Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пропадна и третият търг за 52 електробуса в София

Столичен автотранспорт заложил изискване, незаконно ограничаващо кандидатите

6 коментара
Пропадна и третият търг за 52 електробуса в София

И третият търг за доставка на 52 електробуса в София пропадна. Върховният административен съд (ВАС) смята, че общинската фирма "Столичен автотранспорт" е допупснала неравнопоставеност на участниците в търга и ненужно ограничава част от тях със спорни критерии. Закупуването на ековозилата трябва да се финансира по европрограмата "Околна среда" с 27.6 млн. лв. и поредното проваляне на процедурата по избора на изпълнител поставя под риск усвояването на средствата, алармира в понеделник гражданската инициатива "Спаси София".

Търгът за довеждащ екотранспорт към центъра бе обявен през 2019 г. от общинското дружество "Столичен автотранспорт", а поредното му прекратяване е обявено в Агенцията за обществени поръчки (АОП) на 9 юни тази година. От "Спаси София" припомнят, че електробусите са обещание в програмата на столичния кмет Йорданка Фандъкова още от 2019 г. и вече 2 години то остава мираж.

"През 2020 г. стартираме системата на довеждащия транспорт. Осигуряваме 100% малки електробуси. Започваме от "Овча купел", "Люлин", "Горна баня", "Витоша ВЕЦ Симеоново", "Малинова долина", "Манастирски ливади" и "Хаджи Димитър", посочва тогава тя.

Кой и за какво обжалва?

В детайли, ВАС е уважил жалба на "Шкода Илектрик" по процедурата, показа проверка на Mediapool.

Компанията атакува изискването - "участникът да е изпълнил дейности с предмет и обем, идентични или сходни с тези на настоящата поръчка, за последните 3 години от датата на подаване на офертата". Под "предмет сходен с предмета на поръчката" се считат "доставките на нископодови, електрически автобуси" с конкретно разписани категории, става още ясно от изискванията.

ВАС е приел, че горното изискване, необосновано ограничава участието на стопански субекти в обществената поръчка, тъй като не е съобразено с обема на обществената поръчка. Освен това нарушава конкуренцията между потенциалните изпълнители.

Съдът смята, че така се нарушава въведената с чл.63, ал. 6 ЗОП забрана, че "като критерий за подбор не може да се включват условия или изисквания, които са свързани.. с изпълнението на конкретно посочени програми или проекти". Съдът реално отменя решението на КЗК, която първо е допуснала поръчката.

От Столична община посочиха пред Mediapool, че "Столичният автотранспорт" ЕАД ще се съобрази с решението на ВАС и в най-кратък срок ще обяви отново процедурата за доставка на 52 малки електробуса.

Стара слава

През септември м.г. Столична община спря поръчката за втори път и директно се оправда с фирмите-участнички, като посочи, че са допуснали много грешки в попълване на документацията, в резултат на което за двете позиции на търга с редовни документи се оказал по един кандидат. "За да има конкуренция в ценовите оферти, "Столичен автотранспорт" взе решение да стартира търга отново", добавиха тогава оттам.

За първи път поръчката бе спряна през декември 2019 г., само 3 месеца след обявяването ѝ поради техническа грешка, свързана с гаранционния срок. В изискванията по поръчката бе записано, че участниците трябва да осигурят гаранция за минимум 24 и максимум 60 месеца. В методиката за оценка обаче е записано, че гаранцията е максимум 48 месеца. В резултат това стана невъзможна оценката на офертата. Оказа се дори, че техническата грешка е допусната още при откриването на търга, но не е забелязана от експертите на столичното кметство.

По принцип процедурата е разделена на две позиции. Едната е за доставка на 30 електробуса с дължина от 5.5-7.5 метра и минимум 9 седящи места и общо 20 места за пътници и оборудване към тях. Прогнозната цена е 12.5 млн. лева без ДДС.

Втората позиция е за 22 електробуса с дължина от 7.6-9.6 метра и поне 15 седящи и 45 общо места и оборудване към тях с обща прогнозна цена 15.1 млн. лева без ДДС.

Искане за оставки

"София няма да има довеждащ транспорт, нито нови електробуси! Настояваме за незабавна оставка на шефа на Столичен автотранспорт - Слав Монов!", отбелязва още "Спаси София".

От гражданската инициатива добавят, че Монов вече са налице съмнения за нагласени тръжни процедури. "София няма повече време за губене и милиони за потъване в джобове и чекмеджета. Всеки нов ден престой на това управление нанася тежки вреди на любимия ни град", добавят още оттам.

В края на 2020 г. Слав Монов бе в епицентъра и на друг скандал за ремонт на общежитие на фирмата в ж.к. "Дружба". Фирмата е сключила договор за ремонт на панелно общежитие за близо 3 млн. лв. или по 1852 лв./кв.м. (950 евро/кв.м.). В градския парламент на София се разрази дискусия заради раздути разходи по ремонта, и че обявената цена е няколко пъти по-висока от пазарната. "Спаси София" направи сравнение между цените на общината и тези в магазина.

После градският парламент реши да не дава "зелена светлина" за ремонта, а първо цялата дейност да се провери от Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ).

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. SILENCE
    #6
    Отговор на коментар #5

    Още не се знае как смятат цената на билетчето. Вас ги отряза за единия лев, те се направиха, мче съд няма. Сега за един и шестдесет така и не стигна делото до ВАС и се возим с незаконни(в пъти по-високи от предишните незаконни)цени. Ама за кое по-напред. Добре е, че поне тая копанка им дръпнаха изпод зурлите. Засега ...

  2. Мислимотор
    #5

    Ха, щом и ВАС почна да връзва гащи -- припарило е на задниците на съдебната администрация.

  3. Доналд Путин
    #4

    а кога ВАС ще разгледа незаконния търг за изтребителите ?!

  4. dabedabe
    #3

    Тия дни покрай художествената гимнастика си вдигнах нервите. Всички патки коментаторки мекаха. "Мислиме", "правиме" и все "-ме". Тъй че недей дрънка, ами се заслушай малко в медиите. Положението е трагично.

  5. someone
    #2
    Отговор на коментар #1

    Да бе, да бе, идете си всички миекащи, съскащи, пискащи по родните паланки, да си ги управлявате, не да на*ирате София като кметове и гладни архитекти и ще стане нормален град!

  6. dabedabe
    #1

    Цоция гълта много пари. И никога няма да стане приличен град. Нервно е там. Всички дъвчат и говорят за пари.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.