заложил категорично на баскетбола.

"Футболът не е част от нашите приоритети, съвсем просто казано. Ние отдаваме предпочитание на тениса, баскетбола или на американския футбол. Така например, ние имаме 10-годишен договор с Националната баскетболна асоциация /NBA/", подчертава Патрисия Менант, говорител на Reebok-Франция. Въпреки това обаче компанията си спечели известна слава и в тази област, като екипира "Червените" от Ливърпул.

Що се отнася до Puma /спонсор на Камерун, има индивидуални договори и с французите Пирес и Анелка/ или пък до Umbro /екипира отбора на Англия, има договор и с Майкъл Оуен/, те защитават с всички сили амбициите си в областта на футбола. "Тези две марки разклатиха осезаемо пазара на футболен текстил", признава Стефан Байл, директор по футболния маркетинг в Nike-Франция.

Въпреки че е официален партньор на ФИФА, основен спонсор на настоящия световен шампион Франция, официален доставчик на топки за световните първенства по футбол от 1970 г. /10 000 топки са доставени на ФИФА/, позициите на Adidas се сериозно подкопани. "На световното първенство по футбол в Мексико през 1986 г. ние все още екипирахме 80 % от отборите, но оттогава конкуренцията се засили", признават в Adidas-Франция.

През тази година двете марки /Adidas и Nike/ са с почти изравнени сили, но Adidas се ползва с предимство благодарение на "Сините" /отборът на Франция/, чийто имидж компанията използва при всички артикули. "Ние екипираме отбора на Франция с фанелки, шорти, обувки, бельо", подчертава Мари Жерар, говорител на марката. Групировката силно се надява да повтори успеха си от 1998 г.: тогава продажбите на фанелки на компанията рязко се повишиха след четвъртфиналите на мондиала.

"Преди световното първенство във Франция ние продавахме около 30 000 фанелки на отбора годишно. През 1998 г. пласирахме на пазара 400 000 броя", подчертава Мари Жерар. Приходите от тези астрономически високи продажби се оценяват на 16 млн. евро.

От 1998 г. марката се възползва също така от отварянето за конкуренция на много скъпия пазар на индивидуалните договори /за футболни обувки/: "Във Франция Десаи, Бартез, Трезеге, Льобьоф, Сисе, Кристанвал играят с обувки Adidas", обясняват от групировката. В чужбина това са Дел Пиеро /Италия/, Раул /Испания/ и Бекъм /Великобритания/.

За Nike издигането към върха във футбола започва от мондиала в САЩ през 1994 г. Оттогава компанията развива дейността си в тази област в кресчендо, благодарение предимно на шокиращи рекламни кампании, в които участват най-вече бразилските играчи от "Селесао" /националният отбор на Бразилия/. Тези кампании се прицелват към децата от 12 до 18 години, които са чувствителни към подобни неща, казва Стефан Байл.

Колосалните инвестиции, направени от американската групировка във футбола /става дума за 155 млн. долара през 2001 г. срещу едва 5 млн. долара през 1994 г./, се оказват печеливши: делът ѝ на пазара на футболни обувки във Франция нарасна от 7,6 % през 1998 г. до 30 % през тази година.

От 23-та френски играчи, които ще участват в мондиала в Япония и Република Корея, 10 имат индивидуални договори с Nike /Анри, Виера, Пети, Дюгари, Лизаразу, Силвестър и някои други/. Ако се смятат всички участващи в световното първенство отбори, то 35 % от играчите имат договори с Nike.

Покрай световното първенство Nike затвърждава още повече своите амбиции във футбола с исторически договор за спонсорство в Англия. За срок от 13 години и срещу 438 млн. долара, през август Nike ще стане спонсор на най-богатия клуб в света - Манчестър Юнайтед. Във Франция компанията спонсорира три клуба - Ланс, Пари Сен Жермен и Монпелие.

Един пришълец ще влезе сред големите след няколко дни на световното първенство по футбол: Le Coq Sportif - спонсорът на отбора на Сенегал, който ще се изправи срещу Франция в мача при откриването на първенството. "Ние търсехме един симпатичен отбор, който играе футбол с удоволствие. Сенегал отговаряше напълно на комбинацията от тези две изисквания, освен това трябва да се прибавят и френските му корени, доколкото почти всички играчи от отбора играят във Франция", подчертава генералният директор на компанията Тиери Шайдекер. Le Coq Sportif влага стотици хиляди евро в това начинание, което трябва да помогне за постигане на целта за удвояване на оборота в края на 2003 г. срещу 150 млн. долара през 2001 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.