Прокуратурата: Мантинелата на "Струма" е опасна, издирва се осми оцелял

Автобусът не е превозвал пълни с гориво туби, заяви шефът на следствието

Снимка: БГНЕС

Мантинелата, отделяща паркинга за почивка от пътното платно на магистрала "Струма", е опасна за движението и вероятно е спомогнала за тежката катастрофа, при която загинаха 44 души. Това заяви шефът на Националното следствие Борислав Сарафов. По думите му нейното място изобщо не е там. Именно в тази мантинела е бил първият удар.

Разследващите са проверявали и версията за терористичен акт, каза Сарафов. Следи от взрив не са открити и тя е отхвърлена. Към момента водещата версия е човешка грешка.

Автобусът не е превозвал туби с гориво. Намерени са три туби, но те не са били пълни.

Най-вероятно има още един оцелял при катастрофата, стана ясно от изявленията на разследващите. По думите на говорителя на главния прокурор Сийка Милева един от настанените в "Пирогов" е разказал, че е сигурен, че има още един оцелял. Според списъците в автобуса са пътували 52 души. На място са намерени 44 тела. В болница са настанени 7 души. Какво се е случило с липсващия пътник към момента разследващите не знаят. Възможно е той да се е прекачил на някой от другите три автобуса по време на почивките.

Взрив не е имало

Сарафов, който преди два дни твърдеше, че е почти сигурно, че е имало взрив, сега отрече това. От думите стана ясно, че за взрив са говорили работниците от близката каменна кариера. Шумът обаче всъщност е бил от силния удар, обясни шефът на следствието.

Твърде вероятно е маркировката и мантинелата да са объркали шофьора на автобуса, заяви водещият делото следовател Маринов. Той вероятно се е заблудил и е опитал да завие надясно, а когато е осъзнал грешката, е било твърдо късно. Автобусът буквално се е нанизал върху разделителната мантинела и е отнесъл девет от колчетата ѝ. Последвало е движение наляво, при което се е ударил в съседната мантинела и е спрял там.

Предполага се, че тогава е започнал пожарът. Към момента разследващите нямат обяснение за интензивното горене, защото на място не са намерени никакви други запалими вещества освен обичайните - гориво и масло.

Машанс

При удара предната врата на автобуса е изхвърчала, обясни Маринов. Въпреки това пътниците не са могли да излязат през нея, защото там вече е имало огън, обясни следователят. Хората са се струпали в средата на превозното средство. Задната врата пък се оказала блокирана от мантинелата вляво. Затова единствен изход са останали прозорците. Именно през задния са излезли оцелелите.

Загиналите не са починали от травми или разкъсвания, получени вследствие на удара, обясни Сарафов. Предполага се, че всички са починали от задушаване, тъй като в дихателните им пътища са открити сажди.

Организацията е зле организирана

Разследващите са на категоричното мнение, че организацията на движение във въпросната отсечка е лоша, се разбра от думите на Сарафов. Той коментира, че разделителната мантинела не само не е полезна, но е и опасна. Главният прокурор Иван Гешев е възложил на административната прокуратура проверка на начина, по който е поставена маркировката, обясни пък Милева. Ако се открият данни за престъпление, ще се образува друго дело.

Многократно през последните дни и обикновени шофоьори, и експерти заявиха, че мантинелата наистина е опасна, защото се появява изведнъж след завой и обърква водачите. Автомобилният състезател Димитър Илиев изказа тезата, че шофьорът на катастрофиралия автобус вероятно е решил, че в участъка има и трето платно и, спазвайки правилата, е решил да се престрои в най-дясната лента. Въпросното място за почивка бе сигнализирано само с един знак за чешма, който бе паднал и втори - за отбивка, който обаче е на сантиметри преди на мантинелата отдясно.

Като шмиргел

На прокурорския брифинг в четвъртък се разбра и друга подробност - спирачен път е имало. Според следователя Маринов такъв е установен и преди, след първия удар в мантинелата, което означава, че е имало опит автобусът да бъде овладян.

Разследващите все още нямат обяснения за интензивния пожар. По този въпрос се очаква заключение на експертиза.

"Вероятна към момента версия за запалването е откачване на мантинелата, дясната мантинела, стърженето ѝ по асфалта, което е предизвикало ефект като шмиргел, то буквално е било огниво, кълбо от искри, което е предизвикало в крайна сметка течностите на автобуса - нафта, масла, двигателно и трансмисионно - да се запалят и да предизвикат такова интензивно горене. Отделен е въпросът, че автобусът има и въздушни възглавници, които са се взривили и също са допринесли за въпламеняването", заяви Сарафов.

Споделяне

Още по темата

Още от България