Прокуратурата заведе две дела за полетите на Бойко Борисов

Комисията, разследваща правителствените полети: Военни самолети са летели с предизборна цел

Прокуратурата заведе две дела за полетите на Бойко Борисов

Прокуратурата образувала във вторник две досъдебни производства за използването на правителствения "Авиоотряд 28" и военни самолети по разпореждане на Министерския съвет, а временната парламентарна комисия, разследваща полетите на кабинета "Борисов", излезе с поредна порция разкрития, според които бойната авиация е била ползвана за предизборни цели.

Военният министър Ангел Найденов от своя страна "оневини" в аванс военните, изпълнявали полетите, и обяви, че става въпрос за "политическа отговорност" на бившите управляващи.

От държавното обвинение съобщиха, че на делата е даден ход след постъпили сигнали от премиера Пламен Орешарски и Ангел Найденов.

Първото дело се води срещу неизвестни длъжностни лица от Министерския съвет, които са заподозрени, че са извършили престъпление по служба с разпореждането на полети на правителствения "Авиоотряд 28".

В рамките на делото ще бъде проверен периодът от 1 май 2009 година до 1 май 2013 година.

В този период попада целият мандат на правителството на ГЕРБ, но и над месец от мандатите на правителството преди него на тройната коалиция и на служебния кабинет след него.

На 25 юни след разрешение от Софийския градски съд, прокуратурата е провела претърсване в административната сграда на "Авиоотряд 28" на летище София. Взети са множество документи, свързани с организацията на работа и извършените вътрешни и задгранични полети. Прокуратурата е проявила интерес и към документите и видеозаписите от ВИП-пунктове на летище София.

Акцията е извършена от следователи и служители на Националната агенция за приходите.

Според проверката на премиера Пламен Орешарски правителственият Авиотряд 28 е извършил 309 полета за близо 3 млн. лева по заявка на кабинета "Борисов" от август 2009 г. до февруари 2013 година.

Софийската военно-окръжна прокуратура пък е започнала разследване срещу неизвестни лица от Българската армия и Министерството на отбраната за длъжностни престъпления, свързани с полетите на военните самолети. Лицата са заподозрени за превишаване на властовите им правомощия и предоставянето 51 пъти на военни самолети и хеликоптери за ползване в страната и чужбина не за целите на въоръжените сили.

Делото е за нанасяне на щети в размер на 813 000 лева.

Полетите са извършени от отряди в базите Враждебна, Крумово, Безмер, както и в Националната служба за охрана.

При пълно съдействие от страна на командването на военно-въздушните сили са иззети множество документи, съобщават от прокуратурата. Провеждат се разпити на лица от летателния състав, както и на офицери от НСО, включително и на директора на службата.

От държавното обвинение информират, че по двете дела предстоят разпити на множество свидетели, за да се установят пълните данни за полетите, съдържащи се в отправените към прокуратурата сигнали - маршрут, цел на ползване, заплащане на гориво и превозвани лица.

Скандалът с правителствените самолети избухна, след като се разбра, че аматьорският футболен отбор Витоша (Бистрица), в който отвреме навреме рита и Бойко Борисов, също е използвал държавните самолети, за да пътува за приятелски мач с отбора на Етрополе, собственост на бившия депутат от ГЕРБ Емил Димитров. Борисов така и не даде разумно обяснение на случилото се. После се разбра, че правителствените самолети се ползват от кой ли не, защото не били достатъчно натоварени.

Според разпоредбите заявките за полети с правителствените машини на "Авиоотряд" 28 трябва да се разписват лично от министър-председателя.

Малко след този скандал Mediapool разкри, че Борисов е ползвал като такси и военната авиация. Той дори обясни, че така помагал на летците да набират нальот.

Военният министър: Става въпрос за политическа отговорност на премиера

Военният министър Ангел Найденов коментира след съобщението за образуваните дела, че вината не може да бъде прехвърляна към военнослужещите. По думите му, става въпрос за политическата отговорност на министър-председателя и на министъра на отбраната по времето, когато са изпълнявани полетите.

"Не бива да търсим отговорност от хората, които са изпълнявали разпореждане и команда", заяви Найденов.

Той припомни, че не е намерил нито един нормативен документ, който да позволява полети с протоколна цел и обясни какъв административен път са минавали исканията за ползване на авиоуслуги от армията.

"Това са чисто протоколни цели, при които се ползват хеликоптери или самолети, за да се прелети от столицата до някое населено място, за да се открие поредният обект. Нищо лошо, че се открива поредният обект, лошото е, че това става за сметка на въоръжените сили и съответно на бюджета на МО", посочи Найденов.

Полетите са ставали най-често по заявка, подписана от служител в дирекция "Протокол" на Министерския съвет, следвала резолюция, която препраща заявката от министъра към началника на отбраната, който след това я резолира за командира на ВВС.

След това заявката се попълвала, много често без необходимите реквизити кой е на борда на машините и целта на пътуването. След това следвала заповед за ползването на дадена машина и състав на екипажа.

"Това не е новина, която ме радва, нито новина, която да ме кара да злорадствам", каза още Найденов.

Министърът бе съобщил по-рано, че полетите на кабинета "Борисов" с военни самолети и хеликоптери са били за сметка на средствата за подготовката на бойната авиация и парите все още не са преведени на Министерството на отбраната.

Според бившия военен министър Аню Ангелов обаче премиерът може да лети с военни хеликоптери и самолети и без Министерският съвет да покрива разходите за тях. Според указания на бившия началник на ГЩ (Златан Стойков, който бе сменен преди повече от 3 години - бел. ред.) при изготвяне на тренировъчния план за летците се предвижда резерв, който да осигури полети за трима души – председателят на НС, президентът и премиерът.

Във вторник Найденов не потвърди наличието на такъв документ.

Венцислав Лаков: Военната авиация е летяла с предизборна цел

Още в първите дни на 42-то Народно събрание БСП, ДПС и "Атака" се заеха със скандалите около правителствения "Авиоотряд 28" и използването на военната авиация от бившия премиер Бойко Борисов.

В момента работи специална парламентарна анкетна комисия, която проверява тези случаи.

Тя се оглавява от депутата от "Атака" Венцислав Лаков, който съобщи във вторник, че са изпълнените 69 полета с машини на ВВС, изразходвано е гориво за 841 889 лв., от които едва 167 130 лв. са възстановени на ВВС.

Според него комисията е установила, че военен самолет "Спартан" и хеликоптер "Кугър" през 2011 година са летели с предизборна цел. Тогава се проведоха местни и президентски избори.

Кугърът е летял по маршрут Крумово - Долна Митрополия - Крумово и с този полет Бойко Борисов е искал "да удари едно рамо" на неговите хора в района, посочи Лаков. Има и други полети, които са законни, но въпросът е дали са морални. Има и полети за екзотични цели - например по дестинацията Крумово - Горна Оряховица – Паламара - Крумово, на цена над 12 000 лв., а поводът - откриване на пивоварна във Велико Търново. Друг повод е откриване на джамия и др.", разказа Лаков.

На заседанието на комисията във вторник са били изслушани командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Константин Попов, началникът на НСО ген. Тодор Коджейков и командирът на 16-а Транспортна авиогрупа полк. Димитър Иванов.

"Изключително интересни са тези полети и пораждат въпроси – каква е била целесъобразността им, как се харчат парите на данъкоплатците. Полетите с въздушните таксита не са допринесли за повишаване на подготовката на младите пилоти. Това е така, защото полети с ВИП лица се поемат от опитни пилоти", коментира Лаков.

"Нито по Закона за въоръжените сили, нито по основната заповед 241 от 2009 г. има някакво правно основание да се извършват полети с въздухоплавателни средства на МО на ВИП лица. Такова правно основание не съществува", каза още Лаков.

По думите на Лаков шефът на ВВС ген Попов е признал, че е имало спешни полети, без да е посочено кой е на борда, но има и други, които не са били спешни и пак не са посочвани пътниците на борда.

"Оказа се, че ВВС не могат да откажат полет, ако нямат списък на пътниците, същото е и при НСО - те са се интересували от охраняваното лице, но не и от хората, които го придружават", обясни Лаков.

"Документите, които имаме вече, са повече от 1 метър височина. Фиксираме се в Министерството на отбраната и начина на ползване на самолетите и въртолетите. Оказа се, че няма никакви основания за ползването на тези летателни средства по начина, по който са го правили официалните и неофициалните лица за проверявания период. Изводът е,че изцяло незаконно са извършвани тези полети. Дори и когато има заповед за полет, тя е нарушавана, поне при половината от тях не е представян списъкът на пътуващите", коментира Лаков.

По-рано той бе съобщил, че правителствената авиация е летяла до "много екзотични маршрути" като "София – Рилските езера", София – Шумен (Паламара), "София – ловни стопанства" и т.н. Лаков дори намекна, че и попфолк звездата Преслава е летяла с "Авиоотряд 28".

Споделяне
Още по темата
Още от България