Протестиращи обявиха продажбата на БДЖ "Товарни превози" за предателство

Протестиращите запалиха свещички за БДЖ, сн. БГНЕС

Рехав протест срещу втория опит за продажбата на БДЖ "Товарни превози" се проведе в четвъртък вечерта пред Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол (АПСК). Около 20 души се събраха на организираната от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт проява.

Според противниците на раздържавяването на товарния жв превозвач обявения в началото на седмицата конкурс нарушава закона за приватизацията, в чийто забранителен списък присъства "Холдинг БДЖ", част от чиято структура е БДЖ "Товарни превози". Според юристите на приватизационното ведомство обаче това не е проблем.

 

Според протестиращите цената от 100 млн. лв., която АПСК очаква за жп превозвача, е "смешна". Само вагоните на дружеството струват над 600 млн. лв., а така българската държава ще бъде ощетена с над 1 млрд. лв. през следващите 10 години, защото дълговете на предприятието ще трябва да бъдат погасени от гражданите, изчислиха присъстващите пред сградата на агенцията.

 

Това, което се опитват да направят с БДЖ е национално предателство, твърди участник в демонстрацията. Това е отрасъл от държавната сигурност, не трябва да минава в корпоративни ръце, смята той.

 

"В частни ръце една такава компания би се управлявала по-добре", коментира от своя страна Владимир Владимиров, председател на борда на директорите на Холдинг БДЖ. По-рано през деня пред БНР той заяви, че тъй като приватизацията на БДЖ "Товарни превози" се проточи с една година сега дружеството струва по-малко, отколкото в началото.

 

"През тази една година в "Товарни превози" не можехме да правим една голяма част от реформите, които трябваше да бъдат направени, по простата причина, че такива са изискванията на агенцията за приватизация", допълни Владимиров.

 

"Това означава, че ние в "Товарни превози" не може да се освободим от неоперативни активи, които са доста на брой. Само имотите са 320, ние продължаваме да ги стопанисваме, въпреки че нямаме нужда от тях. Също така не може да се прави никаква оптимизация на броя на служителите. А иначе други реформи се осъществяват, но е необходимо да има толкова мащабна реформа, че да повлияе съществено върху финансовите резултати на холдинга", смята той..

 

По думите му търгове за излишните активи така или иначе се подготвят като вариант, ако и този път приватизацията не се случи. Първият конкурс, в който участие заяви само офшорката "Дует реълуей България", бе прекратен през юли. В сегашната процедура изискванията за стратегическите и финансовите кандидат-купувачи са значително снижени.

 

Владимиров коментира още, че получената цена няма да отиде само за погасяване на задълженията на "Холдинг БДЖ" за мотрисите "Сименс Дезиро" към KfW, а ще бъдат използвани за погасяване на задълженията към всички банки, на които дължи средства. С това задълженията на БДЖ, които в момента са 731 млн. лв., ще бъдат намалени със сто милиона и други 100 млн. ще бъдат отписани с продажбата, обясни той.

 

"Когато аз влязох в дружеството, загубата беше повече от 70 млн. лв. В момента за първите 10 месеца загубата на дружеството е 14.5 млн. За първите 10 месеца на миналата година загубата беше 31.5 млн. Тоест само за тази година намалението за първите 10 месеца е 16 млн.", посочи още председателят на борда на железницата.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?