Съвместна проверка на МВР и Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) на автомагистрала "Хемус" през декември е показала, че в участъка от София до Яна има вложен по-малко асфалт от необходимото и шлака в земната основа. Това съобщи служебният министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков в неделя пред Нова телевизия.
При изискване за 28 см асфалт, взетите проби са показали наличие между 18 и 21 см, а шлаката в земната основа е в голямо количество. Министърът изнесе данни, че в тази част на магистралата строежът е започнал през 2011 година, през 2013 година е пуснато движението, но разрешението за ползване е чак от 2016 година. "Т.е. някой е чакал във времето кога и как да бъде въведен този участък в експлоатация", коментира Шишков.
Той заяви, че съвместните проверки на МВР и МРРБ ще продължат, защото в голямата си част пътищата не са направени по начина, по който следва да бъдат направени спрямо проектите и предвижданията.
Очакват се резултатите от проверката на АМ "Марица", а в предстоящата седмица ще бъде инспектирана Северната скоростна тангента. Част от проблемите на магистрала "Марица" са заради това, че най-вероятно са спестени материали или са влагани неподходящи. Министър Шишков коментира, че средства за ремонти на участъците с установени нередности ще се намерят, защото това засяга безопасността на придвижване.
"Отношението на държавата към строителния процес не е било това, което трябва и резултатите са налице", каза той и посочи инспектирания от него само преди ден път Югово-Лъки, който по думите му е пример за "строителна бутафория". Там скалната маса е иззета и така пътят има нужда от почистване на камъните.
Освен некачествено извършения ремонт, проблемът там е, че основен ремонт е извършван с документи за текущ и така става невъзможно някой да поеме отговорността за качеството на свършената работа. За да бъдат избегнати такива проблеми в бъдеще, в новите търгове за пътно поддържане поръчките са разделени. Разделянето е направено, за да имат възможност и по-малки фирми да участват в търговете.
На пети лот на АМ "Хемус"ще бъде премахнато незаконното строителство, извършено до този момент, и ще бъдат одобрени проектите за лотове - пет и шест, за да може да започне строителството там. Одобрен е подробният устройствен план на 9-ти участък. "Четвърти лот стои в капана на незаконното строителство, тъй като има голям обхват незаконно строителство, а депутатите не пожелаха да намерят законов механизъм, в който да продължи строежът", коментира Шишков. Той заяви, че няма да бъде индексирано строителството на лотовете, за които има раздадени аванси. След като имат 35% аванс, трябва да продължат да строят. Казах на фирмите, че след като са получили 35% аванс, а в договорите им няма условия за индексиране, няма как да получат такива пари. Сега МРРБ, държавата и строителният бранш са в огромен капан и всички страдаме от този капан, посочи министърът.
"В момента на МРРБ прави усилие да обърне посоката на мислене, посоката на работа, на действието в този бранш. Мисля, че сме на прав път и вървим в тази посока, още повече, че част от магистралите започваме малко по малко да ги финализираме", каза още Шишков и даде за пример автомагистрала "Европа", където до месец, месец и половина може да бъде пуснато движението до границата в този участък, "който нарекох пътя на костенурката", а до няколко месеца се очаква напредък и в частта от София до Сливница. Ако целият лот бъде завършен през 2024 година, няма да бъде загубено и европейското финансиране за обекта, посочи Иван Шишков.
До няколко месеца ще бъдат пуснати и седем километра от скоростния път Ботевград-Мездра, което ще облекчи обхода на Новачене. Следващата седмица ще бъде издадено разрешение за укрепване на свлачището на АМ "Струма", така че поетапно да бъде пуснато движението и в двете платна.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
25 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Това се знаеше. Важното е, че БНТ, НОВА и БТВ мълчат в услуга на статуквото. Гнусна мафия навсякъде.
Запомнете го, защото тази тема повече няма да се споменава. Не е като безвредното Gemcorp за което се говори всеки ден от месеци. Да припомня, че в последните месеци на управлението на Борисов плащахме 30 милиона за километър.
" Я премерете колко са 28!!!! САНТИМЕТРА АСФАЛТ и пак коментирайте простотии. "
Аз не премерих, а свърших нещо по-полезно. Поразрових интернет и попаднах на едно проучване на различни видове пътни настилки в различни държави. И там има едни илюстрации: https://international.fhwa.dot.gov/pubs/pl07027/llcp_07_03.cfm
За немските аутобани гледам има три варианта с еднаква обща дебелина (90 см).
Вариант 1.
27 cm бетон (допускам, че се има предвид асфалтобетон)
15-25 cm хидравлично споена основа
48 …
cm 'frost blanket'
Вариант 2.
26 cm бетон
10 cm битумна основа
50 cm 'frost blanket'
Вариант 3.
30 cm бетон
30cm основа от надробен камък
30 cm 'frost blanket'
Според обясненията, Frost blanket осигурява термална защита за новоположения отгоре бетон, която го предпазва от замръзване през зимата и намалява изпарението на вода поради високи температури през лятото. Самата изолация е тънка, но от други илюстрации става ясно, че целият слой включва и чакълената основа, т.е. вероятно и цялата дренажна система.
Друга някаква таблица, на друго място, ми показва структурата на щатските магистрали (interstate).
Износващ пласт: 25-65 mm
Междинен пласт: 37-100 mm
Свързващ пласт: 62-250 mm
Грануларна основа: 150 - 600 mm
Така че според мен 25-30 см асфалт изглежда напълно нормално за междуградски път, по който трябва да вървят камиони, автобуси и военна техника. Естествено, че мазните лъжци от герп, които се хранят с магистрали вече близо 15 години, ще твърдят друго...
От около 2 години съм обявил, че ще дам 1 милион евро на този, който ми покаже някъде из страната нормален път, или улица, или магистрала, или площзд, или тротоар, или поне бордюр! След десетилетие граБ(д)ежи досега никой не се е обадил. Предложението е валидно!
Как ще се накажат фирмите изпълнители? Първо трябва да накажете контролните фирми приели строителството, там са изписани конкретни лица с подписи.
Къде е ултра-хипер-мега-гига специалистката по пътно строителство Ваня Григорова от КТ „Подкрепа“, да ревне как трябвало да се плати на пътищарите всичко дължимо, щото видите ли, нам си колко милиона българи работят за тях и света ще се свърши ако не им се индексират цените?
Поклон за Левски! Медия-та вие знаете ли какъв ден е днес? :(
Другарю Гешев, поне за онези 60 милиона за Хемус, изнасяни в торби, повдигнахте ли вече обвинения на корумпетата или ви трябват още няколко години за геройско разследване?
А Левски направо щеше да ги обеси.