Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Властта се оплете с обяснения за разораното дъно на река Вит край строежа на "Хемус"

"Балканка" ще сезира ЕК за екокатастрофа, готви протест в събота

7 коментара
Властта се оплете с обяснения за разораното дъно на река Вит край строежа на "Хемус"

Властта се оплете в обясненията си за разораването на коритото на река Вит край новостроящата се магистрала "Хемус" в района на Ловеч. Реакциите на институциите бяха провокирани от разобличаващи кадри, заснети от сдружение "Балканка", на които се вижда как тежка строителна техника изземва баластра от река Вит.

Районът на река Вит на Боаза при Български извор е пред екологична катастрофа, предупреди инж. Димитър Куманов от "Балканка". "Ние сме "за" това да се строят магистрали, но първо трябва да се спазват законите и да се пази максимално природата", каза той пред БНР.

Екоминистерството първо отрече въобще да има някакво нарушение. По-късно в понеделник смени версията с обяснението, че областният управител на Ловеч не е спазил закона и е разчиствал реката от наноси, което вече е спряно.

Проверката на място на сдружение "Балканка" е направена по сигнал на живеещите в района, които не вярват на институциите. Докладът от проверката на "Балканка", който вече е изпратен до премиера Бойко Борисов, ще бъде предоставен и на Европейската комисия. За събота е планиран протест на увреденото място, каза Димитър Куманов.

Нарушенията

"Балканка" прави проверката на строежа на "Хемус" на 14 ноември 2019 г. около 10 часа при моста над река Вит при Боаза.

Установено е, че цялото корито на река Вит в близост до строежа на новата магистрала "Хемус" представлява "лунен пейзаж". Разоран е от тежка строителна механизация и транспортна техника. "Поне три багера копаеха речна баластра от терасата на река Вид над моста, по посока на Тетевен", констатира "Балканка".

Изсечени са и дървета край бреговете на реката. Тяхната основна цел е да пазят брега от ерозия и наводнения.

Баластрата, която се добива от реката е разнородна - от пясък до камъни с големина 50-60 см. Материалът не е сортиран по големина, но се изсипва към насипа на автомагистрала "Хемус" под моста на Боаза.

Димитър Куманов коментира, че с речна баластра не могат да се изграждат насипи за магистрали. По думите му за да може да се копаят инертни материали е необходимо фирмата да има концесия за мястото и да плаща съответните такси на държавата. Към момента не е ясно дали има подписана такава концесия.

Сдружението е подало сигнал до местните контролни органи за "бракониерския" набег в река Вит. Малко след това се появила патрулна кола на МВР, която се е опитала да глоби снимащите за неправилно спиране покрай пътя. Но полицаите не открили нарушения и сдружението не е било санкционирано. Междувременно самосвалите и багерите бързичко спират работа и се изнасят, което също е документирано от снимащите.

"Балканка" призовава компетентните органи – министерствата на околната среда и водите, на регионалното развитие, АПИ, ДНСК, прокуратурата, МВР и т.н. да проверят как се строи магистрала "Хемус" и дали се спазват законите и изискванията.

МОСВ: Няма нарушения

В отговора на екоминистерството до БНР по повод незаконното копаене на баластра се казва следното:

"На 14 ноември в Басейнова дирекция, Дунавкси район, по телефона е получен сигнал от Димитър Куманов - представител на сдружение "Балканка", за изземане на баластра от река Вит над село Торос, местност "Боаза". Своевременно е сформиран екип от представители на Басейнова дирекция и РИОСВ и е извършена проверка.

В момента на проверката на място, в присъствието на Куманов, е констатирано, че в реката няма техника и не се извършват дейности с изземане на баластра от водния обект. Не са констатирани нарушения, изискващи действия от компетентността на Басейновата дирекция. Предвид твърденията за добив на баластра, Басейнова дирекция ще информира кмета на съответната община, допълнително ще информира и прокуратурата за случая с оглед предприемане на действия по преценка".

Димитър Куманов коментира, че този отговор на МОСВ противоречи на предишен до сдружение "Балканка", в който се посочва, че има следи от тежка техника и разкопаване на баластра.

"При тези нарушения трябва да хванат нарушителя и да спрат строежа на магистралата, за да спазят закона", каза Куманов. Той допълни, че разбира тежката ситуация, в която са поставени проверяващите, защото ако глобят и спрат нарушителите, на следващия ден инспекторите ще бъдат уволнени от началниците.

За събота е планиран протест на мястото, каза още той. Другото нещо, което се предвижда, е да се изпрати жалба до ЕК за строежа на магистралата.

Няколко часа по-късно МОСВ обяви, че... "спира почистването на реката"

Около 17 часа от екоминистерството излязоха с нова версия – почистване на реката от наноси.

Преди това пред БНР от МОСВ твърдяха, че няма установени нарушения и не споменаваха нищо за почистване на реката. От разпространените от "Балканка" кадри е видно, че се копае баластра и няма никакво разчистване на река Вит, но очевидно ведомството на министър Нено Димов е на друго мнение.

"Във връзка с констатирано извършване на дейности по почистване на наносни отложения в река Вит в района на пътен възел "Боаза" и пътен възел "Дерманци", община Луковит, област Ловеч, Басейнова дирекция "Дунавски район" (БДДР) и РИОСВ-Плевен издадоха писма до областния управител на област Ловеч, с които се дава предписание за спиране на всякакви дейности по реката", се казва в съобщението на МОСВ.

Басейнова дирекция "Дунавски район" е дала указания до областния управител на Ловеч да не се предприемат дейности по почистване на наносни отложения в река Вит до приключване на изискуемите процедури за подобни дейности по реда на Закона за водите.

Писмото на басейнова дирекция било след получено писмо от областния управител на Ловеч за "стартиране на дейности отнемане на наносни отложения в коритото на река Вит".

В писмото си до областния управител Басейнова дирекция изрично посочва, че за извършването на такива дейности се изисква разрешително по Закона за водите, каквото не е издавано.

Осъществяването на такава дейност без разрешително подлежи на административно-наказателна отговорност.

Държавната "Автомагистрали" строи "Хемус"

Магистрала "Хемус" се строи от държавната компания "Автомагистрали", която в края на миналата година получи чек от правителството за над 1.3 млрд. лв. за участъка до Велико Търново.

Публично беше направена копка само на един участък от близо 1 км около село Торос.

В понеделник следобед от Агенция "Пътна инфраструктура" съобщиха, че не са възлагали изпълнението на никакви дейности край река Вит, свързани с изграждането на участък от магистрала "Хемус".

В момента "Автомагистрали" извършва изкопи, насипи, водостоци и селскостопански подлези в участък между 94-ти и 96-ти км на магистралата. Изгражданите насипи със скален материал са от кариери за инертен материал, с които дружеството има договор за доставка.

"В тази връзка опитите за внушение, че в изграждането на трасето се влага баластра от река Вит са неверни. "Автомагистрали" ЕАД не разполага и не e искала разрешение за добиване на баластра от река Вит", се казва в съобщението на пътната агенция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Baraev
    #7
    Отговор на коментар #3

    А колко долен и продажен трябва да си за да се продадеш и да пропагандираш каквото господарите ти кажат, в смисъл като теб. За образоваността си прав, природата разбира се е на твърдо първо място ..

  2. mediaman
    #6

    Пълни смешници. Най-накрая ще излезе, че не наглите мутри и крадци са виновни,а 28 годишната областна управителка В.Събчева. О, я стига! Признайте си, че крадете като за последно. Изборите са през 2021 и верно ще ви е за последно.

  3. Дядо ми Петър
    #5

    Няма проблем! Утре Рапонът ще бръмне да инспектира строежа, ще се прегърне с един-двама бачкатора, а след това хората му ще пуснат филмче от събитието в Туитер. А че новопостроеният участък ще се нагъне като юфка от негодната баластра ще стане ясно "едва" след една-две години. Тоя филм сме го гледали много пъти. С един и същ финал - пак плащаме ВСИЧКИ НИЕ. А нагушилите се фирмаджии са готови за нови "обществени" поръчки. От същите тези корумпирани разбойници, които се разпореждат с НАШИТЕ ПАРИ като с бащиния.

  4. ирис
    #4

    не мога да реша кой министър печели предпочитанията ми, Барни или Нено и двамата са недостижими

  5. Мазен Кумунис
    #3

    Колко извратен трябва да си за да протестираш против магистралите? Колко необразован трябва да си за да слагаш на един кантар природата и магистралите? Някои хора заслужават, като маймуните да живеят по дърветата! Венсеремос! ;)

  6. Бивши комунисти НЯМА!
    #2

    ДПС си знае работата. Превърна България в ад не само за хората а и за животните.

  7. Лизи Гугуткова
    #1

    Радан Кънев
    Борисов да не намесва името ми в собствения си провал да осигури и обезпечи финансово проекта за АМ „Струма“, важен за всички българи.
    В Европейския парламент има петиция от местни хора в Кресна, но нито аз ги познавам, нито те са ме търсили.

    Петицията не засяга околната среда, а призовава за защита на дребния бизнес – тема, която е важна и чувствителна за нас от център-дясното. В интерес на България е тази петиция да бъде разгледана бързо, за да бъде дадена правна сигурност за труда

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.