Прокуратурата разследва безстопанственост в "Автомагистрали"

Шефът на "Автомагистрали" Стоян Беличев и бившият регионален министър Петя Аврамова на изслушването в парламента. Снимка: БГНЕС

Софийската градска прокуратура е образувала дело за безстопнаственост в държавната фирма "Автомагистрали". Новината идва ден след като Сметната палата оповести одитния доклад за дейността на дружеството и го изпрати на прокуратурата по нейно искане.

Сега прокуратурата твърди, че се е самосезирала по него и е започнала разследването. Преди това обаче имаше редица обвинения от страна на политици от БСП и "Демократична България", че "Автомагистрали" преразпределя по неясен начин 4.5 млрд. лева на "наши фирми", като заобикаля Закона за обществените поръчки (ЗОП).

Образуваното дело е срещу длъжностно лице, което не е положило достатъчно грижи за повереното му имущество, посочват от прокуратурата без да споменават имена. Не става ясно дали са повдигнати обвинения на някого.

Делото е възложено на Националната следствена служба и взето на специален надзор от върховен прокурор.

Оправдание за разследването са медийни публикации, пресконференция на БСП и доклад на Сметната палата за обществените поръчки на фирмата.

Според одиторите отпуснатите от държавата 4.5 млрд. лв. на "Автомагистрали" не се разходват достатъчно икономично, ефективно и ефикасно". Средствата са за доизграждането на магистрала "Хемус", скоростния път Видин - Ботевград и укрепването на 84 свлачища. Те бяха отпуснати през последните две години чрез т.нар. вътрешно възлагане - правителството отпуска парите по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, което от своя страна ги дава на Агенция "Пътна инфраструктура"(АПИ), която е на негово подчинение. В същото време АПИ сключва договор за строителство на обектите с "Автомагистрали". Тъй като държавната фирма няма достатъчно техника и хора да свърши възложената ѝ работа, я превъзлага на частни фирми подбрани по вътрешни правила, става ясно от доклада на Сметната палата. Според одиторите по този начин е заобиколен Закона за обществените поръчки.

Към момента нито един обект все още не е завършен. В същото време обаче "Автомагистрали" е раздало авансово на частните фирми над 1 милиард лева, като за някои обекти дори не е възложено още проектирането им. Най-скандалното е, че част от договорите изтичат в края на тази година и не е ясно кога ще бъдат изпълнени обектите.

Дейността на "Автомагистрали" беше обект на разглеждане и от временната комисия за ревизия на управлението на 45-тото Народно събрание. По темата бяха изслушвани бившият регионален министър Петя Аврамова, ръководството на АПИ и шефовете на "Автомагистрали". Пред комисията на Мая Манолова те обясниха, че държавната фирма не провежда обществени поръчки, защото законът ѝ го позволява. Вместо това има изработени вътрешни правила за избор на изпълнители, чрез които решава на кои фирми да възлага строителство.

От "Автомагистрали" твърдят, че нямат подизпълнители, а доставчиици и на материали, техника и други специфични дейности. За целта са сключени стотици договори с частни фирми. Според одитния доклад държавната компания е превъзложила около 70 на сто от дейността си по този начин без да има правно основание да го прави.

В началото на седмицата стана ясно, че "Автомагистрали", които през последните години не обичаха да се появяват в публичното пространство, вече са изпълнили част от препоръките на Сметната палата и дори проявиха прозрачност по отношение на заплатите на шефовете. В обновения сайт на фирмата постфактум са публикувани поканите за участие в процедурите, но все още ги няма договорите с избраните изпълнители. Изпълнителният директор на държавната компания Стоян Беличев пък получава бруто месечно 18 минимални работни заплати - 11 700 лв., а двама членове на директорския борд Александър Филев и Иван Коларов се разписват срещу 3900 лв., което е 6 минимални работни заплати.

Споделяне

Още по темата

Още от България