Разчистването на екобакиите като “Мисията невъзможна“

Разчистването на екобакиите като “Мисията невъзможна“

Срок до края на март 2010 г. даде парламентът на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) да докладва за резултатите от предприетото разчистване на батаците в екологията, създадени от предишното правителство. Това стана по време на специално насрочен в петък дебат в Народното събрание по проблемите на околната среда, поискан от депутати на ГЕРБ още миналата седмица.

В продължилата повече от два часа дискусия стана ясно, че бакиите в ековедомството са повече от полезните ходове на новото му ръководство, но в крайна сметка МОСВ получи подкрепата на народните представители да се спрат ненужните за екоцелите на страната общински проекти. Те при старата власт са получавали бюджетно финансиране на парче, например за няколко километра канализация, а после са ходили в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС) устно да си уговарят дофинансиране, каза екоминистърът Нона Караджова.

По думите ѝ така близо 700 млн. лв. са заровени в земята, а министерството е поставено в ситуация да трябва да търси още 400 млн. лв. за приключването им. Тъй като в бюджета за 2010 г. пари за такива ненужни проекти няма, те ще останат замразени поне до 2011 г. , а е възможно и след това да не бъдат продължени.

Като пример за неефективен проект Караджова посочи финансираната от ПУДООС с 2.8 млн. лв. канализация в родното на лидера ДПС Ахмед Доган село Дръндар. Към нея в момента били включени само 10 къщи и така излиза, че са платени по 200 хил. лв. на къща, а на всичкото отгоре и ВиК-дружеството категорично отказвало да я обслужва.

Освен че ПУДООС, чиито решения се вземат под председателството на екоминистъра, е пиляло бюджетните пари за ненужни общински проекти, за канализация в селища с под 2 хил. жители са използвани и средства от оперативната програма "Околна среда", което не е разрешено. Имало е цинично отношение към европейските партньори и ще ни трябват години, за да си върнем доверието, заяви Караджова.

Тя съобщи още, че всички около 30-40 проекта, изпълнявани и финансирани по предприсъединителната програма ИСПА, са в нарушение. Бившото ръководство на МОСВ нарочно бавило с 8-9 месеца стартирането на осем от тези проекти, чакайки 1 януари 2007 г., от когато ведомството само можеше да си провежда процедурите. По девет проекта в нарушение е договаряно пряко финансиране, за което от Европейската комисия вече са ни потърсили сметка.

В МОСВ не е имало желание за контрол и прозрачна работа, каза Караджова. При встъпването си в длъжност тя заварила само един инспектор и трима вътрешни одитори в дирекция "Вътрешен одит", която в продължение на две години била без шеф и имало десет вакантни места за одитори.

За осем години страната ни е усвоила около 20 процента по програмата ИСПА за нуждите на екологията, но ако се докаже, че са средствата са използвани неправилно, ще се налага да се връщат, заяви от трибуната на парламента съпредседателят на ПГ на ГЕРБ Искра Фидосова.

Тя определи водената политика от кабинета "Станишев" за екологични обекти през изминалите четири години като престъпна.

В ПУДООС са липсвали ясни критерии за подбор на обекти, блокиран е целият контролен механизъм и на практика кабинетът “Станишев“ е създал перфектна машина за присвояване на голяма част от средствата, допълни Фидосова.

Управителният съвет на предприятието е играл ролята на печат на волята на министъра на околната среда и водите, коментира Иван Алексиев от ГЕРБ.

Лъчезар Тошев от "Синята коалиция" посочи, че сега страната ни е поставена в невъзможна ситуация за изграждане на пречиствателни станции и депа в сроковете, които са поети като ангажимент.

Бившият зам.-министър на регионалното развитие Димчо Михалевски, депутат от БСП, репликира, че договорените с ЕС срокове за изпълнение на екокритериите са били изключително кратки и непосилни за страната ни.

Това предизвика гневната реакция на Караджова, която бе в преговорния екип на МОСВ преди да напусне ведомството при поемането на ръководството му от Джевдет Чакъров (ДПС) през 2005 г. Тя посочи, че договорените преходни периоди до 2010 и до 2014 г. са едни от най-дългите за страните членки и че десет години са предостатъчно време за една държава да се подготви и да построи тези съоръжения, които не са сложни за изпълнение.

“Не може 10 години да сме най-големият боклучарник и отпадъците да изхвърлят до входните табели на селищата“, възмути се екоминистърът.

В кулоарите пред журналисти тя каза, че до 10 дни се очаква да е ясно кои от европроектите са рисковите и да се предприемат мерки за преодоляването на проблемите им. До януари 2010 г. пък ще приключи финансовата ревизия на дадените на прокурор 80 проекта, финансирани от ПУДООС, каза Караджова в отговор на въпрос на Mediapool. За тях първоначалните констатации бяха, че са оскъпени, има съмнения за неправилно проведени обществени поръчки и се припокрива финансирането им от различни програми. Тези проекти са концентрирани в девет общини, сред които Дулово, Джебел и Асеновград.

ПУДООС да бъде закрито и постъпващите в него приходи от такси да се пренасочат към държавния бюджет и се разходват по общия ред за финансиране на екопроекти с ключово значение, поискаха в същото време от Българската стопанска камара (БСК).

Организацията, която участва в управата на предприятието, съобщи още, че досега е възразявала срещу одобряването на нови проекти с финансиране за 150-200 млн. лв., което е надхвърляло два пъти бюджета на ПУДООС за 2009г.

Създаването и функционирането на държавно предприятие, регистрирано по Закона за околната среда и Търговския закон, което управлява и разходва бюджетни средства – държавни такси, целево предоставени средства от държавния бюджет за екологични програми, глоби и имуществени санкции за административни нарушения по специалното законодателство по околна среда, е в грубо нарушение на основополагащи принципи на управление на правовата държава, бюджетната система и механизмите на т.нар. Валутен борд, се посочва още в становището на БСК.

Бизнесът е против това с пари, събирани основно от индустрията, да се финансират общински проекти с недоказана ефективност и целесъобразност и това да прави орган, доминиран от представители на държавните ведомства.

Споделяне
Още по темата
Още от България