Като прелюдия към тол таксите

Ръчното броене на трафика по пътищата става автоматично

Второкласният софийски околовръстен път изпреварва по натовареност магистралите

Ръчното броене на трафика по пътищата става автоматично

Повече от 50 години след като е въведено ръчното броене на трафика по републиканските пътища у нас системата се променя с автоматизирано събиране на данните. Първоначално това ще се приложи за пътищата втори и трети клас, а от следващата година и за тези от първи клас и магистралите. Това става възможно благодарение на реализацията на европейски проекти, които се финансират по две оперативни програми – "Регионално развитие" (за втори и трети клас) и "Транспорт" (за първи клас и магистрали), съобщиха от агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

 

Това е първата стъпка от изграждането на "Интелигентната система за управление на трафика", която предвижда въвеждането на платеното преминаване по пътищата в бъдеще чрез т.нар. тол такси. Правителството на тройната коалиция предвиждаше това да случи от 2014 г., кабинетът на ГЕРБ измести срока за 2016 г., а плановете на настоящото правителство все още не са обявени публично.

 

Измерването на трафика е важно, защото е основа за разчетите за ремонти на пътните участъци, изграждането на магистрали и служат при защитаването на проектите пред Европейската комисия или пред банките при заемно финансиране.

 

Първо за втори и трети клас пътища

 

До края на годината трябва да бъде изградена автоматизираната система за измерването на трафика по пътищата втори и трети клас. Това ще бъде направено от "Телелинк". Договорът с тях е за близо 2.4 млн. лв. без ДДС, а срокът за изпълнение е 6 месеца. Средствата се осигуряват от оперативна програма "Регионално развитие", по която се финансират проекти за втори и трети клас пътища.

 

По проекта е предвидено монтирането на 120 автоматизирани преброителни пункта. Те ще заместят част от съществуващите в момента 64 ръчни главни и още 1090 допълнителни преброителни пункта по второкласните и третокласни пътища.

 

Автоматизираната система представлява монтирането на две индукторни планки под асфалта на пътното платно, които чрез датчици събират информацията за преминаващите автомобили. След това данните се предават за обработка в сървър в АПИ. Отделно на всеки пункт ще има монтирана рампа, на която ще има камери. Те ще заснемат автомобилите, обясни принципа на работа на автоматизираната система Цветан Мутафчиев, изпълнителен директор на "Телелинк".

 

Компанията има задължение да обслужва системата три години след пускането ѝ в експлоатация, съгласно подписания договор с пътната агенция.

 

По думите на Мутафчиев системата е отворена за надграждане и към нея могат да се включат и магистралите и първокласните пътища, както и бъдещо взаимодействие с МВР за заснемане на пътни нарушители. Към момента обаче монтираните камери няма да имат наказателно действие, а само информационно, казаха от АПИ.

 

С помощта на камерите ще може да се следи и маршрута на товарните камиони, дали спазват предвидения тонаж и трафик, за който са получили разрешение от пътната агенция. Периодично в АПИ избухват скандали, че служителите от "Пътни такси и разрешителни" прибират комисионни, предоставяйки разрешително за по-малък тонаж и изминати километри отколкото е в действителност товара, като разликата в цената я прибират за себе си.

 

Магистралите и първокласните пътища от догодина

 

Автоматизираното преброяване на трафика по магистралите и първокласните пътища ще стане от догодина. Този проект се финансира от оперативна програма "Транспорт", която отговаря за тези пътища. Неговата реализация започва по-късно, защото по-късно е подписан договорът с оперативната програма, обясниха от АПИ.

 

В момента се подготвя тръжната процедура за поръчката, като очакванията са тя да бъде обявена до края на годината, а проекта изпълнен през 2014 г.

 

Сега по магистралите и първокласните пътища има 53 главни пункта за ръчно броене на трафика и 338 допълнителни пункта.

 

Софийският околовръстен път – най-натоварен

 

В момента някои второкласни пътища изпреварват по натовареност дори магистралите, коментира Доброслав Симеонов, началник на отдел в Централния институт за пътни технологии, национални и европейски норми и стандарти.

 

Като пример той посочи Софийския околовръстен път, по който на денонощие минават между 10 000 и 12 000 автомобила. Това е огромна интензивност дори за магистрала, особено в двулентовия северен участък на околовръстното шосе, коментира Симеонов.

 

Други второкласни пътища с голяма натовареност са отсечката между Раднево и Гълъбово (път ІІ554), както и пътя между Стара Загора и Нова Загора (път ІІ66), по който трафикът сега е намалял след пускането на магистралата. През летния сезон изключително голямо е движението по пътищата край морето.

 

Средно по второкласните и третокласни пътища минават по 5000 автомобила в денонощие. Най-малко коли се движат по пътищата в пограничните райони, където преминават по 300 – 400 коли на денонощие.

 

 

 

 

 

Споделяне
Още от България

Кой да замени Борисов като премиер на кабинет в рамките на този мандат?