Според доклад на Лабораторията за управление на риска:

Промените в бюджета визират три сценария за спасяването на КТБ

Допълнителните 448 .5 млн. лв. могат да се харчат по желание на финансовия министър

Промените в бюджета визират три сценария за спасяването на КТБ

Министерството на финансите се подготвя за три варианта за предотвратяване на банкова криза и решаване на казусите в Корпоративна търговска банка (КТБ), Търговска банка "Виктория" (ТБВ) и Първа инвестиционна банка, като във всеки от тях се узаконява дадения кредит на ПИБ от 1.2 млрд. лв. Това е посочено в извънреден доклад за актуализацията на бюджета, изготвен от Лаборатория за управление на риска (ЛУР) към Нов български университет, ръководената от бившия премиер Иван Костов.

Анализът е на икономиста от ДСБ Димитър Бъчваров*, който в началото на август напусна ръководството на партията поради несъгласие с позицията на лидера на ДСБ Радан Кънев срещу актуализацията на бюджета, защитавана от президента Росен Плевнелиев и ГЕРБ.

Като недостатък ЛУР отбелязват риска от непрозрачно изразходване на допълнителните 448.5 млн. лв. за централната власт. Не е разписано за какво ще отидат средствата, което дава основание за критики.

Предлаганата актуализация на бюджета от служебното правителство е "без алтернатива", тя е наложителна и реалистична, смята лабораторията на бившия премиер Костов.

Препоръка за спасяването на банковата система

В доклада се отправя препоръка относно операциите за предотвратяване на банкова криза и решаване казусите с КТБ-ТБВ и ПИБ.

Трите варианта, за които се подготвя финнасовото министерство, са свързани с участие във възстановяването на банката съвместно с акционерите и външен инвеститор или самостоятелно, както и отнемането на лиценза на КТБ.

В законопроекта се дава възможност за обща ликвидна подкрепа до 2.9 млрд. лв. на КТБ-ТБВ и ПИБ. Отделно държавни гаранции до 2 млрд. лв. за Фонда за гарантиране на влоговете в банките, в случай на отнемане на лиценза на КТБ. И третият вариант е за кредитиране на фонда за гарантиране на влоговете до 700 млн. лв. от държавата.

Тези възможности няма да се реализират едновременно. Те ще бъдат използвани частично при различни сценарии за предотвратяване на банкова криза. Това следва да се посочи в мотивите, за да се предотвратят спекулации и негативни реакции на Народното събрание при обсъждането и гласуването на текстовете, препоръчва докладът.

Държавното участие ще е в зависимост от сценария. Това ще позволи да се разграничат различните държавни ангажименти, за да не се създава напълно погрешната представа, че ще бъдат поети заедно и едновременно.

Актуализацията на бюджета е без алтернатива

Актуализацията та бюджета е без алтернатива, смятат от Лабораторията за управление на риска.

Действащият закон се основава на неверни прогнози и допускания - опровергани от фактите и отчетите за макрорамката, за приходите и разходите, и за дефицита на бюджета, отбелязва докладът. Същото каза в неделя и държавният глава Росен Плевнелиев.

Този закон не може да посрещне и неутрализира риска от банкова криза след въвеждането на специален надзор в КТБ и банка "Виктория" и провеждането на спасителната операция в ПИБ с 1.23 млрд. лв., отпуснати поради това до края на ноември 2014 г.

Не се е случвало досега служебно правителство да предлага законопроект за

актуализация на бюджета на редовно избрано правителство. Заради липсата на време обаче, това се налага да бъде направено, защото в противен случай може да се влезе без Закон за бюджет 2015 г. в новата година.

Освен това предотвратяването на риска от банкова криза задължително изисква БНБ да води преговори за намиране на решение за КТБ и "Виктория" и, отделно от това, за узаконяване на даденият заем на ПИБ. БНБ не може да договори решение в краткия срок до 20 ноември без правителството да ѝ е дало възможност за това поради ограниченията на Закона за БНБ, се казва в доклада на ЛУР.

По-голяма яснота за финансовите ангажименти

Мотивите към законопроекта са добре обосновани, но е необходимо да се даде по-голяма яснота за финансовите ангажименти на страната и изразходването на допълнителните 448.5 млн. лв. "Записани единствено в разходното перо "Резерв за непредвидени и/или неотложни разходи“ компрометира аргументите и разчетите за неотложна необходимост от допълнително финансиране на ключови държавни функции, които са посочени в мотивите", посочват от ЛУР.

Така записано, се дава възможност "да се правят допълнителни разходи по усмотрение на министъра и в разрез с необходимостите и целите посочени в мотивите". "Със сигурност избраният подход ще бъде остро критикуван от опозицията в бъдещото Народно събрание като условие за волунтаризъм и непрозрачно харчене на средства с цел финансов комфорт на следващия министър-председател и следващия кабинет", се казва в анализа.

Според автора по-добро решение би било допълнителните разходи да се разпределят по агрегираните пера на раздел ІІ от ЗДБ, а в приложенията за бюджетите на централните ведомства средствата да се разпределят по предназначенията посочени в мотивите. Това следва да бъде отразено и в допълнителна таблица към мотивите.

Иначе допълнителните 448.5 млн. лв. нови разходи за централната власт са оправдани. Те са продиктувани от законови задължения и дефицити по бюджетите на МВР, МТСП, МЗ, МРРБ, МТИТ и ДФ "Земеделие", както и допълнителните 100 млн. лв. за НЗОК.

Да се посочат обемите на новия държавен дълг и разпределението му за финансирането на съответните дефицити в табличен вид за повече яснота, препоръчват още от Лабораторията за управление на риска.

Друга препоръка е да се даде по-голяма яснота за финансовите ангажименти към Фонда за гарантиране на влоговете. "Това ще понижи напрежението и ще повиши доверието във банковата система и общия бизнес климат".

Като недостатък се сочи и отсъствието на прогнози за изпълнението и дефицитите по Консолидираната фискална програма (КФП).

Няма отчет и каква част от 500-те млн. лв. по публичната инвестиционна програма на кабинета "Орешарски" е договорина, платена или фактурирана и как това ще се отрази на дефицита по КФП.

Желателно е да се посочат оценка и прогноза за състоянието на общинските финанси и дефицитите на касова и начислена основа по КФП.

Заключението на Лабораторията за управление на риска е, че Законопроектът за актуализация на държавния бюджет е "необходим и следва да бъде подкрепен". Неговата цел е предотвратяване на разпространяването на финансова и банкова дестабилизация в страната и ограничаване на вече нанесените щети през 2014 г. "Той е крайно необходимо условия за консолидиране на фискалната позиция на страната през 2015 г. и за предотвратяване на банкова криза", се казва в анализа.

*Изрично е посочено, че становището не изразява политически пристрастия, не третира предмета положително или отрицателно, не дава аргументи за полза или за вредата от проектозакона. Оценява единствено рисковете за страната и управленското въздействие върху тях. Авторът не носи отговорност за неточно, непълно и превратно използване на информацията, представена в становището.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?