Путин взе Запада на прицел чрез офанзива в социалните медии

Twitter-аканунти, пародиращи руската външна политика, са последната жертва на информационната война на Кремъл

Путин взе Запада на прицел чрез офанзива в социалните медии

Пет популярни Twitter-аканунта, известни с острата си сатира на руската външна политика, станаха последните жертви на все по-шумната информационна война между Кремъл и Запада, пише "Файненшъл таймс".

Акаунтите, включващи @DarthPutinKGB, който е лека пародия на руския президент, има 50 000 последователи, с таглайн“You don’t visit Russia,I visit you”(Ако ти не посетиш Русия, ще те постя аз); @SovietSergey, който взима на подбив руския външен министър, с 960 последователи, “I deny, therefore I am”(Аз отричам, следователно съществувам) и @AmbYakovenkoNot – акаунт, осмиващ руския посланик във Великобритания, със 725 последователи и таглайн “Admirer of Putin, friend of Corbyn”(Обожател на Путин, приятел на Корбин), са били деактивирани от Twitter във вторник, очевидно в координирана акция.

Говорител на американската социална медиа каза, че компанията не може да обясни защо е станало това, мотивирайки се с поверителността на потребителите и съображения за сигурност и изтъквайки официалната политика на сайта по отношение на пародията, коментарите и фен-акаунтите.

Повечето потребители на Twitter едва ли са забелязали затварянето на акаунтите (част от които бяха възстановени след огласяването на случая -бел.ред.). За хората в сектора на сигурността и отбраната обаче този епизод е пореден залп от информационната кампания, водена от Москва в Европа, на обвинително сочене с пръст и замеряне с кал.

Наблюдатели отбелязват, че Кремъл търси не толкова явни и открито войнствени средства да постигне своите геостратегически амбиции – от вдигането на западните санкции до всяването на разделение в ЕС и НАТО.

"Фразата, която идва наум, е tous azimuts – по пълна програма. Русия сега предприема широкомащабни усилия чрез англоеизчните и европейските медии, да разпространява деизитформация", казва Бен Нимо, сътрудник в Atlantic Council.

Говорителят на НАТО Оана Лунджеску определи руската информационна кампания като "като най- голямата и най-интензивната, с която се е сблъсквала НАТО от края Студената война до сега", насочена да "обърква, отклонява и разделя общественото мнение" в западните държави.

Затова и една от най-обсъжданите теми между военните и службите на страните от Алианса е как по-добре да се предпазят от деизнформацията, произвеждана от Русия. Съюзниците от 28-те страни членки на НАТО ще обсъждат темата на предстоящата среща на върха през юли. Междувременно НАТО започна да обмисля свои собствени контрамерки. Британската армия формира нова бригада – 77-ма, посветена на войните в социалните медии.

Някои руски кампании са сравнително меки. Във Великобритания например, руското посолство наскоро стартира проста, макар и напориста кампания #WhatBritainLost (Какво загуби Британия). Целта е да привлече вниманието към икономическите щети, които търпи Великобритания от санкциите, въведени срещу Русия заради анексирането на Крим, пояснява "Файненшъл таймс".

Други кампании са по-злокачествени. Канцлерът на Германия Ангела Меркел нареди на разузнавателните служби да разследват необичайния казус "Лиза" – за 13 годишно момиче от руско-германски произход, за което руските медиите разтръбиха невярната информация, че е изнасилена от имигранти. Случаят предизвика фурор в Германия, включително гневни демонстрации на живеещи в страната руснаци, след като изфабрикуваната история бе тиражирана от руската държавна телевизия. Германските власти искат да знаят дали Москва използва социалните медии за умишлено подклаждане на гняв по случая.

В англоезичния свят Русия излъчва две държавни телевизионни програми - RT and Sputnik, които нескрито поддържат политици като Марин Льо Пен във Франция.

Забраната на акаунта @DarthPutinKGB, казва Нимо, е по-нататъшна експанзия на репресивните техники, които Кремъл вече тества близо до дома.

Русия успешно "банна" през 2014 г. няколко местни потребители на Twitter, считани за враждебни на властта, припомня анализаторът. По-амбициозното настъпление започна в началото на тази година, когато десетки украински блогъри откриха, че Twitter-акаунтите им са временно закрити. Както се установи, това е било дело на руски онлайн "тролове", наети от държавна институция в Санкт Петербург, които са бомбардирали автоматичната система на Twitter за сигнали за съдържанието с оплаквания от реч на омразата. Това е предизвикало автоматично преустановяване на някои акаунти.

Въпреки това, ще има ли успех руската информационна кампания, предстои да се види.

Twitter вече възстанови някои от дезактивираните акаунти. И сега броят на техните последователи расте с темпове, невиждани в последните седмици.

Проблемът е, че всичко е от горе надолу. Допускането е, че ако можеш да крещиш това достатъчно силно, то ще се разпространи като вирус. Но в реалния живот нещата не се случват така. Не можеш да контролираш социалните медии от офис в Москва, смята Нимо.

В действителност, в непокорните социални медии всякакви забрани и деактивиране бързо генерират шумна реакция от противници на Русия.

"Уважаеми Twitter, защо по дяволите деактивирахте един от най-смешните пародийни акаунти наоколо", запита естонският президент Тумас Хендрик Илвес.

От сряда по обед хиляди потребители на Twitter използват нов хаштаг: #NoGulagForDarthPutinKGB.

Споделяне
Още от Свят

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?