Прокуратурата проверява ремонта на релсите по "Графа"

Общината ревизира в крачка и проекта за трамвая по бул. "Цар Борис ІІІ"

Прокуратурата проверява ремонта на релсите по "Графа"

Прокуратурата е започнала проверка на предизвикалия скандали ремонт на столичната ул. "Граф Игнатиев". Причината е информация на организацията "Спаси София", че проектът за трамвайното трасе по улицата е променен в крачка - след сключването на договор с изпълнителя, и това може да е нарушение на Закона за обществените поръчки.

Проблемът е, че с промяната на проекта е заменен материалът, който се използва за виброизолация на релсите. В същото време една от фирмите, участвала в търга, е отстранена, защото е предложила продукта, който реално сега се използва при обновяването. За това от "Спаси София" сигнализираха и европейската служба за борба с измамите ОЛАФ.

В същото време общината ревизира проекта за ремонт на най-старото трамвайно трасе в града - това на трамвай 5 от кв. "Княжево" по бул. "Цар Борис ІІІ и до Съдебната палата. Причината е, че той е правен от същия проектант, разработил първоначалния проект за релсите по ул. "Граф Игнатиев".

След като избухна скандалът с променения в крачка проект за ремонт на релсите в центъра, от администрацията решили да проверят документите и за ремонта на релсите на трамвай 5. Причината е, че двата проекта са правени от един и същи човек - инж. Румен Борисов, който сега критикува намесата в разработката му за "Граф Игнатиев", както и изпълнението на ремонта.

След ревизията за "Цар Борис ІІІ" се оказало, че и там има пропуски. Това е поредният симптом за наличието на вътрешен комуникационен проблем в общинската администрация при разглеждането и одобряването на документите по инфраструктурните проекти.

Проверката

За проверката на прокуратурата на ремонта на "Граф Игнатиев" обяви първо главният архитект на София Здравко Здравков. "Тепърва започват проверките, получихме писмо от прокуратурата да бъдат предоставени всички документи. Фирмата, която доставя материала, също прави проверки по отношение на качеството на материалите и начина, по който се поставят", коментира той пред бТВ.

По-късно и кметът на София Йорданка Фандъкова потвърди за прокурорската проверка и каза, че това е най-добрият начин да се види дали в изпълнението на проекта наистина има законови нарушения. Тя припомни, че върви и вътрешна ревизия на общината, както и че работата и материалите се инспектират от специалисти от Университета по строителство архитектура и геодезия.

Главният архитект Здравков не отговори на въпроса дали с промяната на проекта в крачка не е нарушен Законът за обществените поръчки. Мотивът му беше, че не е специалист в тази материя, но промяната в документацията била направена според Закона за устройство на територията.

Той защити промяната в първоначално приетия проект на инж. Румен Борисов с това, че тя е одобрена от 29-те членове на Експертния съвет по устройство на територията. В него влизали десетина експерти по релсово строителство. Конкретно Здравков посочи шефа на общинското дружество "Метрополитен" Стоян Братоев, както и проектанти, работили по ремонта на жп линията от София до Ихтиман.

Експертите имали бележки за радиусите на кривите, типа на избраните релси, укрепването на трасетата. Според Здравков обаче е "страшно несериозно" да се говори, че при проекта на отказалия се инженер трамваите щели да се сблъскат челно, както обяви зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев миналата седмица.

"Проектантът (Румен Борисов - б.а.) отказва да оправи забележките, не знам защо се прави в момента на ощипана мома", заяви Здравков. Самият Борисов твърди, че в проекта му не е имало пропуски и казва, че е проектирал една трета от трамвайните трасета в София, както и части от метрото. "Да не би проектът му (за "Граф Игнатиев" - б.а.) да е вълшебен", отговори Здравков. Не стана ясно обаче защо проблемите с техническия проект не са установени преди обявяването на обществената поръчка за изпълнител, която се основава именно на ревизираната в последствие разработка на Борисов.

Ревизия

В крачка ще се прави и промяна на друг проект на инж. Румен Борисов. Той е за ремонта на трасето на трамвай 5 от кв. "Княжево" до Съдебната палата. Кметът Фандъкова обясни, че наредила проверка на този проект, след като избухна скандалът с "Граф Игнатиев", в който е замесен същият проектант. Главният архитект обясни, че вече са открити пропуски и този проект също ще се поправя. Той не даде повече подробности.

На практика и в този случай промяната на проекта се прави в крачка. За този ремонт, за който са предвидени 40 млн. лева от еврофондовете, вече на два пъти бяха обявявани обществени поръчки, направени по техническата разработка на инж. Борисов. Първият търг беше прекратен в края на миналата година заради разминаване между проектната документация и количествените сметки. Поръчката беше спряна, след като вече бяха събрани офертите, но преди да се избере изпълнител.

Вторият опит за избор на строител беше през тази година и стигна почти до финал - дружеството "Джи Пи Груп" (което прави и ремонта по ул. "Граф Игнатиев" - б.а.) в консорциум с компанията "РВП Илиенци" беше посочено като победител в търга. "Джи Пи Груп" обаче се отказа от договор с общината, след нареждането на премиера Бойко Борисов компанията да бъде извадена от всички търгове с пари от ЕС и националния бюджет.

"Изваждането" се оказа доброволно отказване на "Джи пи Груп" от сключване на два договора - този със Столичната община и контрактът за изграждане на тунела "Железница" по магистрала "Струма".

Ако Борисов не беше наредил действията по отношение на компанията заради разследването на сайта "Биволъ" за злоупотреби с евросредства, сега София можеше да има договор с "Джи Пи Груп" за ремонта на трасето на трамвай 5. А проектът, по който сега са открити проблеми, за него щеше да се променя в крачка. Както в случая с "Граф Игнатиев". Това показва, ако не друго, то вътрешен комуникационен проблем в администрацията при съгласуването на документите за големите проекти в София.

Без релси, но с трамваи

И докато търгът за ремонта на релсите на трамвай 5 ще се обявява за трети път, този за доставка на нови трамваи, които да се движат по трасето, вече приключва. До месец се очаква да се сключи договор с компанията "Песа" за доставка на 13 нови нископодови машини, които да се движат по линия 5. Контрактът е за 45 млн. лева, които се осигуряват отново от еврофондовете.

Полската фирма "Песа" стигна до договор за доставка на трамваите, след като първоначално беше избран друг доставчик - "Шкода", която предложи и по-скъпа оферта. След съдебно решение обаче на първо място беше класирана "Песа".

Още по темата
Още от България