Пропада и третият опит за продажба на БДЖ "Товарни превози"

Христо Ковачки изкупува дружеството на парче и изземва бизнеса му

Този локомотив на БДЖ купи Христо Ковачки за 148 000 лв.

И третият опит за продажба на БДЖ "Товарни превози" завършва с фиаско. Официалният мотив за прекратяване на процедурата е липсата на инвеститорски интерес. Това е показало пазарно и маркетингово проучване на Агенцията за приватизация, съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски след среща със синдикатите в четвъртък. Поводът беше бъдещето на холдинга БДЖ и на дъщерното му дружество и обявените от министъра преди ден сериозни съкращения в железницата.

Сега след като няма да има продажба на БДЖ "Товарни превози" остава втората алтернатива - дружеството да продължи да работи като държавно. Това става на фона на падащи обороти и изземване на товари и клиенти, разпродажба на активи и персонал, които отиват в новия товарен бизнес на Христо Ковачки – "ТБД Товарни превози".

Ръководството на БДЖ също иска яснота относно бъдещето на "БДЖ Товарни превози", за да може да се проведе оздравителна програма, стана ясно от думите на изпълнителния директор на "БДЖ Холдинг" Владимир Владимиров.

Интерес няма заради дълговете на компанията майка

Третият опит за продажба на БДЖ "Товарни превози" пропада заради дълговете на холдинга БДЖ, част от които са обезпечени и с активи на БДЖ "Товарни превози". Това стана ясно от обясненията на Емил Караниколов, изпълнителен директор на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, пред Mediapool.

"Проведени бяха три срещи с потенциални купувачи на "БДЖ Товарни превози" и всички те повдигнаха въпроса с опасността от налагане на нови запори върху активи на дружеството, заради обезпечените с тях кредити на компанията майка - "БДЖ Холдинг". За съжаление ситуацията е като при предишния опит за продажба на дружеството – има такава вероятност, и никой от евентуалните кандидати не би искал да влезе в същата схема да прави разходи за участие в процедура с предизвестен край", коментира Емил Караниколов пред Mediapool.

При втория опит за продажба на държавния жп превозвач през ноември 2012 г., кредиторите на държавните железници поискаха запор на активите на "БДЖ Товарни превози" . Така се стигна до прекратяване на процедурата през юни 2013 г. с мотива "липса на движение по въпроса с вдигането на запора върху акциите на продаваното предприятие".

По думите на Караниколов другото притеснение на фирмите, с които е бил проведен маркетингов тест, е било свързано с прекалено високите изисквания на синдикатите за запазване на работните места за пет години и обезщетенията при съкращения, както и за ударно инжектиране на 25 млн. лв. в компанията..

По неофициална информация разговорите за приватизацията на "БДЖ Товарни превози" са били проведени с румънската "Груп Феровиар", която бе сред предишните кандидат-купувачи и е мажоритарен акционер в най-големия конкурент на държавния товарен жп превозвач – "Българска железопътна компания". Другите две фирми са били руска и австрийска, но всички те са дали знак, че при сегашното положение в БДЖ нямат интерес да придобият карго фирмата ѝ.

При създалото се положение в приватизационното ведомство очакват да получат писмо от транспортния министър Ивайло Московски с искане за прекратяване на предприетите действия по подготовката на "БДЖ Товарни превози" за раздържавяване то да бъде одобрено от Надзорния съвет на АПСК, каза Караниколов.

Ковачки изкупува активите на "БДЖ Товарни превози", назначава 180 служители

И докато транспортен министър и АПСК си подритват топката, по думите на синдикатите, активите на дружеството със затихващи функции се разпродават. Основният купувач се оказват фирми, свързани с бизнесмена Христо Ковачки. В края на 2015 г. той получи лиценз за товарни жп превози чрез компанията "ТБД Товарни превози".

Дружеството купи четири локомотива на цени между 130 хил. и 150 хил. за един по време на тайните търгове на БДЖ "Товарни превози". За сравнение нов локомотив струва 5 млн. евро, а реновиран между 600 хил. и 1 млн. евро.

На последните два търга бяха купени 98 товарни вагона от четири фирми. Фирмата на Ковачки "ТБД Товарни превози" е купила само три вагона.

Най-много вагони – общо 82 са купени от две новорегистрирани компании в началото на 2015 г. с цел последваща препродажба. Едната се казва "Вагон Транс Логистик" (49 вагона), а другата е "Ес Ен Ес – Ем Джи"(33 вагона). Първоначален собственик и на двете компании е Иван Симеонов Георгиев. След това той прехвърля дела си на Мира Георгиева в "Ес Ен Ес – Ем Джи", която вероятно е негова съпруга. Във "Вагон Транс Логистик" след прехвърлянето дяловете са разделени между Мира Георгиева и Цветомир Дарашки. На кого са препродадени тези вагони не е ясно.

Четвъртият купувач е "Евроинженеринг" ЕООД, които са купили 10 вагона. Фирмата е собственост на Николай Константинов Янакиев.

От публикуваните документи на "БДЖ Товарни превози" не става ясно на каква цена са купени вагоните.

Христо Ковачки беше един от най-големите работодатели, които осигуряваха работа на БДЖ "Товарни превози" заради превоза на въглища. Годишно приходите от него за превоза на товари възлизаха на около 20 млн. лв. за държавните железници, по данни на БДЖ.

Разводът му с БДЖ "Товарни превози" започна през октомври 2015 г., когато взе лиценз за извършване на товарни превози с железницата. От тогава постепенно намалява услугите, които ползва от държавния превозвач, обясниха от БДЖ.

В момента Ковачки е заявил, че е готов да назначи на работа 180 служители от "БДЖ Товарни превози" в неговата компания, съобщи Владимир Владимиров, изпълнителен директор на "БДЖ Холдинг".

"Ако стратегията на държавата е БДЖ да бъде дадено в ръцете на един или двама разбойника, да бъде казано ясно", призова Димитър Манолов, президент на КТ "Подкрепа".

БДЖ "Товарни превози" губи клиенти през последните години, като се отказва от големите си товаропревозвачи, за сметка на единични товари, които не са печеливши, стана ясно от обясненията на синдикатите. Те посочиха, че тази дейност в Австрия например се дотира с 80 млн. евро годишно от държавата, докато у нас това не се случва.

Бъдещето на БДЖ – в ръцете на Еврокомисията

Бъдещето на БДЖ в момента е в ръцете на Европейската комисия, от която се чака разрешение с парите от концесията на летище "София" да бъдат погасени част от дълговете на държавния превозвач и да се купи нов подвижен състав, стана ясно от обясненията на транспортният министър Ивайло Московски. По думите му решението на ЕК се чака до четири-пет месеца.

Сметките на държавата са с очаквано авансово плащане от 600 млн. лв. от летищната концесия, 320 млн. лв. да отидат за погасяване на дългове към кредиторите на БДЖ. В момента дълговете на холдинга възлизат на 458 млн. лв., от които 246 млн. лв. са към банки и финансови институции, 134 млн. лв. към облигационери, 65 млн. лв. към немската банка KFW и 40 млн. лв. към "Еврофима", каза Владимиров.

С останалите около 280 млн. лв. плановете на БДЖ са да се купи нов подвижен състав за железниците.

"Кредиторите ни вярват, че ще се случи и това е причината да не искат обявяването в несъстоятелност на БДЖ", каза министър Московски.

Синдикатите против концесията, ще бранят всяко работно място

От КНСБ и КТ "Подкрепа" обвиниха държавата, че е мащеха за жп транспорта, за сметка на пътния транспорт и обещаха да бранят всяко работно място.

Те са против отдаването на концесия на летище "София" и настояват за тегленето на държавно гарантиран заем, с който да се погасят борчовете на БДЖ. "Не сме съгласни оздравяването на "БДЖ Товарни превози" да бъде за сметка на летище "София"", каза Пламен Димитров, президент на КНСБ. Имаме различие по тази тема, призна и Московски.

Синдикатите настояват още държавата да покрие финансовите корекции в размер на 50 млн. лв. по европроекти, изпълнени от Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), така както го е направила за водните проекти и тези за магистрали. Московски остана безмълвен по този въпрос.

Синдикатите обясниха, че няма да позволят нито един работник от БДЖ да остане на улицата. Предварителните разчети сочат, че при преструктурирането на БДЖ "Товарни превози" ще бъдат съкратени между 600 – 800 души, което е около една пета от персонала. Те обаче ще бъдат преназначени – 170 във фериботния комплекс, 180 – в "ТБД Товарни превози" на Ковачки, около 50 излизат в пенсия, а част от останалите отиват на работа в НКЖИ, обясни Владимиров. Той посочи, че през 2015 г. по различни причини от БДЖ са били освободени 419 души.

Синдикатите поискаха още държавата да преведе 400 млн. лв. на БДЖ, с колкото дотира и пътната агенция, за да има равнопоставеност между двата вида транспорт. По този повод искат и среща с трима министри – на финансите, на регионалното развитие и на транспорта плюс ресорния вицепремиер. Не стана ясно защо не искат среща с премиера, който публично нееднократно е заявявал, че той раздава парите. Последно се похвали с допълнителни 100 млн. лв. за пътища.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес