Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Проверките на "тънките" магистрали тръгват с обект на Велико Желев

3 коментара
През октомври 2019 г. тогавашният премиер Бойко Борисов откри магистралния участък, като мина с джипката, без да реже лента Сн. Фейсбук/Бойко Борисов

Новият регионален министър Андрей Цеков започва проверките на магистрали и скоростни пътища в четвъртък - 31 август, съобщи Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

Първият проверен обект ще бъде на 10-километровия участък от магистрала "Хемус" между Ябланица и пътен възел Боаза. Той беше пуснат в експлоатация преди местните избори през 2019 г. и все още е в гаранция. Обектът е изграден от фирми на бившия пътен шеф Велико Желев, наречен "велик и жилав строител" от депутата от "Продължаваме промяната" Бойко Рашков.

Изградени от негови фирми пътища също бяха обект на проверка и от служебната власт. Служебният регионален министър арх. Иван Шишков обяви през февруари, че липсва една трета от асфалта на Северната скоростна тангента в София. Този обект също е изграден от фирми от орбитата на Велико Желев.

Преди десетина дни настоящият регионален министър Андрей Цеков обяви взетите проби по времето на арх. Шишков за негодни. Аргументът му беше, че служебното правителство е взимало пробите без да спазва утвърдената методика на Института за пътища и мостове и от магистрални участъци с изтекли гаранционни срокове. Това на практика означава, че при констатирана намалена дебелина на настилката, държавата не може да предяви претенции, разясни Цеков.

Сега се сменя подходът. Пробите ще се взимат от Института по пътища и мостове, който е лицензиран за тази дейност и от участъци, които са в гаранция.

Обектът на проверката

Сега първият обект, с който се захваща министър Цеков, е 10-километровата отсечка между Ябланица и Боаза на магистрала "Хемус". Пробата ще бъде взета на 5 км от Ябланица, се казва в съобщението на МРРБ.

Участъкът беше построен в периода 2017 - 2019 г. от обединението "ХВП Ябланица" срещу 55 млн. лв. без ДДС. Това е доста ниска цена на километър на фона на инхаус възлагането на останалите участъци от "Хемус", което стигна до 15 млн. лв./км, а тепърва предстои индексация на тази цена.

Обединението спечели строителството на участъка между Ябланица и Боаза след проведена обществена поръчка. В него участват фирмите "Хидрострой", "Водстрой 98" и "Пътстрой Бургас", зад които стои Велико Желев.

Специален уред ще замерва магистралата

Проверката на 10-километровия магистрален участък ще бъде направена с лазерен профилограф на Dynatest MARK IV. Той е купен през 2008 г. със заем от Световната банка и е доставен на Института по пътища и мостове, се казва в съобщението на МРРБ.

Апаратурата работи с лазерни датчици, измерва неравностите на повърхностния слой на пътната настилка съгласно международен индекс за неравности.

Профилографът се обслужва от екип от двама човека - водач и оператор. В реално време операторът може да следи на екран стойностите от измерванията.

От МРРБ посочват, че Институтът по пътища и мостове има издаден сертификат за правене на пътни проби, който е валиден до 1 април 2025 г. Институтът може да прави изпитвания на повърхностните качества на настилките със съответните стандарти и методики.

Това уточнение на МРРБ е по повод критики отправени от неправителствени организации, че Институтът не е сертифициран да прави проби на пътната настилка. Това означава да вземе ядка, каквито проби бяха направени по времето на арх. Шишков от сертифицирана австрийска лаборатория.

Това очевидно означава, че в четвъртък единствено ще се прави изследване дали по пътната настилка има неравности.

Освен министър Цеков в проверката в ще участват още заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Найденов, както и началникът на отдел "Обследване на пътища и конструктивни качества на настилките" в Института за пътища и мостове инж. Светослав Каймаканов. Институтът е част от структурата на МРРБ.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. John Doe
    #3

    След като се проверят тънките магистрали, трябва да се проверят и дебелите филии на Бойко Борисов и Вичо Желев. Който иска да види къде е откраднатото от непостроените или калпаво построени магистрали, може да отиде във варненския курорт Св. Константин и Елена и да види супер луксозното имение на Вичо Желев на брега на морето с два басейна, морски фар, собствен плаващ кей, плаж, и специално построен с пари на варненската община за имението на Вичо Желев изкуствен остров-вълнолом за да го пази от морските вълни. Радой Ралин някога казваше за такива крадци скрити под чадъра на властта: "Куче влачи - диря няма; така беше, ала вече - диря има, куче няма!"

  2. Коментарът е изтрит в 15:43 на 8 октомври 2023 от автора.
    #2
  3. rusonefil
    #1

    Медиапул що тънки в кавички? Съмнявате се в основна бойкикева опорка?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.