Пропадна идеята за държавна компания за туристическа реклама

Пропадна идеята за държавна компания за туристическа реклама

ГЕРБ се отказа да учредява държавна компания "Българска туристическа организация", която да поеме рекламата и маркетинга на туризма ни. Това става ясно от публикувания на страницата на Министерство на икономиката, енергетиката и туризма (МИЕТ) нов вариант на Закона за туризма.

Предишните намерения бяха специалното дружество да се финансира с 10 на сто от туристическия данък, събиран от общините, и идеята веднага срещна тяхната съпротива. От икономическото министерство обясниха, че въпреки подкрепата на бизнеса за създаването на държавна компания за туристическата реклама, в крайна сметка решили текстът да отпадне.

Остават обаче организациите за управление на туристическите райони, които ще са юридически лица и ще имат право да извършват стопанска дейност. Всъщност туристическите райони са един от основните моменти в новия Закон за туризма. Страната ще бъде разделена на няколко зони, които ще предлагат регионални туристически продукти. Районите ще се обявяват с решение на икономическия министър и ще са под контрола на въпросните организации. Не ясно кои са районите и на какъв принцип ще бъдат определени.

В тези организации могат да членуват общините, областните управи и местните туристически сдружения, природни паркове, музеи, туроператори, хотелиери и т.н. Икономическият министър има право да предоставя държавна субсидия на организацията всяка година от бюджета на своето ведомство. Останалите източници на финансиране са членски внос, приходи от стопанска дейност, средства от еврофондовете и други програми, както и дарения. Отпада идеята 20 на сто от туристическия данък да отива за издръжка на организациите. Основната задача на организациите ще е да изготвят маркетингови стратегии и реклама на конкретния район, да го развиват и предлагат.

Звездите за срок от 5 години

Новите правила предвиждат и дълго обсъжданото отпадане на безсрочната категоризация на местата за настаняване, заведенията, ски пистите и т.н. Звездите вече ще се дават за 5 години, като прекатегоризацията ще се случи поетапно за всички обекти от 2012 г. до 2016 г.

Предвижда се още СПА и уелнес центровете също да подлежат на сертифициране за пет години. Условията и редът за сертифициране на уелнес и спортно-оздравителните центрове, както и изискванията към персонала и към управителя на тези центрове ще се регламентират в наредба на министрите на икономиката и на здравеопазването.

Отпадат категориите на плажовете, а при ски пистите отпада категорията "зелена".

Предоставянето на кетъринг услуги ще подлежи на уведомителен режим. Целта е тази дейност да може да се проследява, без да се създават излишни бариери пред бизнеса.

Сайтовете за групово пазаруване, които обявяват оферти за пътувания, ще трябва да се регистрират като турагенти при определени условия, гласят проектотекстовете.

Заявления за регистрация за туроператорска и туристическа агентска дейност ще могат да се подават и по електронен път, е регламентирано още в проекта.

Публични регистри за екскурзоводи и ски инструктори

Екскурзоводите, планинските водачи и ски инструкторите и ски училищата влизат в публични регистри, които ще се поддържат от три нови професионални сдружения, е записано в текстовете.

Проектът предвижда към кметовете да действат консултативни съвети, а в Националния съвет по туризъм да влязат и представители на приходната агенция и Българската агенция за безопасност на храните.

Още от Бизнес