Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Протестиращи превозвачи получиха обещания за неясни отстъпки за тол таксите

0 коментара
Сн. Архив БГНЕС

Десетки превозвачи в различни точки на страната излязоха в петък на протест срещу тол таксите и състоянието на пътищата.

Те се обявиха още и за връщането на разрешителния режим за украинските тирове, както и за създаването на т.нар. мини Шенген между България, Румъния и Гърция, чиято версия беше лансирана в четвъртък.

Не се планира поскъпване на тол таксите, а се обсъждат отстъпки за превозвачите, обяви Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Ведомството на министър Андрей Цеков не се ангажира от коя дата евентуално ще бъдат въведени отстъпките.

Протестът

Протестът на превозвачите беше организиран от Националното сдружение "Аз имам камион", в което участват предимно по-малки фирми в бранша. Големите превозвачи, със стотици камиони, не са негови членове.

Те се заканиха да организират автошествия в посока граничните пунктове Дуранкулак и Йовково, край Долни Дъбник, детелината за Русе и в София, при разклона за село Равно поле.

В област Добрич протест се проведе на две места - в района на граничните пунктове до Кардам и Дуранкулак. Първоначално е било планирано превозвачите да затворят международните пътища към Румъния. Те обаче не са получили разрешение и по тази причина протестът е бил под формата на шествие.

Над 50 камиона на транспортни фирми от областите Добрич, Варна, Шумен и Русе са тръгнали тази сутрин от Добрич към ГКПП "Йовково". Колоната от камиони проведе серия от шествия между границата с Румъния и село Кардам.

Милен Баев, който е член на Управителния съвет на сдружението "Аз имам камион", обяви, че исканията им не са политически.

Превозвачите са недоволни от лошата комуникация с централната власт, вдигането на тол таксите, лошата пътна инфраструктура и неравнопоставеността между големите компании и малките и средни фирми в бранша.

Протестиращите настояват още за еднаква цена на всички застраховки "Гражданска отговорност" за влекачи на товарни автомобили. Искат и връщането на разрешителния режим за украинските превозвачи, както и за създаването на т.нар. мини Шенген между България, Румъния и Гърция.

От началото на годината 46 фирми на превозвачи в областите Варна и Добрич са преустановили дейност, посочи Милен Баев.

"Ако не постигнем споразумение с управляващите по тези искания, протестът може да ескалира в гражданско неподчинение", допълни Милен Баев.

Няма да се вдигат тол таксите

Не се планира поскъпване на тол таксите, а се обсъждат отстъпки за превозвачите. Това съобщи Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Ведомството на министър Андрей Цеков посочва, че заедно с представители на пътно-транспортния бранш се работи за въвеждането на механизъм на отстъпки заради влезлия в сила от 1 юли 2023 г. по-висок размер на тол таксите.

Твърденията на членове на сдружение "Аз имам камион" за увеличаващи се тол такси са манипулативни и категорично не отговарят на истината, твърдят от МРРБ.

От ведомството посочиха, че представителите на сдружението са част от разговорите за въвеждането на отстъпки за превозвачите. Използването на неотговарящ на фактите мотив за провеждане на протест, който възпрепятства нормалното движение по републиканската пътна мрежа, буди недоумение, казват още от МРРБ.

Дискусията в парламента за тол таксите

Преди около десетина дни - на 17 януари ,на заседание на парламентарната регионална комисия депутатът и бивш вицепремиер и регионален министър Гроздан Караджов (ИТН) попита настоящия министър Андрей Цеков какво се случва с предложението за въвеждане на отстъпки за превозвачите на база изминато разстояние, което беше обявено за обществено обсъждане в средата на миналата година.

Андрей Цеков отговори, че то е оттеглено заради становище на Генерална дирекция "Мобилност и транспорт" (DG Move) на Европейската комисия, че противоречи на европейска директива.

По указание на тази структура на Европейската комисия се разработва алтернатива, която да дава възможност за отстъпки, но само за тези тежкотоварни превозни средства, които са изминали над 4000 километра за един месец. Тази отстъпка, според правилата на ЕК, не трябва да превишава 13%, разясни Андрей Цеков тогава.

Той допълни, че МРРБ разработва механизъм за държавни помощи за компенсация на превозвачите.

От МРРБ напомнят, че всички заседания на парламентарната регионална комисия се излъчват на интернет страницата на Народното събрание на живо, а след това се публикуват записи и стенограми от тях. Предвид, че към настоящия момент стенограмата от заседанието на 17 януари все още не е публикувана, МРРБ публикува въпросите и отговорите между Андрей Цеков и Гроздан Караджов.

Гроздан Караджов: Отстъпките в тол таксите за изминато разстояние, които мисля, че през лятото Вие публикувахте за обществено обсъждане. Тези отстъпки трябва да заработят ретроактивно, т.е. от 1 юли 2023 г. За колегите да припомня този казус.

През 2022 г. направихме много рязка стъпка към подобряване на методиката на формиране тол таксите, така че да се възвърне онова, което в Европа е правило - тежкотоварните автомобили да поемат 2/3 от приходите, които се генерират от пътни такси и респективно се инвестират в поддръжката на пътищата и пътните съоръжения, а 1/3 да остане за винетките.

Като знак на добра воля половината от това увеличение беше направено от 1 юли 2022 г., а за 1 януари остана останалата половина.

Хубаво, ама се намериха добри хора в управлението, служебното, които казаха, че поради войната, поради инфлацията и т.н., въпреки че нямаше кой знае какви икономически данни за такова нещо, ще се търсят отстъпки от предвиденото увеличение и аз бях изключително неприятно изненадан, че това беше потвърдено от новото правителство, които вместо да следват европейската директива, която казва, че който цапа - плаща, който ползва - плаща и кой колкото повече цапа и ползва, повече и плаща.

В нарушение на политиката за декарбонизация, която казва, че за да излезем от пътищата и да вървим към електрифициран влаков транспорт на товарите, ние ще трябва да натоварваме все повече таксите за тежкотоварните автомобили, а съответно да намаляваме или да търсим баланс в превоза с електротранспорта.

Обаче, пак да кажа, със съжаление, вие потвърдихте с Ваше решение и качихте за обсъждане. Каква ще е съдбата на това Ваше решение, какво ще се случи с това намаление и въобще ако може да ни кажете ще връщаме ли пари от 1 юли, как си го представяте?

Андрей Цеков: Уважаеми господин Караджов, прав сте, да. Това увеличение на тол таксите, което неколкократно беше отлагано, влезе в сила от 1 юли.

Чисто като финансов ефект, бих казал, че е много добро отражението и това се вижда от тазгодишните приходи, които за първи път - винетки и тол такси, доближават 800 млн. лв., при всичките резерви, които имаме от гледна точка на събираемост и нужда от подобрения. Т.е. ние започваме да доближаваме сумата, която ни е необходима годишно да поддържаме пътната инфраструктура и това реално може да се случи.

Това, което заварихме, беше изключително голямо напрежение от страна на транспортния бранш с предлога за изключително резкия скок, поемани и неизпълнени обещания, за преразглеждане на въпросната тарифа, за възприемане на методи за гъвкаво тарифиране - диференцирано, нощно, уикенд, съответно и за отстъпки.

В крайна сметка направихме една работна група, идеята на която беше да се предложи някакво решение. Това, което произлезе от работната група, беше предложение за отстъпки, при това ретроактивни, прав сте, при надвишаване на определен брой километри - ползване на отстъпки.

Аз, лично, като юрист съм имал винаги резерви към този подход, тъй като противоречи на принципите на директивата. Поради тази причина беше качен за обществено обсъждане, но паралелно го изпратихме до ЕК за съгласуване с DG Move. Имахме уверения на участници в работната група, че е съобразено с европейското законодателство. Получихме категорично становище, че този подход ще противоречи на директивата, поради което ние оттеглихме акта.

В момента, по указания на Комисията разработваме алтернатива, която ни дава възможност евентуално да се дават отстъпки, но само за горницата над определено разстояние, т.е. ако е минал някой над 4000 км, например - да получи някаква отстъпка между 4000 и 6000 км. Това е практика, има я в другите държави. В известен смисъл е дерогация от принципа "замърсителят плаща и потребителят плаща".

Аз не се ангажирам в момента да дам дефинитивно решение на въпроса, тъй като е работен процес. Това, което е допустимо по правилата на ЕК, е общият размер на отстъпките да не надвишава 13% от нормалната тол такса.

В момента извършваме анализ на степента, до която транспортният бранш е засегнат от войната в Украйна, както и от Covid кризата, и имаме разработена схема за държавни помощи, която все още не е утвърдена, която да даде възможност на всеки един превозвач в зависимост от това колко е засегнат, колко са намалени неговите обороти, на база заплатените такси да получи някаква нормална държавна помощ. Това също е нещо, което в следващите месеци ще мога да ви докладвам, когато имаме нещо дефинитивно по темата. Това е.

Гроздан Караджов: Благодаря Ви, господин министър. Първо съм удовлетворен, че в размера до 50% има правилна стъпка в посока на ревизия.

Друг е въпросът, че лично не бих в каквато и да е форма правил някаква концесия в плоскостта на намаляване дори с тези 13%. Само ще Ви напомня, че от началото на тази година съседните на нас държави вдигнаха драстично (тол таксите - бел. ред.), докато ние за целия период на съществуването на тол таксите в България, това беше първото - юли 2022 г., вдигане на тол такси.

И ако погледнете цената само от Солун до Атина е доста по-висока, отколкото годишната винетка у нас, пък нали трябва да се съизмерваме със съседните нам държави.

Това, което искам да поясня, са няколко момента. Защото, ако такава беше работата, както я казахте, нямаше да го задавам този въпрос. Към датата, в която публикува министерството обявлението за обществено обсъждане, становището на ЕК беше вече известно, абсолютно съм сигурен, мога даже да Ви го прочета. Към онази дата казват, че тази директива по никакъв начин не предвижда като една от своите цели да награждава тежкотоварните превозвачи да използват повече тежкотоварни средства, които във Вашето писмо са представени и в съответния анекс. Тоест във времето, в което го публикувахте, вече имаше яснота по този въпрос.

Второто, което бих казал, е, че наистина по-скоро трябва да се мисли към финална формула, защото и това увеличение беше според мен едно междинно увеличение и то не беше тайна за нашите превозвачи, така че годишната поддръжка на българските пътища да може да се удовлетворява, за да бъдат перфектни и добри, изцяло от онова, което събираме от българските и чуждестранните превозвачи, а това винаги е била логиката на тола като концепция и точно с тази цел е създаден и са похарчени всички тези стотици милиони по нейното стартиране и функциониране. Благодаря!

Андрей Цеков: Господин Караджов, по отношение на това кога е получено известието от Комисията аз предполагам, че Вие визирате комуникация към служебното правителство, която за съжаление на мен ми стана ясна в деня, в който трябваше да се гледа в Министерски съвет.

И ще Ви кажа истината - в деня, в който въпросната тарифа трябваше да се гледа на Министерски съвет, по време на заседанието на Министерски съвет, главният секретар ме уведоми, че е пристигнала грама от DG Move, в която изразяват мнение относно законосъобразността на въпросната тарифа. Още в същия момент аз оттеглих точката от дневния ред. В грамата беше цитирана предходна кореспонденция, която тогава разбрах, че съществува. Това е коректната хронология на събитията.

Аз съм съгласен, че тол таксите трябва да бъдат в такъв размер, че ние трябва да можем да си плащаме за поддръжката, но от друга страна считам за легитимни някои съображения на превозвачите и те са свързани най-вече със степента, в която сме си изградили пътната инфраструктура.

Прав сте. И аз съм пътувал от Солун до Атина. Като тръгне човек от Кулата към София може да види разликата - липсващите ни магистрали, второкласната пътна мрежа, по която се движат. Това трябва да си го признаем. Това трябва да го приемем като легитимен аргумент, който би трябвало да имаме предвид поне до момента, до който сме си изградили редовните трасета за транзита. Това е основното съображение, което ме кара да считам, че има известна логика да имаме някакъв транзитен период. Пак казвам, когато имаме дефинитивно решение, ще бъде представено тук, на комисия.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.