Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Просветният министър: Трудно мотивираме учениците да четат

Системата дава знания, но не ги трансформира в умения в живота

12 коментара
Просветният министър: Трудно мотивираме учениците да четат

Децата четат предимно кратки текстове от екран и има голям проблем с мотивирането им към четене. Това заяви министърът на образованието Красимир Вълчев пред Нова телевизия. Той коментира последните резултати от програмата за международно оценяване  PISA, според които българските ученици се справят незадоволително при четенето с разбиране и природни науки.

"При PISA всички страни констатират проблем с комуникативните умения, децата четат от екрани, предимно кратки текстове. Имаме още по-голям проблем с мотивиране на учениците за четене", заяви Вълчев.

Той коментира и опита езикът на "Под игото" да бъде "осъвременен", за да се възприема по-лесно от децата.

"Под игото" съдържа хубави думи, които е добре децата да научат. Децата трябва да заучават нови думи”. Убеден съм, че има по-добри варианти да ги накараме да четат българска литература от този период", заяви министърът.

От догодина ще се променят форматите на изпитите, заяви просветният министър. Идеята е да се върви не към трупане на енциклопедични знания, а към развиване на умения.

"Нашата система дава повече знания, но по-трудно ги трансформира в умения за функционална пригодност за живота", каза министърът.

МОН ще въведе нови учебни програми, каза още Вълчев. Сегашният випуск, явил се на PISA, учи по такива от 2016 г.

"Учителите препускат по материала. Ще намалим дълбочината на темите. Трябва да учат многочлени, тъждества, триъгълници, но по-малко от това", обясни министърът.

Според него от 2000 г. насам няма влошаване на резултатите от PISA. Вълчева заяви, чене бива да се драматизира, а по-големият проблем е, че няма подобрение. Проблемът е, че се работи по стари програми, каза министърът.

"Трябва да насочим цялата система към умения. Това е, с което закъсняхме", каза той.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #12

    Има шаблони в образованието, които пречат резултатите на учениците да бъдат интерпретирани правилно. Най-големият български писател е Елин Пелин, защото е постигнал най-високият връх в това, да се определи душевността на българина, да се опише неговата красива, простодушна и добра душа. Езикът на Вазов е измислен от него, защото е считал, че ролята му в литературата е да го направи. Вазов е неразбираем и затова не се чете. Другите автори са разигравани от изкуствоведи като големи, преголеми и най-големи

  2. Бивши комунисти НЯМА!
    #11
    Отговор на коментар #7

    Това са глупости. Ако учителят си разбира от работата и системата е направена както трябва всичко ще бъде постигнато. Училището трябва да възпитава ценностите и да вдъхновява!!! Вместо това влиза в класната стая да отбие номер. Времето да мине да си вземе мизерната заплата вместо да помогне на нацията да се развива и самият той да се развие като преподавател. В СУ ми преподаваха (четоха от листа) информация от преди 20 години как да се мотивирам да я уча като всичко е коренно различно. Системата целенасочено демотивира учениците и създава неконкурентни кадри. Това е.

  3. ImBlack
    #10

    При положение, че държавата се управлява от пълен простак, е невъзможно да се мотивират учениците да четат! Друг е въпросът, че в две статии (в актуално и учител.бг) с въпросите, на 3-ти въпрос се дават два различни, при това грешни отговора, което ще рече, че дори хора, професионално боравещи със слово са функционално неграмотни!

  4. velko
    #9

    Човека вече е употребен и повече няма какво да каже на когото и да било.

  5. Petio Petkov
    #8

    Топлата вода откъм мотивирането отдавна е открита - поправителни изпити и повтаряне на годината. Но с "парите следват ученика" няма как да стане. С това велико изобретение на прехода масово произвеждаме неграмотници, включително икономисти, инженери, а като гледам последните министри на правосъдието - и юристи.

  6. безпартийна
    #7

    Основният проблем е, че децата растат в среда, която не намира четенето и разбирането за ценност. Ако един депутат срича записките си от трибуната на НС, какво искате от децата си? А трагедията е, че този депутат е избран с гласовете на родителите на децата.

  7. Бивши комунисти НЯМА!
    #6

    Подавай оставка щом не си разбираш от работата. Близко е до ума. Аз мога да ги мотивирам да взема да стана министър?

  8. Естествено
    #5
    Отговор на коментар #2

    ВинеТКу от племето на Толлтеките ли имаш предвид? ☺

  9. Горскио
    #4

    Ами елементарно е. Просто забранете телефоните в училище - децата с телефони да са задължени да ги оставят при портиера. После престанете да пръскате пари на наши фирми за изготвяне и хостване на електронни учебници, електронни програми, компютърни тестове и т. н. Основен причинител на функционалната неграмотност е Министерство на Образованието.

  10. Естествено
    #3

    "Умения" ми звучи малко като "занаят". Смисъла на знанията е да могат да бъдат прилагани. А в липсата на мотивация няма никава изненада. Образованието в България не е ценност, а някакво задължение. Естествено, че няма да има мотивация. Защо трябва да се вдига патърдия за т.нар. отпадащи? След като не желаят да учат - тяхна си работа. Ще пораснат, ще им стане ясно, че са за никъде, ще учат вечерно вече на възраст, ще си плащат и следващото поколение ще цени образованието. Докато ходят да ги търсят и да ги "връщат" в училище ще е така.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.