Пропадна и третият търг за 52 електробуса в София

Столичен автотранспорт заложил изискване, незаконно ограничаващо кандидатите

Пропадна и третият търг за 52 електробуса в София

И третият търг за доставка на 52 електробуса в София пропадна. Върховният административен съд (ВАС) смята, че общинската фирма "Столичен автотранспорт" е допупснала неравнопоставеност на участниците в търга и ненужно ограничава част от тях със спорни критерии. Закупуването на ековозилата трябва да се финансира по европрограмата "Околна среда" с 27.6 млн. лв. и поредното проваляне на процедурата по избора на изпълнител поставя под риск усвояването на средствата, алармира в понеделник гражданската инициатива "Спаси София".

Търгът за довеждащ екотранспорт към центъра бе обявен през 2019 г. от общинското дружество "Столичен автотранспорт", а поредното му прекратяване е обявено в Агенцията за обществени поръчки (АОП) на 9 юни тази година. От "Спаси София" припомнят, че електробусите са обещание в програмата на столичния кмет Йорданка Фандъкова още от 2019 г. и вече 2 години то остава мираж.

"През 2020 г. стартираме системата на довеждащия транспорт. Осигуряваме 100% малки електробуси. Започваме от "Овча купел", "Люлин", "Горна баня", "Витоша ВЕЦ Симеоново", "Малинова долина", "Манастирски ливади" и "Хаджи Димитър", посочва тогава тя.

Кой и за какво обжалва?

В детайли, ВАС е уважил жалба на "Шкода Илектрик" по процедурата, показа проверка на Mediapool.

Компанията атакува изискването - "участникът да е изпълнил дейности с предмет и обем, идентични или сходни с тези на настоящата поръчка, за последните 3 години от датата на подаване на офертата". Под "предмет сходен с предмета на поръчката" се считат "доставките на нископодови, електрически автобуси" с конкретно разписани категории, става още ясно от изискванията.

ВАС е приел, че горното изискване, необосновано ограничава участието на стопански субекти в обществената поръчка, тъй като не е съобразено с обема на обществената поръчка. Освен това нарушава конкуренцията между потенциалните изпълнители.

Съдът смята, че така се нарушава въведената с чл.63, ал. 6 ЗОП забрана, че "като критерий за подбор не може да се включват условия или изисквания, които са свързани.. с изпълнението на конкретно посочени програми или проекти". Съдът реално отменя решението на КЗК, която първо е допуснала поръчката.

От Столична община посочиха пред Mediapool, че "Столичният автотранспорт" ЕАД ще се съобрази с решението на ВАС и в най-кратък срок ще обяви отново процедурата за доставка на 52 малки електробуса.

Стара слава

През септември м.г. Столична община спря поръчката за втори път и директно се оправда с фирмите-участнички, като посочи, че са допуснали много грешки в попълване на документацията, в резултат на което за двете позиции на търга с редовни документи се оказал по един кандидат. "За да има конкуренция в ценовите оферти, "Столичен автотранспорт" взе решение да стартира търга отново", добавиха тогава оттам.

За първи път поръчката бе спряна през декември 2019 г., само 3 месеца след обявяването ѝ поради техническа грешка, свързана с гаранционния срок. В изискванията по поръчката бе записано, че участниците трябва да осигурят гаранция за минимум 24 и максимум 60 месеца. В методиката за оценка обаче е записано, че гаранцията е максимум 48 месеца. В резултат това стана невъзможна оценката на офертата. Оказа се дори, че техническата грешка е допусната още при откриването на търга, но не е забелязана от експертите на столичното кметство.

По принцип процедурата е разделена на две позиции. Едната е за доставка на 30 електробуса с дължина от 5.5-7.5 метра и минимум 9 седящи места и общо 20 места за пътници и оборудване към тях. Прогнозната цена е 12.5 млн. лева без ДДС.

Втората позиция е за 22 електробуса с дължина от 7.6-9.6 метра и поне 15 седящи и 45 общо места и оборудване към тях с обща прогнозна цена 15.1 млн. лева без ДДС.

Искане за оставки

"София няма да има довеждащ транспорт, нито нови електробуси! Настояваме за незабавна оставка на шефа на Столичен автотранспорт - Слав Монов!", отбелязва още "Спаси София".

От гражданската инициатива добавят, че Монов вече са налице съмнения за нагласени тръжни процедури. "София няма повече време за губене и милиони за потъване в джобове и чекмеджета. Всеки нов ден престой на това управление нанася тежки вреди на любимия ни град", добавят още оттам.

В края на 2020 г. Слав Монов бе в епицентъра и на друг скандал за ремонт на общежитие на фирмата в ж.к. "Дружба". Фирмата е сключила договор за ремонт на панелно общежитие за близо 3 млн. лв. или по 1852 лв./кв.м. (950 евро/кв.м.). В градския парламент на София се разрази дискусия заради раздути разходи по ремонта, и че обявената цена е няколко пъти по-висока от пазарната. "Спаси София" направи сравнение между цените на общината и тези в магазина.

После градският парламент реши да не дава "зелена светлина" за ремонта, а първо цялата дейност да се провери от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ).

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Как да се подходи с новата детска болница?