Проверките на бизнеса ще се определят чрез регистър за риска

Проверките на бизнеса ще се определят чрез регистър за риска

Всяка фирма, която има поне по един работник, ще бъде вкарана в регистър за оценка на риска, от което ще зависи колко често ще бъдат проверявани от инспекцията по труда. Изграждането на регистъра се прави в момента, съобщи бТВ.

Фирмите ще бъдат групирани в 4 групи спрямо риска, който носят. Мястото им в тях няма да е бетонирано. При нарушение ще се местят в по-рискова група. Рискът ще се определя, като се обработва информация от различни източници – проверки на Инспекцията по труда, данните на НОИ за трудовите злополуки, на НАП за трудовите договори.

Най-рисковите ще се проверяват планово от инспекцията поне веднъж на една или две години, а тези, които се водят за най-малко рискови ще бъдат проверявани в срок до 10 години. Това не означава, че няма да има извънредни проверки при сигнал.

“Нека обаче не се успокояват, защото това не им гарантира, че няма да бъдат посетени инцидентно по друг повод извън плана”, предупреди Дина Христова от Главната инспекция по труда.

Рискът в дадена фирма ще се оценява по специална методика. Работа без договор, забавени заплати, опасна среда и други. С цел превенция работодателите ще попълват въпросници и ще ги изпращат на инспекцията онлайн. Отговорите в тях ще показват доколко фирмата спазва трудовото законодателство.

Ще има контролни въпроси, които ще имат за цел да изловят работодатели, решили да излъжат. Фирмите ще имат време да отстранят пропуските, преди инспекторите да им влязат на проверка.

Очаква се контролните органи да започнат работа по новата методика от 2020 година.

Още от Бизнес