"Иначе раздуйте това, че вкарах КФН по "Еврохолд" на тоя да му размажа физиономията, че не се съобразява с мене".
Тaка говори един български политик от най-висша класа. Премиер-министър, ръководител и държавник. Политик с успехи на европейската сцена и с претенции, че и там му се слуша думата. Да, в XXI век в европейските държави лидерите така говорят. Който не вярва, нека попита българската прокуратура.
Защото прокуратурата не видя нищо нередно в този начин на говорене и управление на държавата. Тъкмо обратното, тотално отказа да се занимава с въпроси като меси ли се премиерът Бойко Борисов в работата на (уж) независими държавни органи, казва ли им кого да ударят и кого не, превишава ли правомощията си, работят ли институциите по поръчка и тем подобни маловажни въпроси.
Кратко припомняне – цитираната фраза е от запис, изтекъл в публичното пространство в средата на юни. Извън обяснението за "Еврохолд", в него имаше и други запомнящи се лафове. Например по адрес на председателя на парламента Цвета Караянчева:
"Това не е спешно, да ме търсите. Спешно е...спешно. Просто – казва си, че е проста жената и си кара. Когато си прост, е лесно".
Това по повод знанията ѝ за арменския геноцид.
Сам по себе си записът подлежи на анализ, но не това е важното. По-важна е реакцията след него. На първо място беше главното действащо лице – премиерът. Три дни след появата на записа той затвори темата кратко и категорично – нямало лоша реклама. И обобщи:
"Ако се вкарам само да мисля за това, значи, че му обръщам внимание. Да правят каквото знаят. Ма колкото искат да правят. Повече да правят. Няма лоша реклама... Колкото пъти го направят, толкова пъти ги бия".
Исторически утвърден факт е, че Борисов с компроментиращи записи не можеш да го уплашиш. Все пак това е човекът, преминал през "Мишо Бирата" и "Ти си го избра" без драскотина по имиджа и изборните си резултати. Но това не е толкова негов проблем, колкото на избирателите.
Драматичното е друго – у нас отдавна вече нищо не е скандал. Нито когато премиерът псува и обижда, нито когато лъсне, че употребява държавата както си иска, без капка притеснение. Като няма обществена нетърпимост към подобни изпълнения, ще има примирение с тях. Просто и ясно. Както казва премиерът: "Когато си прост, е лесно". Нещата са такива каквито са и ние все продължаваме надолу. По същия начин, към ново дъно.
В този смисъл не е никак чудно, а тъкмо обратното - естествено е, че прокуратурата не вижда никакъв проблем в поведението на премиера. Няма как да е обратното. Ако тръгне да разобличава министър-председателя, би значело да разобличи себе си. Нима всички институции не работят по команда? Едни от Борисов, други от няКОЙ друг? Нима същата прокуратура не мълча и не си затваря очите десетилетия за Цветан Василев или Васил Божков, а после не ги погна с всички сили. Дали и в тези случаи няКОЙ не се обадил и не е казал: "Я раздуйте..."
Огромният грях на българските институции и хората, които работят там, е, че постоянно се опитват да подменят реалността. На обществото се втълпява, че хотелът на плажа е подпорна стена и че здравеопазването работи добре, докато хора умират на болничните стълби. Подобно поведение не бива да бъде прощавано, защото не може хора, които издържаш, да ти плюят в лицето и да те правят на глупак десетилетия наред. А институциите у нас правят точно това.
И понеже са свикнали да съществуват така, няма да се намери прокурор, нито главен, нито редови, който да си помисли дори, че пращането на институция да размаже тоя или оня е проблем. Тъкмо обратното – всички участници ще казват, че няма проблем. В съобщението на прокуратурата, с което се съобщава за прекратената проверка по случая с размазването е обяснено много добре. Разпитвани са Борисов, бившият финансов министър Владислав Горанов, бившият и настоящият главни прокурори – Сотир Цацаров и Иван Гешев, зам.-шефка на КФН. Защо е целият тоя труд? За да се угоди на едни, малко на брой гласовити хора, които очевидно смятат, че не е ОК ръководителят на държавата да се държи по този начин и да се имитира дейност. И за да се каже, че искрено направените признания на Борисов, например, че Горанов, Цацаров и Гешев се хилят в ъгъла, докато той лъже разни колеги и се прави на луд, всъщност нямат нищо общо с реалността. Само си представете тая картинка. Бедна ли ви фантазията?
Естествено, никой от разпитаните не е чул, нито видял премиерът да оказва натиск върху някоя институция кого и кога да размаже. Самата институция също не е чула подобно нещо. Има си хас. Но пък е извършила уж рутинна проверка, която странно съвпада по време с нареждането за размазване.
И затова накрая прокуратурата решава да демонстрира чувството си за хумор. И пише:
"Прокураутрата е призвана да следи за спазване на законността и да привлича към наказателната отговорност извършилите престъпления от общ характер лица. Гражданската отговорност, дисциплинарната отговорност и всякакъв друг вид отговорности се осъществяват при различни условия".
Демек – ако има някой обиден от поведението на премиера може да си потърси правата по граждански път. Например, ако г-жа преседателят на парламента се обиди от квалификациите, може да съди премиера.
Голям смях!
И докато прокурорите се забавляват със собствената си духовитост, някой някъде вдига телефона и казва: "Я раздуйте, че моем си праим кво искам".
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
23 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Какво да се промени в системата на управление
1.Как и какво да избираме на изборите.
Обичайната практика у нас и в чужбина е да бъдат избирани най-много обещаващите хубави неща и най-много говорещите по националните и частните ТВ-канали. В болшинството от случаите обещаните неща не се изпълняват от получилите доверие и спечелили изборите, което не им пречи да управляват пълен мандат. И това се повтаря на всички следващи избори.
Навсякъде правителствата покрадват, но и се борят за развитие …
на производството, за нови мощности, за реално правосъдие, за образование и за защита на труда. Това в крайна сметка увеличава постъпленията в хазната, а оттам – и криминалния пай на управляващите. Тук у нас това бе фатално занемарено – стигат им и готовите европейски пари. Вместо разумна грижа за националното стопанство – най-обикновен хайдутлук. И непознато за европейската общност изоставане в напредъка и жизненото равнище.
Не е ли на първо време приложим варианта в програмата за управление на което и да е правителство да има заложени и цели, които са разбираеми и споделяни от цялото общество.
Примерен вариант за съдържанието на такава програма:
1.1 Как да избираме?
В предложението на кандидатите да има поне един разбираем от всички показател, чието изпълнение лесно и бързо да може да бъде отчитано месечно, тримесечно и годишно. С месечното изпълнение и неизпълнение на този показател да бъде обвързно заплащането (разбирай заплатите!) на всички ръководни длъжности в управленческата йерархия на държавата , а с тримесечното изпълнение и неизпълнение на този показател да бъде обвързано съответно оставането или оставката на правителството.
1.2 Какво да избираме?
Разбираем, лесен и бързо може да бъде отчитан е показателя месечен процентен ръст на брутен вътрешен продукт(БВП) на глава от населението. Стойностите на този показател да обезпечават достигането за периода на мандата на поне 80% от средноевропейската стойност на брутния вътрешен продукт(БВП) на глава от населението в Европейския съюз. Стойността на този показател определя размера на постигнатия брутен вътрешен продукт(БВП) на глава от населението от който се формира бюджета на страната, т.е. размера на заплатите във всички държавни служби и институции (образование, здравеопазване, култура, спорт, както и в президенството, съда, народното събрание, правителството, социалните услуги и помощи, пенсиите и т.н.).
Как ще бъдат реализирани тези цели е задача на избраните компетентни и ерудирани специалисти – ръководители на съответните компетентни държавни органи, институции и служби. В България не действат най-обикновените закони на общественото развитие за честния подбор, в който даровитите и трудолюбивите изпреварват, вървят напред. Тук номенклатурата се формира по произход и чрез най-банална шуробаджанащина, партийната принадлежност заменя полезните качества, инкубаторът за калинки запушва всички прилични позиции. Това лишава страната от талантливи и високообразовани кадри на ръководни длъжности, от каквито тя неотложно се нуждае, а младите хора – от справедлив шанс в живота, от пълноценна реализация на техните образователни усърдия.
Не е ли на първо време приложим варианта избора на тези специалисти да бъде одобряван от квалифицирано мнозинство, не само от гласовете на управляващата за момента партия, но и от преобладаващата част от опозицията.
Примерен вариант за обхвата на такъв избор:
2.Как да бъдат избирани висшите ръководни длъжности в управлението на държавата?
2.1 Висшите ръководни длъжности в управлението на държавата да бъдат избирани с квалифицирано мнозинство от минимум 4/5 от изборния орган.
2.2 По този начин да бъдат избирани:
2.2.1 Главния прокурор
2.2.2 Членовете на Конституционния съд.
2.2.3 Членовете и Председателя на Висшия съдебен съвет.
2.2.4 Председателя и зам.председателите на Народното събрание.
2.2.5 Председателите и зам.председателите на комисиите при Народното събрание.
2.2.6 Ръководителите на всички висши държавни ръководни служби, агенции и институции.
На фона на съществуващите протести би било интересно, полезно и актуално мнението на форумната общност какво и как да се смени в системата на управление, което би помогнало при формулирането на най-приемливата следваща обща цел след оставките на правителството и главния прокурор.
А дано, ама надали!!!
Той прЪмиерът е за доктор. И за прокурор. Ама като няма #КОЙ да го заведе...
Нема нужда псуваш, че ще станат много псувни. Ние тук всички те псуваме...
Аз бих напсувал Бойкикев, но възпитанието не ми позволява. Избирателите ще го сторят вместо мен, а и не бих паднал до нивото на Монев ямтиква и останалите мaргинали.
Хубаво е човек да си има сайт! Да пише за пари! Истината няма значение! Пишеш това за което ти се плаща! Безнаказано!
Другарите от Брюксел обясниха, че това е един правилен министър-председател с некои проблеми в личния си живот. Отделни неуспехи на фона на непрекъснатите успехи. Случаят е приключен, забравете.
Защо все още има учудени за поведението и държанието на премиера Борисов. Та нали е публична тайна кой са неговите учители и създатели, тоест партията майка Бкп=Дс=Бсп=Кремъл. Никак не е случаен факта, че е бил охранител на правешкия осмокласник Т. Живков говедарчето. Но Борисов е бил бодигард и на Генади Зюганов генерален секретар на руската комунистическа партия, когато е идвал в България. Бригадир Аспарухов бивш генерал от Дс и шеф на Нсс, (с компромати срещу правителството на Филип Димитров което …
оцеля само 6 месеца) беше казъл, Борисов си заслужи поста главен секретар на Мвр при правителството на Симеон. Докато европейска България се управлява от партийте от клуба на кагабееца Леонид Решетников бивш резидент на Кгб в България, нещата ще са трагични и гибелни за България и нейното еврочленство. Начело с най старите и кагабейски партии Бсп, Дс и Дпс.
Какво да види прокуратурата, като такава няма на тази територия. Както няма държава и полиция и политиците ни са най - големите бандити.