Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Прокуратурата проверява НАТО и договора с Полша за МиГ-овете

15 коментара
Прокуратурата проверява НАТО и договора с Полша за МиГ-овете

Прокуратурата е започнала проверка на споразумението между правителствата на България и Полша за ремонт на изтребителите МиГ 29, които са на въоръжение в българските военновъздушни сили, научи Меdiapool.

По-малко от две седмици, след като споразумението бе ратифицирано от парламента, държавното обвинение е поискало от Министерството на отбраната документи и информация както за договора с Полша, така и за възможната охрана на въздушното пространство - "air policing", с други държави членки на НАТО.

От прокуратурата засега няма официален коментар. Според неофициална информация проверката е започнала след писмо на ДАНС. Не е ясно дали ДАНС е получила конкретен сигнал от някого или се е самосезирала.

Към момента не са известни основанията за проверката, нито кои аспекти на споразумението за МиГ-овете се проверяват. Още по-неясна е проверката на държавното обвинение по отношение на "Аir policing" – дейност, залегнала в Северноатлантическия договор. Това е мирновременна мисия на НАТО, включваща използване на системата за наблюдение на въздушното пространство и управление, системата за командване и управление на Военновъздушните сили и подходящи сили и средства за противовъздушна отбрана, включително изтребители, с цел защита на неприкосновеността на въздушното пространство на НАТО.

"Получили сме писмо за такава проверка. Готови сме да предоставим цялата искана информация и нямаме никакви притеснения", заявиха от Министерството на отбраната в отговор на запитване на Mediapool.

Споразумението за осигуряване на логистична подкрепа бе подписано от военния министър Николай Ненчев. То бе подкрепено от Министерския съвет и ратифицирано от парламента.

Правителството вече одобри  проектопромени в Закона за отбраната, които ще регламентират възможността за съвместна охрана на българското въздушно пространство с други страни членки на НАТО, но те все още не са минали в пленарна зала.

Споразумението с Полша

Споразумението с Полша предвижда удължаване на експлоатационния ресурс на шест двигателя за МиГ-29 на българските военновъздушни сили (ВВС) за над 6 млн. евро.
След ремонта двигателите ще имат ресурс от 350 часа. Гаранцията ще е 24 месеца или 200 летателни часа.

До подписването на споразумението се стигна заради задънената улица, до която стигнаха преговорите между МО и руската корпорация РСК МиГ, която настоява, че само тя има право да ремонтира произведените от нея изтребители, тъй като Полша няма лиценз да прави това за трети страни, а само за собствените си самолети.

Русия заплаши да оспори споразумението между Полша и България в съда, а като нейни говорители се изявиха БСП, АБВ и "Атака", които са твърдо срещу договора с Полша.

Поляците обясниха, че ще ремонтират двигателите по собствена документация и не се нуждаят от руски лиценз, като ще предоставят на България същата гаранция като за полските ВВС.

Със споразумението България на практика избягва зависимостта си от страни извън НАТО, за което Алиансът призовава страната ни от години.

Премиерът Бойко Борисов подкрепяше от самото начало на преговорите споразумението с Полша и в аванс обяви, че ще бъдат осигурени средства. След ратификацията обаче даде инструкции по време на правителствено заседание "много внимателно да се разгледат, да се проверят и да се защитят" аргументите на опозицията срещу споразумението с Полша.

Едва няколко дни след като то мина в парламента, Борисов лансира нова идея - че е пратил "вицепремиера Томислав Дончев на оглед във военния завод в Пловдив, за да се види дали там не може да се направи ремонт на МиГ-овете".

По-рано за това настояваше председателят на парламентарната комисия по отбрана о.з. ген. Михо Михов (АБВ), прецеден от РСК МиГ като точния човек в България, на когото да изпрати заплашителното си писмо страната да не подписва споразумението с Полша.

България има лиценз за ремонт на МиГ-21, но не и на МиГ-29.

Хипотетично в авиоремонтния завод "ТЕРЕМ - Георги Бенковски", Пловдив, закупен от структури, близки до собственика на фалиралата КТБ Цветан Василев, и преименуван впоследствие на "Авионамс", могат да се ремонтират и МиГ-29, но руснаците трябва да предоставят цялата необходима документация за подобна дейност. След раздора между Цветан Василев и Делян Пеевски и последвалия крах на КТБ през 2014 г., следите на собствеността на "Авионамс" се губят в офшорки.

На този фон военният министър Николай Ненчев предложи създаването на парламентарна комисия, която да провери всички обстоятелства около споразумението и да разсее притесненията на опозицията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Gluon_deactivated_1487096673
    #15

    ..."закупен от структури, близки до собственика на Цветан Василев"... Невероятно точно попадение

  2. rotos
    #14

    Както подчерта Вожда (да се свети името Му) прокуратурата прекрасно си върши работата!

  3. Gluon_deactivated_1487096673
    #13

    Понякога си мисля, че прокуратурата толкова дразнещо преиграва, защото вътрешно гл. прокурор е таен реформатор и иска да ядоса всички до степен че просто да изринат цялата прокуратура до основи :)

  4. lubobansko12
    #12

    Всичко това е доказателство, че съдебната система е тотално русифицирана. Прокуратурата си подписва присъдата, която рано или късно ще бъде произнесена. Сега е моментът да се възбуди наказателно преследване срещу подбудителите и извършителите на разследването, за за нарушение на конституцията, за държавна измяна, за вредителство и т.н....и всички вкупом да се махат. Без да се приложи грузински вариант нищо тук няма да помръдне към по-добро никога.

  5. безпартийна
    #11

    Даже да си встъпил в длъжността Главен прокурор в цветущо психическо здраве, осъзнаването на безконтролната ти власт те води неминуемо към все по-задълбочаващи се психични отклонение. А ако си ги имал и преди, то нещата стават катастрофални за теб, но за съжаление и за държавата.

  6. Българофил
    #10

    Към коментар №7: последната дума да се чете ,,освободителите".

  7. безпартийна
    #9

    Един друг, очевидно психически неуравновесен прокурор, се опита да съди Атанас Атанасов защо е спрял като шеф на НСС самолети с незаконен товар на Бургаското летище. Сега един друг главен следва същата политика като на по-предходния си предшественик. Лошото е, че на такива хора няма кой да им предпише лечението, което им се полага.

  8. Kiril Kovatchev
    #8

    Българската прокуратура даже вече не се и прикрива че е на директно разпореждане от Кремъл. Позор!

  9. Българофил
    #7

    Рубладжииите изплуват един по един! Но начело е ,,десния" Бойко Борисов, по известен като Боко Тиквата! Ние членове на НАТО ли сме, или на Варшавския договор?! Какво значение има мнението на световния терорист Путлер!? С него се съобразяват само тези, които са зависими по един или друг начин от ,,освободите"!

  10. tmtn
    #6

    ако договорът за ремонта беше с Русия,нямаше да има никакви коментари. но о о о понеже е сключен с Полша ще се проверява от прокуратура и какво ли друго ще се прави само и само да не стане. другарчета връщане назад няма,така каза в Русе Луканов.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.