Проверки за мигранти допълнително затрудняват трафика към Румъния

Шофьори се оплакват, че чакат по 30 часа, транспортният министър търси съдействие от ЕС

Проверки за мигранти допълнително затрудняват трафика към Румъния

Засилен граничен контрол за мигранти, прибирането на гастербайтерите към Западна Европа и заобикалянето на Сърбия от албанци са причина за засиления трафик по границата с Румъния и образуването на километрични колони. Това съобщиха от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) в отговор на въпрос на Mediapool.

Транспортният министър Георги Тодоров ще се обърне за съдействие към еврокомисаря по транспорта Адина Вълян за по-бързото обработване на трафика на румънска територия, допълниха от там.

От Камарата на автомобилните превозвачи в България се оплакаха, че шофьорите на камиони изчакват по 30 часа, за да преминат през ГКПП "Видин – Калафат".

Близо два пъти се е увеличил трафикът през Дунав мост ІІ от пускането му в експлоатация през 2015 г. досега, показват данните от съвместното българо-румънско дружество "Дунав мост Видин - Калафат", което експлоатира съоръжението. Дневно се обработват по 800 - 900 тира, а за седмица сега минават средно по около 28 000 превозни средства, което е с 8000 повече спрямо година по-рано. За сравнение през август 2015 г. на седмица са минавали по 15 000 автомобила.

Превозвачите: Движението се отбива още при Монтана

Браншовата организация на превозвачите обясни, че камионите, които се движат по Е79 в посока Видин, се отбиват още при Монтана, което е повече от 100 км. преди граничния пункт.

Причината е образувалата се километрична опашка на изход на Дунав мост ІІ. В четвъртък, 26 август, след дългото чакане и липсата на условия шофьори блокираха движението на всички превозни средства към границата за час и половина.

Към момента липсва официална информация защо се налага водачите на камиони да изчакват по 30 часа за преминаване на граница, която представлява вътрешна за Европейския съюз, се казва в съобщение на Камарата на автомобилните превозвачи до медиите.

Тя призовава всички шофьори, принудени да изчакват на пътното платно, да бъдат изключително внимателни заради зачестилите инциденти с леки коли, които катастрофират в спрели камиони. Това е проблем, за който КАПБ сигнализира многократно отговорните институции в България, но на този етап все още няма предприети мерки за неговото разрешаване, твърдят от организацията.

Гранична полиция: Трафикът е интензивен

Товарният трафикът е интензивен на изход за всички гранични пунктове с Румъния - ГКПП "Видин", ГКПП "Русе" и ГКПП "Оряхово", посочиха от Гранична полиция.

До 31 август румънските власти са забранили преминаването на товарни автомобили над 7.5 тона през съвместния граничен пункт "Дуранкулак"/"Вама Веке" в петък, събота и неделя.

Остава преустановено от румънска страна преминаването на хора и автомобили на граничните пунктове, съпределни на българските "Кайнарджа" и "Крушари".

През ГКПП "Оряхово" преминават само товарни превозни средства, но работи само една линия на ферибота и не смогва да обслужи засиления трафик.

Причините - мигрантската вълна и гастербайтерите

Няколко са причините за засиления трафик през Румъния. Като вътрешна граница за ЕС пропускането трябва да отнема минути, но граничните власти правят щателни проверки заради засиления мигрантски натиск. Това увеличава времето за проверка на камион, обясниха служители на граничния пункт пред Mediapool.

На всеки един камион се прави тест с газанализатор за въглероден диоксид. Ако количеството е завишено, се превозното средство се претърсва дали не превозва мигранти, които се качват нелегално в камионите, докато шофьорите почиват. Режат брезента и се вмъкват или пък лягат под каросерията, рискувайки живота си. Имахме случай да извадим един мигрант под каросерията, разказа граничен служител.

Междувременно прокуратурата съобщи , че трима мигранти са задържани заради опит да преминат незаконно през "Дунав мост ІІ" от България към Румъния. Палестинецът М.М. (на 42 години) и сирийските граждани М.Р и М.С. ( на по 21 години) се укрили в камион с турска регистрация, без знанието на шофьора, при товаренето на стока в Турция.

Тримата са привлечени към наказателна отговорност за извършени по чл. 279, ал.1 от НК. Съдът прие доводите на прокуратурата, че е налице реална опасност да се укрият и да извършат престъпление. Разследването продължава, съобщиха от прокуратурата.

Друга причина за засиленият трафик е прибирането на гастербайтерите към Западна Европа.

През септември започват и каботажните превози, което също оказва натиск върху товарния трафик.

Допълнително увеличение на трафика е дошло и от албанци, които предпочитат да минат през Видин - Калафат, избягвайки Сърбия, която от началото на август значително увеличи пътните такси, обясниха още от Министерството на транспорта.

Тестове за Covid-19

Камарата на автомобилните превозвачи разполага с информация от българското посолство в Букурещ, че водачите, които ще товарят или разтоварват на територията на Румъния, трябва да разполагат с негативен PCR тест за Covid-19, който е валиден 72 часа след взимането на пробата.

Към момента не е известно дали румънските власти следят за тази мярка при преминаване през Дунав мост ІІ. За водачите има реална опасност за времето, в което изчакват за преминаване през граничния пункт, направеният PCR тест да не е валиден.

Към момента на граничния пункт не разполагат с такава информация. От там казаха, че за шофьорите на микробуси, автобуси и тежкотоварни автомобили не се изискват никакви тестове за коронавирус.

От българското Министерство на външните работи посочват, че България е включена в списъка с държави от т.нар. "жълта зона", за пътуващите от които се прилага 14-дневна карантина при влизане в Румъния. Не подлежат на карантина транзитно преминаващи лица, ако напуснат Румъния в рамките на 24 часа от влизането си на територията на страната, както и представилите съответните документи.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Подкрепяте ли партия на Кирил Петков и Асен Василев и ще гласувате ли за нея?