Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Радев с вето срещу закона, който може да засегне споделеното пътуване

9 коментара
Сн. БГНЕС

Президентът Румен Радев върна за ново обсъждане законовите промени, които предвиждат затвор от 2 до 5 години при извършване на обществен превоз на пътници бе разрешително, лиценз или регистрация. 

Те бяха прокарани с "разпоредби от Закона за изменение и допълнение на Кодекса на търговското корабоплаване, които допълват Наказателният кодекс и Законът за автомобилните превози". 

Държавният глава пише, че не оспорва обществената опасност от нерегламентираните превози, които и и в момента са обявени за административно нарушение. В същото време отбелязва, че не са уточнени критериите, по които нерегламентираният обществен превоз на пътници ще се разграничава от т.нар. споделено пътуване.

Той припомня, че нерегламентираният обществен превоз на пътници и сега е административно нарушение по Закона за автомобилните превози. Сега излиза въпросът как ще бъдат преценени случаите, в които то се преследва по административен ред или по реда на Наказателно-процесуалния кодекс. 

"Не са уточнени и критериите, по които нерегламентираният обществен превоз на пътници ще се разграничава от т.нар. споделено пътуване. Повод за тези въпроси стават широките дефиниции на понятията "обществен превоз" и "превоз на пътници" в допълнителните разпоредби на Закона за автомобилните превози", пишат от "Дондуков" 2..

Когато едно и също деяние се определя и като престъпление, и като административно нарушение, се дублират отговорности с различна тежест, без да има яснота кой ще е приложимият ред.

Промените предизвикаха множество коментари за прекалените строгите наказания. Има дори интерпретации, че ще засегнат споделените пътувания. Проблемът е, че няма разписани определения за споделено пътуване и превоз на пътници.

С въпросните промени се обявява за престъпление извършването на обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейския съюз. 

Предвидено е наказание лишаване от свобода от две до пет години, като моторното превозно средство се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е. По-тежко наказуемо е деянието, извършено от две или повече лица, сговорили се предварително за неговото осъществяване, или чрез използването на неистински или преправен документ, или на документ с невярно съдържание. В тези случаи наказанието е лишаване от свобода от пет до десет години и глоба от пет до петнадесет хиляди лева, като съдът може да постанови и конфискация до една втора от имуществото на виновния.

"Преследването на "сивата икономика" трябва да става с механизмите на правовата държава - прецизни нормативни актове, приети в предвидим и открит законодателен процес", посочват от президентството. 

"Създаването на предвидимо и стабилно законодателство, което урежда по справедлив начин правно регулираните обществени отношения, е очакване на всички граждани към нормотворческата дейност. Освен прецизното съдържание на приетите правила, от първостепенно значение е и спазването на установения в Конституцията и законите ред за тяхното внасяне, обсъждане и гласуване. Това в най-голяма степен важи за разпоредби, с които се обявяват за престъпление определени деяния и дават основа за ангажиране на наказателната отговорност на гражданите", обясняват от "Дондуков" 2.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. nabl
    #9

    „24 часа“ попита Радев за COVID. Отговори, че е против Борисов
    Снимка: БГНЕС
    Вестник „24 часа“ ще се обръща с три въпроса към партии, личности и експерти, които имат различна визия от тази на правителството как да се действа в пандемията. Ето какво попитаха президентът Румен Радев.

    1. Какво е най-спешното, което трябва да се направи в държавата в настоящата ситуация?

    2. Какви мерки предлагат президентът и съветниците му за справяне с коронакризата - здравни и икономически?

    3. Какви са грешките

  2. Solar Power
    #8
    Отговор на коментар #7

    Варианти много, желание нула. Например много отдавна твърдв, че винетки за коли не трябва да има , а просто бензина да е с 5 стотинки по скъп. Така .... караш повече , търкаш пътя повече и естествено плащаш повече. Не караш не плащаш нищо .... простички неща работят за всички

  3. Мазен Кумунис
    #7

    Рундьо има ли идея как държавата да се пребори с незаконния транспорт от който страда законния транспорт освен с драстични законови средства? Може би ще се бори с нарушителите само с вето? Венсеремос! ;)

  4. Big Bang
    #6

    Колко убийци на пътя се отървават с 1-2 години условна присъда, а за едно споделено пътуване да лежиш в затвора 5 години? Този парламент е абсолютно недоразумение! Колко прозд трябва да си за да подкрепиш такова безумие?

  5. Мазен Кумунис
    #5

    Рундьо Ветото. Луд умора няма. Венсеремос! ;)

  6. А той т.н.президент, сякаш не е президент на държава, която се управлява със закони, а се намира на политически митинг вече четвърта година в центъра на София, като плещи глупости и вдига юмруци, като латиноамерикански революционер!!! Всяко т.н. вето е свързано не с рационално законотворчество, а с огромен популизъм...!!!

  7. Отговор на коментар #2

    Когато си направиш транспортна фирма, направиш инвестиции с пари, които си спечелил за 10-20 год., плащаш всички лицензи и данъци, спазваш всички правила и видиш ,че има хора,които извършват транспорт без да зпазват никакви правила, не плащат нищо, и печелят два пъти повече, ще разбереш кое е лобистко и кое не!!! Иначе общи политически приказки ,бля ,бля!?!

  8. olele
    #2
    Отговор на коментар #1

    Нали не си въобразяваме, че само в този закон е лобирано. В българският парЯмент от 30г 9/10 от законите са лобистки, затова нищо в държавата не работи. А законите са лобистки, защо е възможно да се създават лобистки закони. Например вносителите на този лобистки закон би трябвало веднага да отиват на съд с отнет имунитет за държавна измяна.

  9. обикновен
    #1

    ДА на споделените пътувания, които съществуват във всяка цивилизована страна! НЕ на монопола на автобусните превозвачи и тарикатите-народни представители, внесли този безумен закон в очевидна защита на Монопола! И са се скрили отново в "допълнителни разпоредби" на закон, третиращ Търговското корабоплаване?!? Оставка и разпускане на това Народно събрание, докато не са нароили и други безумия!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.