Просветният министър: Трудно мотивираме учениците да четат

Системата дава знания, но не ги трансформира в умения в живота

Просветният министър: Трудно мотивираме учениците да четат

Децата четат предимно кратки текстове от екран и има голям проблем с мотивирането им към четене. Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев пред Нова телевизия. Той коментира последните резултати от програмата за международно оценяване  PISA, според които българските ученици се справят незадоволително при четенето с разбиране и природни науки.

"При PISA всички страни констатират проблем с комуникативните умения, децата четат от екрани, предимно кратки текстове. Имаме още по-голям проблем с мотивиране на учениците за четене", заяви Вълчев.

Той коментира и опита езикът на "Под игото" да бъде "осъвременен", за да се възприема по-лесно от децата.

"Под игото" съдържа хубави думи, които е добре децата да научат. Децата трябва да заучават нови думи”. Убеден съм, че има по-добри варианти да ги накараме да четат българска литература от този период", заяви министърът.

От догодина ще се променят форматите на изпитите, заяви просветният министър. Идеята е да се върви не към трупане на енциклопедични знания, а към развиване на умения.

"Нашата система дава повече знания, но по-трудно ги трансформира в умения за функционална пригодност за живота", каза министърът.

МОН ще въведе нови учебни програми, каза още Вълчев. Сегашният випуск, явил се на PISA, учи по такива от 2016 г.

"Учителите препускат по материала. Ще намалим дълбочината на темите. Трябва да учат многочлени, тъждества, триъгълници, но по-малко от това", обясни министърът.

Според него от 2000 г. насам няма влошаване на резултатите от PISA. Вълчева заяви, чене бива да се драматизира, а по-големият проблем е, че няма подобрение. Проблемът е, че се работи по стари програми, каза министърът.

"Трябва да насочим цялата система към умения. Това е, с което закъсняхме", каза той.

Още по темата
Още от България