Радан Кънев сезира прокуратурата заради бизнес експанзията на Доган по морето

Според зам.-шефа на ДСБ Ахмед Доган се опитва да "заграби" Пристанище ТЕЦ Варна

ТЕЦ Варна

Водачът на листата на Демократична България и зам.-председател на ДСБ Радан Кънев обяви, че ще сезира прокуратурата и евроинституциите заради проблемите около Пристанище "ТЕЦ Варна", свързани с дейността на почетния лидер на ДПС Ахмен Доган.

"Пристанище Варна, в т.ч. и заграбеното от Доган Пристанище ТЕЦ-Варна, са въпрос от регионално, национално и европейско значение. В момента, Пристанище Варна-Изток се преустройва в "рекреационни зони" (алеи с кръчми и чалготеки), предоставени на приятели на Борисов от сенчестия свят на 90-те. А Пристанище ТЕЦ-Варна се управлява от Доган, под благосклонния поглед на местната и национална власт. Накратко - подготвя се закриване на Варна-Изток и замяната му с ТЕЦ-Варна, но вече в ръцете на ДПС, а не на държавата", алармира Радан Кънев през фейсбук профила си.

През септември миналата година се разбра, че само срещу 3500 лв. Ахмед Доган е овладял втората по инсталирани мощности електроцентрала в страната – ТЕЦ "Варна", чийто капитал е над 85 млн. лв. Сделката за "ТЕЦ "Варна" е постигната в края на юли 2018 г., като децата на бившия транспортен министър Данаил Папазов от назначеното от ДПС правителство на Пламен Орешарски – Станислав и Ивелина, са продали част от своите дялове във фирмата "Сигда", която в края на 2017 г. купи от чешката ЧЕЗ електроцентралата. Доган е платил 1800 лв. на Станислав Папазов за 36 на сто от акциите на "Сигда" и 1700 лв. на Ивелина Папазова – за 34 на сто, и така вече притежава 70 процента от собственика на ТЕЦ "Варна".

В последно време пък има сигнали, че Доган се опитва да разшири бизнес експанзията си по морето. Според публикация на в. "Капитал" почетният председател на ДПС възнамерява да изгради пристанище на мястото на въглищния терминал на ТЕЦ "Варна", като най-вероятно бъдещият порт ще поеме част от товарите на държавното пристанище.

Идеята е пристанище "Варна" да се премести от централната част на града към покрайнините.

През януари 2019 г. министрите на транспорта и на регионалното развитие Росен Желязков и Петя Аврамова са издали съвместна заповед, с която са разрешили изработването на генерален план на новото пристанище, което ще носи името "ТЕЦ Езерово". В него е заложено обединяване на няколко нови имота около порта. Един от терените - кейовата стена, е собственост на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", но то изрично е обявило, че не възразява срещу обособяването на новия порт.

"Очакваме процедурите да приключат успешно и през лятото да имаме готов генерален план за пристанището. След това трябва да получим необходимите разрешения за строеж, така че преустройството на терена и изграждането на новия кей да могат да започнат до края на годината или в началото на 2020", посочва Емил Георгиев, който е служител на ТЕЦ "Варна" и отговаря за проекта за реконструкция на пристанището, пред "Капитал".

Сега прилежащото към ТЕЦ "Варна" пристанище, което не работи от 2013 г., е с капацитет да посреща три кораба с товароносимост до 70 хил. тона, като общата дължина на корабните места е 511 метра, а максималната дълбочина - 11.9 метра.

Инвестиционно предложение за разширението и модернизирането му предвижда към площта му да бъдат присъединени още три съседни имота. Ще има ново функционално зониране на територията, удължаване на съществуващия 617-метров кей със 104 м и изграждане на нов с дължина 230 м, където ще се обособи и ново корабно място за обработване на наливни товари. Прогнозира се товаропотокът да достигне 8 млн. тона годишно. За сравнение, сега "Пристанище Варна" обработва по около 10 млн. т товари, от което приходите му са над 70 млн. лева.

"По силата на чл. 106 ал.1, чл. 112 ал.2 и пар. 74 ПЗР на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВППРБ), Пристанище ТЕЦ-Варна е ПУБЛИЧНА ДЪРЖАВНА СОБСТВЕНОСТ. Държавата обаче - в лицето на Областния управител и на Министъра на транспорта - не е издала Акт за ПДС. Напротив - държавни и общински институции усилено съгласуват и подпомагат действията, с които Доган заграбва тази ценна пристанищна зона", сигнализира Радан Кънев.

Той се зарича заедно с екип от специалисти по европейски транспортни, конкурентни, митнически и морски политики да подготви писма до ресорните комисари от Европейската комисия, с които да сезира институциите за нарушение на европейското право и заплаха за българската и европейската национална сигурност.

Кънев обяви още, че подготвя и сигнал до прокуратурата и искания до областния управител и транспортния министър за допуснатите нарушения на българските закони.

"Ще използвам всички възможности, които позицията на депутат в ЕП дава, за да не допусна този ключов за местната икономика и националната сигурност обект да попадне в ръцете на мафията или - не дай, Боже - на проводници на чуждо икономическо и геополитическо влияние", завършва Радан Кънев.

Още по темата
Още от България

Изненадани ли сте, че Антикорупционната комисия не откри нередности около "Апартаментгейт"?