Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Промените в закона за енергетиката - стъпка напред или възможност за отлагане на болезнените реформи?

0 коментара

На 13 март правителството внесе в парламента проект за поправки в закона за енергетиката, свързани с либерализирането на енергийния сектор и укрепването на независимостта на регулиращия орган - Държавната комисия по енергийно регулиране (ДКЕР).

Депутатът Димитър Иванов предложи алтернативен проект за изменения в закона.

Фокусът на дискусиите около двата проекта обаче (традиционно) се измести от философията, технологията и сроковете на реформата в сектора към обвинения в защитаване на различни лобистки интереси. В крайна сметка дебат върху адекватността на избрания модел "единствен купувач" и възможните му варианти и алтернативи почти не се състоя.

Как се стигна до промените в закона

В края на януари мисията на МВФ постави като условие за отпускане на последния транш по тригодишното споразумение с фонда извършването на реални реформи в енергийния сектор. Основните изисквания на фонда, подкрепени и от Световната банка, бяха: да се създаде конкурентен енергиен пазар и да се привлекат частни инвеститори в сектора, ДКЕР да се обособи функционално от Държавната агенция по енергетика и енергийни ресурси (ДАЕЕР) и да се укрепи независимостта ѝ. Постигнато бе споразумение новият закон да бъде внесен в парламента до средата на март.

Какво предлага правителството

Основните промени, предвидени в законопроекта на Министерския съвет, са следните:

  • Държавната комисия по енергийно регулиране да се превърне в независима и водеща институция в областта на енергийното регулиране;
  • Постепенна либерализация на енергийния пазар: от 1 януари 2002 г. ще бъде възможно прякото договаряне между големи потребители и български производители на електричество, като преносната компания (НЕК) ще бъде длъжна да транспортира тока между тях срещу такса, която ще се регулира от ДКЕР и трябва да е еднаква за всички потребители.

Алтернативният законопроект на Димитър Иванов

На пръв поглед, законопроектът на Димитър Иванов отива по-далеч в либерализацията от варианта на правителството. Основните различия са:

  • законопроектът конкретизира критерия, на който трябва да отговарят фирмите, за да влязат в групата на големите консуматори, които ще имат право свободно да се договарят с производителите на електроенергия - минимално годишно потребление 100 млн. квтч.;
  • Либерализиране не само на вътрешното договаряне, но и на износа на електричество - производителите ще имат право да се договарят директно освен с вътрешни големи потребители и с чуждестранни консуматори на електроенергия.

Моделът на енергийна либерализация в България

Философията на сега действащия закон, както и на двата проекта за либерализация, се базира на модела "единствен купувач" и неговото постепенно адаптиране в модел на регулиран достъп на трета страна до електропреносната мрежа.

По същество, моделът на регулиран достъп на трета страна е хибриден между модела на единствен купувач и пълната либерализация във формата на директно договаряне между производители и потребители - на вътрешния пазар, в износа и във вноса. Повечето европейски страни реформират своите енергийни системи по подобна схема, като обхватът на регулирания достъп на трети страни постепенно се увеличава. В крайна сметка целта е да се достигне пълна либерализация на пазара на електричество - вътрешен и външен.

В България, въпреки че единият проект предлага частично либерализиране на износа, никой не предвижда дерегулиране на вноса, макар и частично, преди 2007 г.

Предимства и недостатъци

Моделът "единствен купувач" бе изключително популярен в началото на 90-те години. Същността на модела е в обособяването на производството, преноса и дистрибуцията на електроенергия, като преносната компания (единственият купувач) единствена има право да договаря продажби на електроенергия и същевременно е длъжна да изкупува произведеното от електроцентралите електричество по регулирана цена. Популярността на модела се дължи на няколко причини:

  • Сравнително лесен е за прилагане - в правен и технологичен аспект
  • Балансирането на търсенето и предлагането е лесно
  • Регулирането на цените е лесно
  • Защитава интересите на малките потребители
  • Позволява дългосрочно планиране и дава сигурност на инвеститорите в производствени мощности по отношение на пласирането на електроенергията

Същевременно, моделът има някои сериозни недостатъци, част от които (но далеч не всички) се преодоляват с въвеждането на регулиран достъп на трета страна:

  • Инвестиционните решения не са подчинени на пазарната конюнктура;
  • Не стимулира производителите да стават по-ефективни по отношение на разходите, респективно и цената;
  • Създава еднакви условия за всички производители, независимо от тяхната ефективност;
  • Запазва възможностите за контрол и нерегламентирана намеса от страна на държавата в лицето на монополния единствен купувач;
  • Запазва възможността за субсидиране - пряко или косвено - на неефективни дейности поради политически и/или социални съображения - например поддържане на нереално ниска цена на електроенергията, която в крайна сметка се финансира от всички данъкоплатци;
  • Не стимулира пазарно поведение от страна на преносната компания - например по отношение на нередовни платци, като тежестта отново се понася от данъкоплатците;
  • Не стимулира развитието на трансграничната търговия с електричество.

Алтернативите

Пълната либерализация на енергийния пазар до голяма степен елиминира недостатъците на модела "единствен купувач", както и на модела на регулиран достъп. Рязкото поставяне на отношенията в енергийния сектор на чисто пазарна основа обаче също крие множество рискове:

  • Усложнява се балансирането на търсенето и предлагането - необходимо е да се изгради система за уравновесяване на производството и потреблението в реално време;
  • Демотивират се част от инвеститорите, които не могат да разчитат на гарантиран пазар (в лицето на дългосрочните договори с преносната компания), респективно на гарантирана възвращаемост от инвестицията;
  • При рязък скок в търсенето частната инициатива не може ефективно да замени дългосрочното планиране, тъй като времето за изграждане на допълнителни производствени мощности е до няколко години, като това ще се отрази на цените за крайните потребители, поне в краткосрочен аспект.

В крайна сметка, идеален модел за реформиране на енергийния сектор не съществува. Доказателство за това е бавното и трудно либерализиране на пазара на електроенергия в ЕС, както и проблемите в енергийната система на Калифорния.

Безспорно обаче, крайната цел би следвало да е пълна либерализация - постепенна, но целенасочена, осъществявана на базата на ясна стратегия и правила по отношение на механизмите, сроковете и обхвата на реформата.

В тази връзка, предложените промени в закона са стъпка напред, но страдат от един основен недостатък - поправките са конюнктурни и базирани на натиска от страна на международните институции, а не на цялостна философия за либерализация на сектора. Предвиденото частично либерализиране би следвало да се разглежда единствено като стъпка към по-нататъшно освобождаване на пазара, а не като възможност за отлагане на болезнените решения в енергетиката.

*Александър Паздерски е аналитик в ММ Консулт ООД, консултантска компания, специализирана в областта на корпоративните финанси и анализи.

** Заглавието е на mediapool.bg

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.