Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Пуснати са напълно готовите 15 км от "Струма" до Гърция

За пръв път без премиера бе открит забавен магистрален участък

4 коментара
Пуснати са напълно готовите 15 км от "Струма" до Гърция

За първи път магистрален участък беше открит без премиера Бойко Борисов. За рязането на лентата на 15-километра от магистрала "Струма" от Сандански до гръцката граница не дойдоха и министри.

"Строителите извършиха подвиг, наваксвайки голямото изоставане, работейки денонощно", каза Лазар Лазаров, председател на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). След което преряза лентата, заедно с останалите официални лица.

Неврокопският митрополит Серафим поръси магистралата със светена вода и призова "да има мир по пътищата", както и "безаварийно пътуване".

Така след повече от година забавяне, проблемният лот на магистрала "Струма" беше пуснат изцяло готов в експлоатация.

Рязането на лентата беше предхождано от два предпуска. Първо на 16 юли регионалният министър Лиляна Павлова пусна само дясната лента на магистралния участък от разклона за Петрич след село Марикостиново за да се отпуши трафикът към Гърция в началото на летния сезон. Вторият предпуск беше на 31 юли, като тогава участва и премиерът Бойко Борисов.

С пускането на участъка трафикът за Гърция се изнася извън Петрич и околните села, а времето за пътуване намалява.

Ред е на пътищата през селата

Сега идва ред да се оправи пътят през селата Маринополе, Чучулигово и Кулата, които бяха разрушени от тежкия трафик заради продължилото близо три и половина години строителство на 15-те километра.

До края на строителния сезон ще ремонтираме обходните маршрути, както сме поели ангажимент, обеща Лазар Лазаров.

Председателят на УС на АПИ благодари за търпението на жителите от общините Сандански и Петрич, през чиито населени места преминаваше транзитният трафик за Гърция по време на строителството на участъка.

Подвигът на "Агромах"

С пускането на този участък постепенно изграждаме необходимия на България магистрален пръстен, каза инж. Лазаров. Той благодари на екипа на АПИ и на строителите за всеотдайната работа през последните няколко месеци.

Със съвместните си усилия за кратко време успяхме да се справим с натрупаното закъснение. "Строителите направиха истински подвиг и изпълниха огромен обем работа", каза инж. Лазаров.

Първата копка на обекта беше направена на 5 април 2012 г. от премиера Борисов и трябваше да бъде готов през март 2014 г. съгласно подписания договор.  

Строителството беше съпътствано с множество проблеми. Държавата не си беше свършила работата по отношение на отчуждаването на терени и инженерни мрежи, които липсваха в проектите. Това даде повод на гръцката фирма "Актор", която спечели търга с цена от 56 млн. лв. без ДДС, да поиска допълнително пари. За изместването на инженерните мрежи бяха отпуснати 5.5 млн. лв., но гърците поискаха още 39 млн. лв. за да могат да предадат обекта до края на стария програмен период. След като им беше отказано, те спряха да работят.

След идването отново на власт на 21 февруари 2015 г. премиерът Бойко Борисов провери докъде е стигнало строителството и установи, че "както го оставихме, така го и заварихме". След тежки и сложни преговори с гърците благоевградската "Агромах" се нави да спасява положението. За да не се стига до съд, тя влезе в "играта" като "доставчик на техника и услуги" на "Актор".

Така за по-малко от половин година проблемните 15-километра бяха довършени от българите.

Строежът беше белязан от един трагичен инцидент. На 26 юни началникът на охраната на "Агромах" Николай Чивиев бе убит с камък от сандански "бизнесмен", поискал да мине по трасето на новостроящата се магистрала. Веднага след инцидентът убиецът Емил Чачев-Ембака изчезна.

"Агромах" се явява "спасител" и на довършването на отсечката от Оризово до Димитровград на магистрала "Марица", което трябва да е готово до края на годината, за да няма загуба на пари.

Строителният надзор на магистралният участък е осъществен от "Пътинвестинженеринг", като договорът с тях е за 356 4190 лв. с ДДС.

Трасето

15-километровият магистрален участък от Сандански до ГКПП "Кулата" изцяло дублира старото трасе на главния път Е-79 и преминава през общините Сандански и Петрич.

Пътното платно е с обща ширина 29 м, като всяка лента е по 3.75 м, а аварийните – по 2.5 м. Положената хоризонтална маркировка е шприцпластик със светлоотразителни перли, което повишава видимостта ѝ през нощта и безопасността на движението.

В участъка са построени два пътни възела при "Петрич – Мелник" и "Генерал Тодоров", както и пътни връзки за селата Ново Делчево, Дамяница и Марикостиново. Пресичанията на пътищата от републиканската мрежа става на две нива. За обслужване на фермерите има 4 селскостопански надлеза. Изградени са 2 жп надлеза и 4 моста – над реките Левуновска, Потока, Склавска и Марикостинска.

Построено е ново трасе на жп линията София – Кулата в участъка Генерал Тодоров – Марино поле с дължина 4.2 км.

"Олимпийската" магистрала ще е готова през 2023 г.

В момента се строи 38-километровата отсечката от Дупница до Благоевград, която е планирано да бъде пусната на 20 октомври.

Така от 150-километровата магистрала "Струма" ще остане за изграждане само участъкът през Кресненското дефиле. 67-километровата отсечка трябва да е готова най-късно през 2023 г. Това е близо 20 години по-късно спрямо първоначално обявените намерения на българското правителство през 90-те години магистралата да е готова за олимпийските игри в Атина през 2004 г.

Изграждането на магистрала "Струма" се финансира със средства от Кохезионния фонд на ЕС и държавния бюджет.

Автомагистралата е част от европейския транспортен коридор ІV и от трансевропейската автомагистрала "Север – Юг". По нея преминава трафикът от Централна и Западна Европа  за Гърция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #4
  2. dimitardi100
    #3

    Всичко е добре, когато свършва добре! Поздравления за българските строители с пожелания за бъдещи поръчки. Удоволствие е да пътуваш по новите български магистрали и ремонтираните с европари европейски пътища! Поздравления и за всички политици, които допринасят за това! Човек и добре да живее умира, а след него остава, това, което е построил!

  3. ARROGANT
    #2

    Риторичен въпрос: Защо банкянският негодник бяга от строителството на участъка през Кресненското дефиле, който безспорно е най-важния от цялата магистрала с оглед на безопасното пътуване? Явно изчаква някой друг да свърши работата, а за него да остане пуйченето, ножиците и лентите. Както и до сега.

  4. pinocchio
    #1

    за кой пореден път го откриват тоя участък? Айде стига че не останаха лентички...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.