Провалена е схемата за нефтените доставки от Сибир до Тихия океан

Провалена е схемата за нефтените доставки от Сибир до Тихия океан

Руското Министерство на промишлеността и енергетиката заяви, че се е провалило със сроковете за подготовката на схемата за доставките в първия етап от проекта за тръбопровода Източен Сибир-Тихия океан, съобщава руското издание "Коммерсант" в понеделник. В резултат на това може да бъдат преразгледани сроковете за строителството на нефтопровода и неговата стойност. По мнение на аналитиците утвърждаването на схемата е свързано с нерешения въпрос за тарифите на Източния петролопровод – без държавни субсидии експортът на нефт в източното направление може да се окаже на загуба за компаниите.

Ръководителят на ведомството Виктор Христенко заяви, че не са могли да изпълнят правителственото поръчение до третото тримесечие на 2007 г. да е готова схемата за доставки в първия етап от експлоатацията на нефтопровода. Това ще стане, ако не през тази година, то през първите месеци на следващата, каза Христенко. Следователно няма да се изпълни и изискването на Федералната служба по тарифите до 15 декември да е готова тарифата за транспортирането на нефт по Източния тръбопровод.


Проектът ще доставя източносибирски нефт в страните от Азиатско-тихоокеанския регион и САЩ, припомня изданието. В първия етап ще бъде построен участъкът  Тайшет--Сковородино (2.7 хил. км) и нефтенияj терминал в залива Козмино с мощност 30 млн. т. Работите се планираха да приключат в края на 2008 г. Предполага се, че строителството на отклоненията за Китай ще са за сметка на китайската CNPC. Първата част от проекта ще се запълва с нефт от вече разработените находища в Сибир. Вторият етап предвижда да се изградят още 2.1 хил. км тръби, с което да се повиши капацитетът му до 80 млн. т годишно.

През 2004  г. реализацията на първия етап се оценяваше на 6.6 млрд. долара, а предполагаемите тарифи за доставка се изчисляваха на 38.8 долара за тон. През 2006 г. стойността вече стана 11.3 млрд. долара, а сега се оценява на над 13 млрд. долара. През март 2007 г. бившият вече премиер Михаил Фрадков изказа опасения, че по-нататъшното увеличение на тарифите за транспорт във  връзка с поскъпването на проекта може да направи тръбата нерентабилна, тъй като доставката на нефт с жп транспорт от Сковородино до Находки струва 44 долара за тон.

Тогава Фрадков препоръча на "Транснефт" да не увеличава тарифата и да приключи първия етап до края на 2008 г. През ноември обаче Николай Токарев, който пое ръководството на "Транснефт" от Семьон Вайнщок, заяви, че завършването в срок няма да стане, тъй като в някои участъци изоставането е от три-четири месеца. В същото време преди дни правителството върна на  Министерството на промишлеността и енергетиката за доработване проекта за втория етап от Източния тръбопровод.

Според аналитици задържането на схемата за доставките е заради липсата на разчети за тарифите и цените. "Портът не се строи, тарифите са неизвестни, всичко поскъпва, а с ръста на цените стана изгодно да се транспортират нефтопродукти, а не суров петрол, затова не всички компании се втурват да пълнят тази тръба", коментира Валерий Нестеров от "Тройки Диалог". По неговите думи графикът за строителството на нефтопровода и първоначалната му оценка са били много оптимистични.

В "Роснефт" и ТНК-ВР, на чийто нефт първоначално ще разчита Източния петролопровод, заявяват пред "Коммерсант", че не виждат проблеми с реализацията на  проекта и са готови да участват в него според предишните условия и утвърдените планове. Компаниите обаче отказаха да коментират приемливото ниво на тарифите и цените,при които експортът на суровина по източното направление би бил по-интересен от западните доставки. "Пазарът ще определя цените", лаконични са от "Роснефт".

Още от България

Какво се крие зад истерията с "отнемането и продаването на деца"?