Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Разделение в ЕК за правото на всяка страна да има еврокомисар

1 коментар

Европейската комисия показва признаци на разделение по въпроса за институционалната реформа на ЕС като полският комисар Данута Хубнер атакува идеята на Гюнтер Ферхойген, че малките страни не се нуждаят от пълноправни еврокомисари, съобщава в петък EUobserver.

“Създаването на две категории страни членки и приемането на размера за критерий, по който дадена страна да има правото да предлага комисар, е безпочвено и честно казано неприемливо", коментира Хубнер пред  полската информационна агенция ПАП.

Ден по-рано заместник-шефът на Европейската комисия (ЕК) и комисар по индустрията Гюнтер Ферхойген предложи малките страни от ЕС да назначават заместник-комисари във важни области вместо пълноправни комисари с маловажни ресори, за да се създаде “ефективна, малка и високо компетентна комисия”.

Дебатът съвпада с опитите за съживяване на проекта за евроконституция и институционални реформи в ЕС. С приемането на България и Румъния от 1 януари ЕС затвърди досегашната практика всяка страна членка да излъчва свой еврокомисар, като Букурещ получи ресора “мултилингвизъм”, смятан от мнозина за маловажен и измислен.  

27-те страни членки на ЕС са твърде различни по размер, като Германия е с население от 82, 5 милиона, а Малта - с 400 000. Това се отразява в механизма на квалифицирано мнозинство при вземане на решения в ЕС, при който по-големите страни имат по-голяма тежест при гласуването. 

В същото време идеята, че малките страни не са равни на големите си остава табу. Всяка столица държи да има свой човек като комисар в ЕК, за да защитава престижа на страната и да ѝ осигурява информация от първа ръка за нещата, които се обмислят в Брюксел. 

Проектоконституцията – отхвърлена от референдумите във Франция и Холандия през 2005 г. – предвижда ротационна система с равноправно участие на всички страни за постовете на еврокомисарите. Според сега действащия договор от Ница броят на комисарите трябва да бъде редуциран след като ЕС нарасне до 27 страни членки. На опашка за присъединяване чакат Хърватия, Македония и Турция. 

Полският комисар по регионалната политика Данута Хубнер подкрепи предложението на Ферхойген Европейският парламент да избира председателя на ЕК, който след това сам да избира екипа си, вместо сегашната ситуация, при която страните членки подбират кандидатите при закрити врата.

”Трябва да се отчетат предимствата на по-малка комисия”, каза Хубнер. “Но по-малката комисия би трябвало да има изцяло различен метод на селекция, при която комисарите не се селекционират от страните членки...Методът на селекция трябва да се възложи на Европейския парламент.”

Според Данута Хубнер сегашната ЕК от 27 души функционира добре, но колкото по-голяма става комисията, толкова повече власт се съсредоточава в ръцете на председателя ѝ.

"Не забелязвам отслабване на Комисията... работата върви добре. Има обаче една естествена тенденция при по-големи организации да доминира президентската система, тъй като е необходимо да се намерят начини за ефективно взимане на решенията, дори и тези начини да са по-малко демократични", обясни Хубнер.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Мнение
    #1

    В Новата редакция на Евроконституцията би било целесъобразно да се заложат три принципни подхода:Решаването на набелязаните конкретни задачи на Евросъюза, с оглед на по-голяма оперативност, да бъде по-централизирано;Вземането на оперативни решения с относително по-значим характер да става с консунсус на страните-членки; Вземането на решения със стратегически, рамков и дъргосрочен характер да става с пълен консенсус.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.