Проверка в БНТ, бТВ и Нова тв заради реклами на хазарт

Държавната комисия по хазарта е изискала всички договори и списъци с печелившите

Проверка в БНТ, бТВ и Нова тв заради реклами на хазарт

Държавната комисия по хазарта (ДКХ) най-накрая е започнала цялостна проверка на трите най-големи национални телевизии – БНТ, бТВ и Нова телевизия, във връзка с излъчвани реклами на хазартна дейност. Инициативата е на новата шефка на ведомството – Мария Филипова, която зае поста в началото на февруари, след като финансовият министър Владислав Горанов освободи предишния председател Огнемир Митев. Това става ясно от отговор на Филипова на въпроси на Mediapool.

Комисията по хазарта е органът, който по закон упражнява контрол върху рекламите на хазарт. Както Mediapool писа, агресивната реклама на хазарт в ефира на националните телевизии, която всяка вечер облъчва зрителите как се печелят бързи и лесни пари, и то в часовия пояс на "Лека нощ, деца", се оказва напълно законна. От една страна, Законът за хазарта в чл. 10 забранява пряката реклама на хазартни игри, каквито са придобилите популярност през последните години лото и лотарийни игри на "Националната лотария", "Лотария България", а също и тези на държавния "Български спортен тотализатор" (БСТ). Нормативният акт обаче допуска четири изключения. Благодарение на това няма проблем да се обявяват наименованията на игрите, търговската марка на хазартния оператор, резултатите от игрите и спечелените печалби и тегленията на тиражите.

Преди назначаването на Филипова ДКХ не виждаше проблем в агресивния маркетинг на числови игри, чиято цел е стимулирането към хазарт. Сега за първи път публично се съобщава, че ведомството е обявило цялостна проверка по темата.

От отговора на Филипова става ясно, че тя е изискала най-подробна документация от БНТ, бТВ и "Нова телевизия" по повод проверката, която е за периода 1 януари 2017 г. - 31 декември 2017 г. Става дума за договорите за всички видове реклама на хазартни игри с телевизиите, за обявяването на печелившите участници и т. н. Изискан е и пълен списък с рекламите и предаванията с дата и час, а също и списък на печелившите участници и спечелените от тях суми.

"След представяне и запознаване с посочените документи и рекламни клипове в случай, че се констатират нарушения на разпоредбите на Закона за хазарта, ДКХ ще предприеме санкционни действия спрямо нарушителите по реда на Глава V, Раздел II от закона", посочва Мария Филипова.

В началото на годината от анализ на специализираната агенция "Медия клуб" на базата на изследване на компанията за пазарни анализи "Нилсен" стана ясно, че хазартната компания на бизнесмена Васил Божков "Националната лотария" е рекламодател №1 по обем на направените разходи за реклама на пазара на телевизионни и печатни медийни услуги през 2017 г. Според информацията компанията е вложила към 23 млн. евро в телевизионна и печатна реклама през 2017 г.

В края на февруари пък Националната мрежа за децата (НМД), която обединява 150 неправителствени организации, съобщи, че е внесла сигнал до отговорните институции, включително до ДКХ, срещу рекламния клип "Билет Шоколад от Национална лотария – 7777.bg". Клипът, който се излъчваше по национални телевизии, създава риск от насърчаване на деца и млади хора към хазартни игри, коментираха от обединението.

Тревога, свързана със засилената реклама на хазарт, изразиха и от Съвета за електронни медии, а от Националния съвет за саморегулация, в който влизат рекламодатели и телевизионни оператори, казаха, че са готови да работят по темата.

Mediapool публикува пълния отговор на Държавната комисия по хазарта от 16 март 2018 г.:

"По повод на Ваше запитване с вх. № ЗП-11/05.02.2018 г. на Държавна комисия по хазарта (ДКХ), Ви уведомявам следното:

По смисъла на Закона за хазарта (ЗХ), който допуска обявяването на наименованието на игрите, регистрираната търговска марка на организатора, резултатите от игрите и спечелените печалби, както и тегленията на тиражите (чл. 10 ал. 2 от ЗХ), излъчваните по националните ефирни телевизии хазартни лотарийни игри не се считат за пряка реклама.

Тегленето на тиражите е включено в телевизионните предавания и се отнася за хазартни игри, за които ДКХ е издала лиценз. Провеждането на тиражите се извършва в съответствие с правилата, представени от организатора и утвърдени от ДКХ. Организаторът на играта по своя преценка решава дали да се излъчват тегления на тиражи или кратки рекламни клипове в рамките на допустимата по закон и съобразно утвърдените правила информация. Взаимоотношенията между организатора и медията предоставяща ефирно време не подлежат на регулация от страна на комисията.

Независимо от изложеното, следва да имате предвид, че в изпълнение на вменените на ДКХ функции за упражняване на държавен надзор над хазарта и с оглед на разпоредбите, уреждащи регулацията и обхвата на допустимата за публикуване, излъчване и разпространяване информация, разпоредих проверка в хода на която, изисках от "БЪЛГАРСКА НАЦИОНАЛНА ТЕЛЕВИЗИЯ", "БТВ МЕДИА ГРУП" ЕАД, "НОВА БРОУДКАСТИНГ ГРУП“ АД, за периода 01 януари 2017 г. – 31 декември 2017г. следната документация:

договори, анекси и споразумения за всички видове реклами на хазартни игри, включително и за всички разновидности на моментни лотарийни игри;

заверени копия от всички договори, анекси и споразумения за излъчване на всички видове реклами, касаещи хазартни игри и печелившите участници, сключени между съответната телевизия и рекламодателя, рекламни агенции и други юридически/физически лица;

списък на предавания/реклами с дата, час на излъчване в мрежата от канали, както и списък с лицата и размера на спечелените от тях суми.

Тази информация се изиска и от организаторите на моментни лотарийни игри.

След представяне и запознаване с посочените документи и рекламни клипове в случай, че се констатират нарушения на разпоредбите на ЗХ, ДКХ ще предприеме санкционни действия спрямо нарушителите по реда на Глава V, Раздел II от закона.

С оглед на обществената значимост на темата и проведената среща със Съвета за електронни медии, Националния съвет за саморегулация, Асоциацията на българските радио- и телевизионни оператори и представители на частния сектор през 2017 г., ДКХ ще продължи да осъществява активно сътрудничество с посочените институции, медиите и другите заинтересовани лица.

В заключение бих желала да Ви уведомя, че оставаме на разположение за въпроси, които са от компетентността на нашата администрация."

Още по темата
Още от Бизнес