Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Прокопани са първите 70 м на бъдещия най-дълъг двутръбен жп тунел у нас

2 коментара
Прокопани са първите 70 м на бъдещия най-дълъг двутръбен жп тунел у нас

Вече са прокопани първите 70 метра от най-дългия двутръбен железопътен тунел, изграждан досега в България. Той ще е с дължина 7 километра и е компонент от мащабния жп проект Елин Пелин - Костенец за над 1 милиард лева. Изпълнението му започна преди малко повече от месец, съобщи Министерството на транспорта.

Министърът на транспорта Георги Тодоров е проверил как напредват строителните дейности на обекта в понеделник вечер.

"Това, което виждам, е, че на място се работи с много добри темпове. Към момента строителят е приключил работа по източния и западния портал на тунела и извършва изкопни дейности в тунелното тяло", каза Георги Тодоров.

Той обясни, че с реализацията на този стратегически проект за България ще се подобри свързаността по основната жп магистрала от направлението Изток - Запад, която е част от европейския коридор №8 и преминаващата TEN-T мрежа у нас.

Затова е важно да не се допуска забавяне, въпреки техническите и експлоатационните предизвикателства. Осъществяването на непрекъснат контрол върху целия процес също е от значение, за да се гарантира високо качество на строителството, посочи Георги Тодоров.

Предвижда се тунелът да бъде завършен за 3 години. Технологията, по която се прави съоръжението, включва изпълнение по нов австрийски метод. Той е един от най-често използваните способи за тунелно строителство, осигуряващ гъвкавост и безопасност.

Освен дългия тунел, в момента се изпълнява още едно тунелно съоръжение, с дължина почти 1 км, обясниха представители на фирмата изпълнител.

Геологията на терена, в който се изпълняват тунелите, е голямото предизвикателство, разказа ръководителят на проекта Пламен Митов. При всяка промяна на геоложките условия се определя и типът укрепване - по-тежко или по-леко. В процеса на работа то се променя. В тунелите се работи на денонощен режим и непрекъснато трябва да се взимат адекватни и бързи решения, обясни още Митов.

"Изкопава се един участък и в зависимост от геологията в момента, напредъкът трябва да бъде 1.5 до 2 метра. Веднага се извършва укрепване от гледна точка на безопасност, както за хората, така и за техниката. До миналата седмица се работеше по механичен начин, с багери. Вече се извършват взривни дейности, тъй като е достигната здрава скална маса. На всеки два метра се изчаква първо да излязат пушекът и вредните газове от взрива, изкопава се и се изнася материалът. След това се прави първото укрепване, полагат се мрежа, рамки и други. Това е цикличен процес на повторяемост, като най-важното е безопасността на хората, работещи на обекта", каза Пламен Митов.

Модернизацията на жп трасето между Елин Пелин и Вакарел, където се строи най-дългият тунел не само у нас, но и на Балканите, се определя като най-трудният участък от 51-километровата отсечка Елин Пелин - Костенец. Той се изпълнява от обединение ДЗЗД "Джен-Дуй жп Елин Пелин" за близо 600 млн. лв. с ДДС. Договорът с двете турски компании, които влизат в обединението - "Дженгиз" и "Дуйгу", беше подписан през 2019 г.

Железопътната линия от Елин Пелин до Костенец (51 км) е най-сложният участък от направлението София - Пловдив. За да се преодолее планинският терен, през който ще премине скоростната жп линия, почти половината от участъка ще е под земята.

Предвижда се строителството на над 20 километра тунели и 3 километра мостове.

Проектната скорост на новото трасе е до 160 км/ч за пътнически влакове и 120 км/ч за товарни.

Модернизацията на цялото трасе е над 1 милиард лева, които ще бъдат осигурени от две оперативни програми "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 и "Транспортна свързаност" 2021 – 2027.

Обектът се фазира и ще се изпълнява през два планови периода на ЕС, заради забавянето на процедурите за избор на изпълнители и отчуждителните процедури.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. .text
    #2

    През колко метра смятате да ни информирате? Доколкото виждам няма нищо забележително в метода, който е същият както преди 100 години...

  2. Десен бесен
    #1

    Навсякъде в Европа, дори в нечленки на ЕС се проектират жп трасета за скорост от 200 км/ч. Защо само Боко Строителя е проектирал за 160 км/ч.?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.