Проточилият се скъп ремонт на тунел "Витиня" на АМ "Хемус" е на финала

Движението ще бъде възстановено след Нова година

Снимка: Архив

Ремонтът на тръбата за София на тунел "Витиня" на АМ "Хемус" върви към своя финал. Очаква се да приключи след Нова година и движението на автомобилния трафик да бъде възстановено. Съоръжението ще отговаря на всички европейски изисквания за безопасност, съобщиха от Агенцията "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Ремонтните дейности започнаха през 2018 г., веднага след ремонта на дясната тръба на "Витиня". Според обещанията на регионалното министерство тогава поправката на съоръжението трябваше да продължи два месеца, но ремонтните дейности се проточиха няколко години, а цената им се оказа около 72 млн. лв. - колкото струва изграждането на нов тунел.

Причината за удължаването е, че при направените изследвания с георадар и геологически сондажи бяха установени каверни (кухини) както между двете облицовки, така и между първичната облицовка и скалния масив. Някои от кухините се оказаха със значителни размери. По този начин скалният масив не е подпрян както е необходимо и през периода на 30-годишната си експлоатация допълнително е претърпял деформации, прихомниха от АПИ.

Причините за наличието на кухини са комплексни. Една от тях е местоположението на тунела, който се намира в Гогинския разлом. Различни са били и технологиите по време на строителството. При изграждането му не е положена хидроизолация по цялото сечение на тунелната тръба, в резултат на което води от скатния масив са увредили носещата конструкцията на пътния тунел.

Установените нарушения са наложили извършване на пълно обследване на съоръжението. Направени са множество проучвания и експертизи, които са показали, че необходимият ремонт ще е по-сложен от първоначалните очаквания и се налага да бъдат предприети спешни аварийни мерки.

За усилване на тунела и попълване на кухините между първичната облицовка и скалния масив е инжектиран 3500 куб. м специален бетонов разтвор през направени за целта 3000 отвора. След това е извършено укрепване на масива и тунелните облицовки, за което са изпълнени над 7000 анкера с обща дължина около 70 км. Всичките са инжектирани с около 600-700 литра циментов разтвор за всеки анкер.

Изпълнена е над 33 600 кв. м хидроизолация по цялата дължина на лявата тунелна тръба. Сега се монтират армировъчни мрежи - част от новата първична носеща облицовка с дебели 15 см. Същата се изпълнява чрез торкретиране на три пласта.

Изградена е сложна дренажна система, която отвежда водите, задържани от хидроизолацията и предпазва новата първична носеща облицовка. В момента строителите изграждат и системата за опасни разливи. В резултат от всички дейности тунелът вече ще е напълно сух за разлика от времето преди ремонта, когато в него винаги имаше течове.

В началото на декември ще започне изграждането на инженерната инфраструктура. Ще бъде изградена осветителна система с адапционно осветление в двата края на тунелната тръба и водещо осветление. Видеонаблюдението ще е без сляпа точка в целия тунел. Доставени са дизелов агрегат за аварийно електроснабдяване при авария, вентилационни системи, система за събиране на опасни разливи от настилката, "умни" знаци с указания и информация и др.

Тунел "Витиня" ще е първият в страната с внедрена "Тетра система", която ще дава информация в реално време и възможност за бързо предупреждение. С новите технологии ще може да се подава информация към ситуационните центрове на АПИ, МВР, пожарната, за да се реагира на първата минута и така да се осигури бърза реакция. Буквално с един бутон ще може да се спира движението. В момента при инцидент подаването на сигнал до 112 отнема 1-2 минути. Вече дори само при спиране на автомобил камерите ще светят и мигат, ще дават сигнал и при движение в насрещното платно.

Споделяне

Още от България