Протоколът с Джейлан за магистрала Марица имал силата на договор

Главно управление "Пътища" никога не е подписвало договор с турската фирма "Джейлан" за строителството на магистрала "Марица", заяви пред mediapool.bg бившият министър на регионалното развитие и благоустройството Евгени Чачев.

В събота министър Валентин Церовски заяви, че дава на прокуратурата договора между Главно управление "Пътища" (ГУП) и "Джейлан". Той твърди, че ГУП не е имало право да обещава съдействие за това магистралата да се изплати от печалбата на НЕК от износа на ток за Турция. Тази сделка е част от междуправителственото споразумение с Турция от 1998 г. "ток срещу инфраструктура" Според министъра, средствата от печалбата на НЕК са недостатъчни за изграждането на магистралата.

Тезата на Церовски бе потвърдена и от бившия изпълнителен директор на НЕК Данаил Тафров, който бе кандидат за кмет на София от партията на Евгени Бакърджиев - Български демократичен съюз "Радикали"

Помолен да коментира сезирането на прокуратурата, бившият министър Евгени Чачев обясни, че между ГУП и "Джейлан" е подписан само протокол, преди сключването на междуправителственото споразумение "ток срещу инфраструктура". Конкретният договор за автомагистрала "Марица" е трябвало да се подпише между българската държавна фирма "Автомагистрали" и изпълнителя "Джейлан", така както за износа на ток беше сключен отделен договор между електрическите компании на двете страни.

Преговорите обаче пропаднали, защото турският холдинг увеличил цената на отсечката Оризово - Капитан Андреево от 220 на 260 млн.щ.долара. Друг непреодолим проблем било искането да се даде държавна гаранция по кредит на стойност 100 млн.щ.долара.

От министерството на регионалното развитие потвърдиха пред mediapool.bg, че наистина не съществува договор за автомагистрала "Марица". Юристите на ведомството обаче твърдят, че подписаният протокол има всички атрибути на договор и с него се поемат ангажименти. В нарушение на закона било, че е избран инвеститор без процедура по възлагане.

За последен път преговори между България и Турция по междуправителственото споразумение от 1998 г. бяха проведени на 9 юни 2003 г. в Анкара.

Тогава министрите Валентин Церовски и Милко Ковачев обясниха, че до 10 дни трябва да завършат преговорите между българската електрическа компания НЕК и турската ТЕДАШ за цената и за количествата ток, които София ще изнася за Анкара в рамките на междуправителственото споразумение от 1998 година.

Едва след това трябваше да започнат нови разговори на министерско ниво относно втората част от споразумението от 98-ма - за изграждането на инфраструктурни проекти.

Преговорите между електрическите компании обаче пропаднаха и до продължаване на разговорите за инфраструктурните проекти не се стигна

Ден след края на преговорите във вестник "Милийет" се появи информация, че протоколът, подписан в Анкара, предвижда до 3 месеца България да възложи на турска фирма изграждането на отсечката от магистрала "Марица" Оризово- Капитан Андреево, а до 10 дни да бъде взето решение за строителството на каскадата Горна Арда.

След края на преговорите министърът на енергетиката Хилми Гюлер заяви, че осъществяването на тези два проекта са условие Турция да продължи да закупува ток от България. Той каза, че преговорите за строителството на магистралата и каскадата продължават. Двата инфраструктурни проекта са на обща стойност от 530 млн.щ.долара.

В Анкара стана ясно, че Турция отказва да преговаря за каквато и да е замяна на двата инфраструктурни проекти, споменати в документа от 1998 година. Предварително от българска страна бе посочена, че София е готова да предложи алтернативни варианти вместо каскада "Горна Арда" и отсечката от магистрала "Марица".

Срещата в турската столица се проведе заради това, че на 21 април 2003 г. турската електрическа компания ТЕДАШ преустанови доставките на ток от България заради неизпълнение на ангажиментите на България да финансира изграждането на инфраструктурните обекти. Дотогава Анкара бе внесла ток за 418 млн.щ.долара.

Споделяне

Още от Бизнес